سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر به فرانسه در حالی که تلاش دارد اختلافات مربوط به پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را مرتفع کند؛ ضمن رد هرگونه تحریم علیه ایران، تاکید کرد:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتوانسته ثابت کند که ایران درپی ساخت سلاح هسته‌ای است. به گزارش واحد مرکزی خبر، رجب طیب اردوغان در گفتگویی اختصاصی با روزنامه لوفیگارو  در پاسخ به این سوال که ترکیه به یکی از فعالان منطقه خاورمیانه تبدیل شده است و این کشور می‌تواند ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای منصرف کند؛ گفت: در هر دیداری که با دوست عزیزم احمدی نژاد داشته‌ام وی تاکید می‌کند که ایران هرگز درپی ساخت بمب اتمی نیست و تنها درصدد تولید انرژی هسته‌ای است؛ ضمن اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نتوانسته است وجود سلاح هسته‌ای را ثابت کند.

نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کشوری در منطقه است که مجهز به سلاح اتمی است؛ من نمی دانم چرا هیچ کس به این مسئله توجه نمی کند.این رویکرد عادلانه نیست.

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا همچنان مخالف تحریم های بیشتر تهران است، گفت: ما معتقدیم این پرونده باید از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم تحریم غرب را به نتیجه برساند. تحریم هایی نیز تاکنون در دو مرحله اعمال شده است. افرادی که تصمیم به اجرای تحریم گرفتند اولین کسانی بودند که خود آنها را نقض کردند. فرانسویان، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها، امریکایی‌ها و چینی‌ها.

آنها همه در تحریم ایران مشارکت داشتند و سپس از طریق راه‌های غیرمستقیم توانستند کالاهای خود را وارد ایران کنند. ما نمی‌توانیم از این واقعیات چشم پوشی کنیم.

کد خبر 104457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز