گروه اقتصادی: با وجود اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار، از چندی پیش قیمت میوه و مرکبات افزایش یافته و نرخ برخی اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز و مرغ همچنان بالا مانده است.

در این‌باره با عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اجرای سیاست‌های تنظیم بازار میوه و مرکبات تا چه حد قادر به جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در ایام عید بوده است؟

ذخیره‌سازی‌ و تنظیم بازار میوه و مرکبات شب عید برنامه‌ای است که از چند سال پیش وزارت بازرگانی با همکاری اصناف دنبال کرده و به‌نظر می‌رسد سال گذشته و امسال این سیاست با موفقیت بیشتری همراه بوده است؛

چرا که بازار میوه و مرکبات در سراسر کشور از ثبات خوبی برخوردار بود و عرضه میوه توسط اصناف در میادین و برخی دیگر از مراکز عرضه باعث شد تا با وجود افزایش تقاضا برای اینگونه محصولات در این ایام، افزایش قیمت یا کاهش عرضه چندانی را در بازارهای مصرف شاهد نباشیم.

  • در روزهای اخیر  قیمت برخی میوه‌ها افزایش محسوس داشته است؟

اخیرا افزایش تقاضا برای میوه در برخی روزهای تعطیل مانند 12 و 13 فروردین از یک سو و تعطیلی بسیاری از مراکز رسمی عرضه میوه و مرکبات از سوی دیگر موجب شد تا مردم به ناچار برای تامین میوه و مرکبات مورد نیاز این روزهای خود راهی سایر مراکز عرضه میوه و مرکبات یعنی میوه فروشی‌های سطح شهر شوند.

در واقع کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای میوه و مرکبات در این روزها موجب افزایش قیمت برخی انواع میوه و مرکبات شد، با وجود این به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت که متاثر از ناکارآمدی نظام عرضه بوده امری طبیعی است اما در مجموع می‌توان عملکرد دستگاه‌های متولی تنظیم بازار میوه و مرکبات را قابل‌قبول قلمداد کرد.

  • به‌نظر شما اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ تا چه حد کارآمد بوده است؟

باید توجه کرد که میزان توفیق دست‌اندرکاران تنظیم بازار برای ثبات قیمت گوشت قرمز و مرغ نسبت به میوه و مرکبات کمتر بوده است و در ایام نوروز نوسان بیشتری را در بازار مواد پروتئینی شاهد بودیم.

گرچه حرکت‌های خوبی برای اصلاح قیمت این فراورده‌ها صورت گرفت اما درصورتی که متولیان امر  از همه ظرفیت شبکه اصناف برای تنظیم بازار شب عید استفاده و ارتباط نزدیک‌تری را با تولید‌کنندگان برای تامین این فراورده‌ها  برقرار می‌کردند نتایج بهتری به دست می‌آمد؛

چرا که شکل‌گیری این ارتباط موجب می‌شود تا از یک سو مصرف‌کننده محصولات با کیفیت را به قیمت پایین‌تری خریداری کند و از سوی دیگر با حذف واسطه‌ها سود بیشتری نصیب تولید‌کنندگان شود. با وجود این امسال بسیاری از اصناف ناچار به تامین میوه و مرکبات و مواد پروتئینی مورد نیاز برای ذخیره‌سازی شب عید از واسطه‌ها شدند.

  • پیش از این مسئولان وعده عرضه مرغ به نرخ کمتر از 2 هزار و 500 تومان را مطرح کردند اما قیمت این فراورده به حدود 3هزار تومان نیز افزایش یافت، علت چیست؟

باید اذعان کرد که دستگاه‌های متولی تنظیم بازار مواد پروتئینی، امسال چندان موفق عمل نکردند. بخشی از این نابسامانی ریشه در نوسان تولید دارد و بخشی متاثر از ناکار‌آمدی نظام عرضه بوده و به‌نظر می‌رسد در این زمینه به‌خوبی عمل نشده و مسئولان به‌موقع نتوانستند با ورود به بازار از افزایش قیمت‌ها جلو‌گیری کنند.

کد خبر 104481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز