شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

مازیار سوادکوهی: نخستین نشای برنج کشور به‌صورت مکانیزه، در شالیزارهای مازندران هفته گذشته در روستای فیروزکلای آمل کشت شد.

در این مراسم که مسئولان استانی و کشوری به‌صورت نمادین نشای برنج را کاشتند، اعلام شد که در سال زراعی جاری در 20هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران نشا به‌صورت مکانیزه کشت  و 2بانک نشای برنج مکانیزه در شهرهای ساری و آمل راه‌اندازی می‌شود.

اینکه کشاورزان ما بتوانند به کمک ابزارهای مکانیزه کار کاشت، داشت و برداشت برنج را انجام بدهند، در نوع خود هم خوب و هم امیدبخش است؛ چون با این شیوه احتمال می‌رود هزینه تولید برنج پایین بیاید و به موازات آن قیمت برنج هم کاهش یابد و کشاورز بتواند با خیالی راحت برنج را وارد بازار کند و نگران‌فروش نرفتن برنج خود نباشد.

این در حالی است که برنج‌های خارجی هنوز در بازار برنج کشور، با قیمت‌های متنوع یافت می‌شود و برنج مرغوب و خوب ایرانی در بسیاری از انبارها می‌ماند و برخی از کشاورزان نگران بدهی‌های خود هستند.

گرچه سال گذشته تمهیداتی برای خروج برنج خارجی از بازار کشور اندیشیده شده است و دولت بخش زیادی از برنج کشاورزان را در استان‌های مازندران و گیلان خریداری کرد، اما نتوانست انتظارها را به‌صورت مطلوب برآورده کند.

تجربه سال گذشته و هیاهوهای بسیاری که  درباره  ورود برنج خارجی در کشور وجود داشت چندان اثر نکرد و برای برنجکاران سودی نداشت و جلوی  واردات  را هم نگرفت و  تنها هیاهوی آن   تنور خبری رسانه‌ها را داغ کرد.حال که سال زراعی جدید شروع شده است، خوب است که مسئولان دولتی و استانی با درس‌آموزی از هیاهوهای سال گذشته، راهکارهای لازم را برای جلوگیری از ورود برنج خارجی به کشور پیدا کنند و نگذارند که کشاورزان به جای کاشت نشای برنج در زمین، نشای ناامیدی بکارند و به آینده کشت خود امیدی نداشته باشند.

واقعیت این است که مشکلات کشاورزان را بیش از همه خود آنها لمس و حس می‌کنند و تصمیم‌هایی که بدون لحاظ کردن نظرهای آنها اتخاذ شود، شاید به  نتیجه دلخواه نرسد. مشکلات آنها فقط به زمین مرغوب و حتی آب و هوای مناسب محدود نمی‌شود، بلکه آنچه آنها را بیش از این مولفه‌ها  آزار می‌دهد، ماندن برنج در انبارها و نگاه نگران برنج‌ بی‌مشتری
 است. 

آذرماه سال گذشته، نمایندگان استان‌های شمالی  به اتفاق استانداران 3 استان گیلان، مازندران و گلستان، در نشستی با وزرای بازرگانی و کشاورزی تأکید کردند که دولت با تمهیدات لازم جلوی ورود برنج خارجی را بگیرد و با توجه به نیاز بازار، برنج ایرانی را خریداری و وارد بازار کند.

تصمیماتی در آن جلسه گرفته و مقرر شد که با تشکیل کارگروه‌هایی مشکلات برنجکاران شناسایی و راه‌های برون‌رفت از مشکلات هم ارائه شود. متعاقب نشست مذکور از طرف وزارت بازرگانی اعلام شد که ورود و خروج برنج فقط با نظارت استانداران مازندران و گیلان انجام می‌شود. البته معلوم نشد که این تصمیم تا چه حد به اجرا نزدیک شد.

با این حال انتظار می‌رود آن کارگروه‌ها همچنان فعال باشد و قبل از آنکه برنج کشاورزان به مرحله برداشت برسد، باردیگر مشکلات سال گذشته  تکرار  نشود.

کد خبر 104704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز