چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

با گذشت چند هفته از آغاز سال جدید و فروکش کردن تب تقاضا و درحالی‌که پیش از این مسئولان اتحادیه‌های صنفی تولیدی و توزیعی و دست‌اندرکاران تنظیم بازار از تولید و ذخایر مناسب گوشت مرغ و عدم افزایش قیمت آن و حتی کاهش قیمت خبر داده بودند،اما نابسامانی بازار گوشت مرغ همچنان ادامه دارد.

این دیدگاه‌ها در حالی مطرح می‌شد که قیمت گوشت مرغ تنها در برخی روزهای هفته پایانی سال گذشته به نرخ کمتر از 2هزار و 500‌تومان آن هم در برخی مناطق شهر کاهش یافت. اما در چند ماه اخیر قیمت این محصول همواره با نوسان همراه بوده که این امر سبب شده تا نابسامانی در بازار مرغ گوی سبقت را از گوشت قرمزبرباید.

از سوی دیگر برخی اخبار منتشر شده در زمینه واردات بی‌رویه گوشت مرغ ترکیه‌ای به برخی استان‌های کشور در هفته جاری، با واکنش برخی تولید‌کنندگان همراه شد و تولید‌کنندگان نسبت به آثار منفی واردات گوشت مرغ بر تولید داخلی این فراورده هشدار دادند.

در شرایطی که مسئولان صنفی از قیمت 2‌هزار و 750‌تومانی قیمت گوشت مرغ خبر می‌دهند، طی چند هفته اخیر قیمت این فراورده در فروشگاه‌های سطح شهر هیچ وقت کمتر از 2‌هزار و 900‌تومان نبوده و در هفته گذشته نیز گوشت مرغ با افزایش قیمتی مجدد به نرخ 3هزارو 200 تا 3‌هزار و 400‌تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شد.

این افزایش قیمت در حالی است که پیش از این مسئولان صنفی کشور برای عرضه مرغ به نرخ 2‌هزارو 750‌تومان به واحدهای عرضه‌کننده این محصول اعلام آمادگی کرده بودند اما برخی مشکلات ایجاد شده در زمینه تأمین مرغ مورد نیاز برای عرضه در بازار موجب شد تا این وعده به شکلی محدود و تنها در برخی میادین عرضه مستقیم کالا اجرایی شود.

مرغ‌های بی‌کیفیت

در هفته اخیر نیز قیمت گوشت مرغ بار دیگر روند صعودی به‌خود گرفته و در فروشگاه‌های سطح شهر حتی به بیش از 3هزار و 300‌تومان نیز افزایش یافت. همچنین قیمت این فراورده در میادین میوه و تره‌بار شهرداری نیز که به‌عنوان مرکز اصلی توزیع مواد پروتئینی محسوب می‌شود با افزایش جزئی همراه شده و به 2هزار و 780‌تومان رسید.

نکته حائز اهمیت در مورد گوشت مرغ عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار شهرداری کیفیت پایین مرغ عرضه شده در این مراکز است به‌نحوی که مرغ عرضه‌شده در غرفه‌های این فروشگاه‌ها با وزنی کمتر از آنچه مورد نیاز مصرف‌کنندگان است عرضه شده و در واقع مرغ‌های ریز و آب‌زده عرضه شده به نرخ مذکور موجب شده تا بسیاری از شهروندان برای تأمین نیاز خود به این محصول راهی فروشگاه‌های سطح شهر شده و گوشت مرغ را با نرخ بیش از 3‌هزار تومان خریداری کنند.

گلایه از واردات مرغ

با این روند مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی تبریز از ورود 2 کامیون گوشت مرغ وارداتی ترکیه به این شهر خبر داد و به فارس گفت: 70 کامیون حامل 40 تن گوشت مرغ دیگر نیز در راه ورود به ایران است. این میزان گوشت مرغ با مجوز سازمان بازرگانی و دامپزشکی استان وارد استان شده و آقایان باید پاسخگوی این امر باشند که چرا و با چه هدفی اقدام به این کار کرده‌اند.وی، میزان مرغ‌های وارداتی از کشور ترکیه را حدود 40 تن اعلام و تصریح کرد: این مرغ‌ها با قیمت 2 هزار و 750 تومان به دست فروشنده می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران گوشتی تبریز تصریح کرد: اگر قرار بود برای تنظیم بازار، مرغ به کشور وارد شود باید شرایط کار رعایت می‌شد و همانطور که می‌دانیم ورود و توزیع مرغ منجمد در سال‌های قبل با شرایط خاص و هماهنگی با تعاونی مرغداران بود.

ثبات نسبی بازار گوشت قرمز

با وجود نوسان شدید قیمت و عرضه در بازار گوشت مرغ،  در یک ماهه اخیر بازار گوشت قرمز به‌دلیل واردات دام زنده، کاهش مصرف و افزایش نسبی عرضه دام‌های تولید داخل به بازار از ثبات بیشتری برخوردار بوده است به‌نحوی که در روزهای اخیر هر کیلو گرم گوشت قرمز ران گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به قیمت 16‌هزار و 500‌تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شده است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت با استخوان گوسفندی ( لاشه) به حدود 13‌هزار تومان رسیده و گوشت بدون استخوان (مغزران) گوساله نیز با نرخ 12‌هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله به قیمت 10‌هزار و 500‌تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

کد خبر 105074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز