شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

رویارویی امشب رئال مادرید و بارسلونا بی‌تردید هیجان‌انگیزترین شهر‌آورد جهان است که در تاریخچه آن بازی‌های فراموش‌نشدنی زیادی دیده می‌شود.

و ستارگان آن بازی‌ها تا ابد در ذهن هواداران باقی می‌مانند. این نگاهی اجمالی به بهترین‌های پرافتخارترین تیم‌های اسپانیا در تاریخچه20 سال اخیر ال‌کلاسیکو است.

گری لینه‌کر (31 ژانویه 1987، نوکمپ، بارسلونا 3- رئال مادرید2)

مهاجم انگلیسی پس از درخشش در جام‌جهانی1986 از اورتون به بارسلونا پیوست. لینه‌کر خیلی زود توانست به محیط جدید عادت کند و حدود 6ماه پس از پیوستن به بارسا، توانست در ال‌کلاسیکو هت‌تریک کند که  2گل آن در 5دقیقه نخست بازی به‌ثمر رسید. بارسا به لطف این 3 گل به پیروزی رسید و 2گل دیرهنگام رئال برای فرار از شکست کافی نبود.

پپ گواردیولا (8ژانویه 1994، نوکمپ، بارسلونا5- رئال مادرید صفر)

سرمربی فعلی بارسا در دوران بازیگری‌اش توانست پست هافبک دفاعی را متحول کند. در پیروزی 5بر صفر بارسا مقابل رئال، روماریو به لطف هت‌تریکش همه عناوین اصلی را به خود اختصاص داد، ولی طراح این پیروزی در میانه میدان گواردیولا بود. او در فهرست گلزنان جایی نداشت، ولی پس از این بازی به یکی از قهرمانان باشگاه تبدیل شد.

روماریو (8ژانویه1994، نوکمپ، بارسلونا5- رئال مادریدصفر)

شاید بهترین دوران بازیگری روماریو در بارسلونا نبود، ولی او در ال‌کلاسیکو هت‌تریکی فراموش‌نشدنی داشت. فصل ‌1993-94‌، چهارمین فصل متوالی بود که تیم رؤیایی بارسا با هدایت کرایف به قهرمانی اسپانیا رسید و در هفته هجدهم همه تیترها به این گلزن برزیلی اختصاص داشت.

لوییس انریکه (15فوریه 1999، نوکمپ، بارسلونا 3- رئال مادرید صفر)

او پیش از این پیراهن رئال مادرید را به تن می‌کرد و مقابل بارسا هم موفق به گلزنی شده بود، ولی در فوریه 1999 این بازیکن جنجالی انتقام سختی از تیم سابقش گرفت. او معمار پیروزی 3برصفر بارسا مقابل رقیبش بود و توانست 2 گل بزند. بارسا در آن فصل توانست به قهرمانی لالیگا برسد.

ریوالدو(4مارس 2001، برنابئو، رئال مادرید2- بارسلونا2)

ستاره برزیلی آن‌طور که آرزو می‌کرد نتوانست با بارسا به قهرمانی‌های مختلف برسد، ولی توانست نامش را در میان اسطوره‌های باشگاه ثبت کند. مادرید در پایان نیمه‌اول بازی برگشت ال‌کلاسیکو در فصل 2000-2001 با نتیجه 2بر یک پیش بود، ولی ریوالدو
در دقیقه 69 ،گل تساوی را به‌ثمر رساند. این تساوی کمکی به بارسا برای قهرمانی نکرد، ولی این دومین گل ریوالدو در آن شب محسوب می‌شد.

رونالدینیو (19نوامبر2005، سانتیاگو برنابئو، رئال مادرید صفر- بارسلونا3)

«19 نوامبر 2005: روزی که برنابئو بارسلونا را تشویق کرد.»؛ این تیتر روزنامه مارکا پس از شبی بود که بارسا توانست کهکشانی‌های رئال را در برنابئو خرد کند. رونالدینیو 2 گل زد و گل دومش، هواداران رئال را مجبور کرد تا بایستند و برایش دست بزنند. 2سال قبل از آن، رئال ترجیح داده بود بکام را به‌جای رونالدینیو به‌خدمت بگیرد، ولی ستاره برزیلی ثابت کرد که رئال اشتباه کرده.

لیونل مسی (10 مارس2007، نوکمپ، بارسلونا3- رئال مادرید3)

رئال، 3بار پیش افتاد، ولی بارسا هر بار توانست مساوی کند و هر3‌بار به لطف گل‌های مسی؛ 2 گل اول مسی تقریباً آسان بود‌ ولی گل سوم هنرنمایی کاملی از ستاره آرژانتینی بود. او وقتی توپ رونالدینیو را گرفت، چند مدافع رئال را جا گذاشت و در پایان کاسیاس را تسلیم کرد.ستاره آرژانتینی  هنوز هم فرصت دارد که لحظات به یاد ماندنی زیادی از خود در ال کلاسیکو به جا بگذارد.

تیری‌آنری(2می2009، سانتیاگو برنابئو، رئال مادرید2- بارسلونا6)

فصل گذشته بارسا با پیروزی 6 بر 2 مقابل رئال در برنابئو به آرزوهای رقیبش برای قهرمانی پایان داد و رئال پس از آن در 4 بازی متوالی مغلوب شد. ستاره بارسا در آن شب تیری آنری بود که بهترین بازی فصلش را انجام داد. آنری  2گل زد که یکی از آنها گل تساوی در ابتدای بازی بود  و  در زاویه کاملا بسته به‌ثمر رسید. سرجیو راموس احتمالا هنوز کابوس مهاجم فرانسوی را می‌بیند.

ایوان زامورانو (7 ژانویه1995، سانتیاگو برنابئو، رئال مادرید5- بارسا صفر)

شاید اسطوره شیلیایی جام‌های زیادی با رئال نبرده باشد، ولی او توانست یک هت‌تریک به‌یاد‌ماندنی مقابل بارسا به‌ثمر برساند. هر 3گل «بام‌بام» زامورانو با ظرافت بالایی زده شد و یک‌بار دیگر نشان داد که چرا یکی از بهترین گلزنان نسل خودش بود.

مایکل لادروپ (7ژانویه1995، سانتیاگو برنابئو، رئال مادرید5- بارسلونا صفر)

اسطوره دانمارکی یک سال قبل از این به بارسا کمک کرده بود تا رئال را با همین نتیجه شکست دهد و در ژانویه 95 به رئال کمک کرد تا کاتالان‌ها را با 5 گل مغلوب کند. لادروپ یکی از معدود بازیکنانی است که مورد احترام هواداران هر دو تیم قرار دارد.

رائول  (20سپتامبر1998، رئال 2- بارسا2، 14 اکتبر99،  بارسا2- رئال2، 4 مارس2001،  رئال 2- بارسا 2)

رائول احتمالا باثبات‌ترین بازیکن تاریخ ال‌کلاسیکو است و بازی‌های بزرگ زیادی از او در برابر بارسا به‌یاد مانده. او در 3بازی تاریخ فوق توانست 2 گل به بارسا بزند‌. او با یازده گل، بهترین گلزن تاریخ الکلاسیکو است.

لوییز فیگو (5نوامبر2001، برنابئو، رئال 2- بارسا صفر)

شاید این را نتوان جزو نمایش‌های خیره‌کننده محسوب کرد، ولی اسطوره پرتغالی در این شب توانست بدخواهانش را با گلزنی مقابل تیم سابقش وادار به‌سکوت کند. فیگو از معدود بازیکنانی است که در ال‌کلاسیکو برای هر دو تیم گل زده است.

زیدان، مایکل اوون، دیوید بکام (10آوریل 2005، برنابئو، رئال 4- بارسا 2)

هیچکدام از ستاره‌های رئال در این بازی برجسته نبودند ولی کهکشانی‌ها برای اولین‌بار نمایشی گروهی ارائه دادند. زیدان تنها پس از 7دقیقه گل اول را زد و در مصاف تک‌به‌تک مقابل رونالدینیو، بهتر بود. پاس‌ها و سانترهای بکام در این بازی عالی بود. اوون هم موفق به گلزنی شد.

گوتی (7 مه2008، برنابئو، رئال مادرید4- بارسلونا یک)

هافبک چپ پای رئال در یکی از معدود بازی‌هایی که در اوج هنرش بود، بارسا را ویران کرد. در هنگام این بازی، رئال قهرمانی‌اش در لالیگا را حتمی کرده بود و بازیکنان بارسا در شروع بازی برای رقیب سنتی‌شان دالان افتخار تشکیل دادند. گوتی‌گلی نزد، ولی سازنده 2گل نخست تیمش بود.

کد خبر 104687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز