جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتابی درباره صحابه پیامبر‌اکرم (ص) منتشر کرده است که در نوع خود منحصر به فرد است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت کتابخانه اسلام و ایران زیر نظر حجت‌الاسلام رسول جعفریان، این کتاب که بخش اول دانشنامه‌سیره نبوی است اکنون برای یکبار والبته در سطحی عالی کاری در باره صحابه رسول خدا صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش  اساس این کار، اولا کتابهای خاصی است که در قرون مختلف سنیان در باره صحابه نوشته اند و ارکان آن همان کتاب استیعاب و اسد الغابه و اصابه است.

با این حال، به دلیل آسان شدن جستجو در متن حدیثی و تاریخی و رجالی با ابزارهای رایانه ای جدید، امکان تلاش بیشتر برای دریافت اطلاعات درست فراهم شده است.

 بر اساس نوشته این ساست در سالهای اخیر حتی سنیان کتاب منسجمی در سطحی عالی در باره زندگینامه صحابه ننوشته اند و می توان گفت که این اثر اگر کامل شود، عجالتا از کارهای موجود در عالم سنت و شیعت از همه مفصل تر و درست تر است.

 مجلدی که انتشار یافته صرفا اختصاص به کسانی ازصحابه دارد که به کنیه شهرت دارند. بجز آن مدخل مفصلی هم در باره خود حضرت محمد (ص) دارد. مقدمه‌ای در باره کتاب‌های مربوط به صحابه شناسی، پیشینه بحث در این باره را در متون کهن دنبال کرده است. کار نوشتن این طرح توسط جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام پذیرفته و مدخل‌ها متعلق به همان افراد است که نامشان زیر هر مدخل آمده است. این امر سبب شده است تا یکدستی در نگارش حفظ شود و به کیفیت کار بیفزاید.

کد خبر 104644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز