همشهری آنلاین: گروه هنر: دبیر دومین دوره جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی از پذیرش بیش از 200 فیلم قرآنی برای نمایش در این جشنواره خبر داد

و تأکید کرد که این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت کار کردن در چنین حوزه‌هایی وجود دارد. «علیرضا حاجی‌زاده» دبیر دومین جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی در گف‌ت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره تأثیرات جشنواره‌های موضوعی اظهار کرد: از نتایج جشنواره‌های دینی می‌توان به فیلم‌هایی چون «ملک سلیمان» اشاره کرد، بدین معنا که چنین فستیوال‌هایی سبب می‌شود که تولیدات قرآنی از لحاظ کمی و کیفی در سینما رشد پیدا کند.

وی افزود: نمود بارز این ادعا را ما در دومین جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی شاهد هستیم که تعداد تولیدات عرضه شده نسبت به گذشته از رشد قابل توجهی پیدا کردند.

حاجی‌زاده ادامه داد: در ضمن جشنواره‌های این‌چنینی بر تماشاگران نیز تاثیرگذار است، چون مخاطبان اگر در یک پروسه زمانی با آثاری روبه‌رو شوند که در آن آیه‌ای از قرآن الگو باشد، آنگاه است که تشویق می‌شوند بیشتر به سمت مفاهیم مورد نظر سوق پیدا کنند.

دبیر جشنواره فیلم‌های قرآنی متذکر شد: حتی برخی‌ها از تماشاگران که جدی‌تر سینما را دنبال می‌کنند با دیدن چنین فیلم‌هایی تشویق می‌شوند که با مراجعه مستقیم به قرآن، آموزه‌های بیشتر و کاملتری را کسب کنند.

این دبیر جشنواره سینمایی درباره پیشرفت‌های جشنواره امسال نسبت به دوره قبل توضیح داد: در دومین دوره جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی آثار به نحوی ساخته شده‌اند که در ابتدای هر اثر، آیه مورد نظر در تیتراژ آمده است، رویکردی که نشان‌دهنده تخصصی‌تر شدن پرداخت‌ها در این زمینه است.

وی درباره عملکرد مسئولان جشنواره دوم چنین گفت: ما تا به امروز بدون اینکه، تبلیغات گسترده‌ای داشته باشیم در دومین دوره، پذیرای بیش از 200 فیلم قرآنی هستیم، این مسئله نشان می‌دهد، ظرفیت کار کردن در چنین حوزه‌هایی وجود دارد.

حاجی‌زاده درباره معیارهای هیئت انتخاب جشنواره فیلم‌های قرآنی در انتخاب آثار گفت: صرف آوردن آیه‌ای در فیلم، دلیلی بر قرآنی بودن اثر برای ما نیست، بلکه در دومین دوره استنادها مشخص شده‌اند، هرچند امیدواریم در سومین دوره این فستیوال کلیه کارها به شکلی مستقیم به مفاهیم قرآنی توجه داشته باشند.

دبیر دومین جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی به مطلب فوق اضافه کرد: در ضمن در الگوهای مورد نظر، علاوه بر توجه به آیه، موضوعات و مفاهیم قرآنی نیز از شاخصه‌های دیگر برای ما، در انتخاب آثار است، ولیکن حتماً در فیلم باید اشاره شود که مفهوم مورد نظر، از کدام آیه است.

وی درباره اهداف بلند مدت جشنواره اظهار کرد: هدف نهایی ما این است که در آینده بتوانیم در جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی به قصص توجه داشته باشیم، تا در سطح کلان، زمینه‌ساز ساخت فیلم‌های باشیم که از داستان‌های قرآن بهره می‌برند.

حاجی‌زاده متذکر شد: رسیدن به خواسته فوق نیز زمانی میسر می‌شود که ما با برگزاری جشنواره‌های قرآنی فیلمسازان جوان را آموزش دهیم تا در آینده هنرمندانی تربیت شوند که ساخت قصص قرآنی دغدغه آنان است.

دبیر جشنواره فیلم‌های قرآنی شرط اصلی موفقیت جشنواره‌های قرآنی را، حمایت مسئولان توصیف کرد و گفت: جشنواره‌های دینی و قرآنی همچنین موظف هستند، مسئولان را به سمت برگزاری چنین رویدادهایی ترغیب کنند، زیرا تا زمانی که مدیران فرهنگی یا هنری به سمت فیلم‌های ارزشی سوق پیدا نکنند، هنرمندان نیز بدان سو، هدایت نخواهند شد. البته صدا و سیما هم می‌تواند نقشی مهمی در موفقیت رویدادهای سینمایی ایفا کند. 

کد خبر 105115

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز