دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه روز جمعه دوم آوریل وارد کاراکاس- پایتخت ونزوئلا- شد.

این نخستین سفر نخست‌وزیر روسیه به ونزوئلا بود. طی مذاکرات پوتین با هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا مسائلی مختلف در عرصه‌های تجاری و اقتصادی، انرژی، مالی و همکاری‌های فنی و نظامی بررسی شدند و در پایان 31‌سند به امضای طرفین رسید. طرفین همچنین توافق کردند که در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری داشته باشند.
در چارچوب این سفر معامله مربوط به تحویل 38‌بالگرد روسی می‌17 که در سال‌2006 منعقد شده بود، به پایان رسید و آخرین محموله شامل 4 فروند بالگرد به طرف ونزوئلایی تحویل داده شد.

خبرگزاری روسی ریانووستی در گزارشی درباره این سفر می‌نویسد، ونزوئلا یکی از واردکنندگان عمده تسلیحات و تجهیزات نظامی روسی است. از سال 2005 کاراکاس از روسیه تسلیحاتی از جمله بالگرد، هواپیماهای نظامی و مسلسل‌های کلاشینکف به ارزش 4 میلیارد دلار خریداری کرده است. در ماه سپتامبر سال گذشته روسیه موافقت کرد که وامی به ارزش 2/2میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی روسی در اختیار ونزوئلا قرار دهد. آنطور که هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در آن زمان اعلام کرد، کشورش قصد دارد که 92 تانک ت-72 و همچنین سیستم‌های آتشبار موشکی اسمرچ را نیز از روسیه خریداری کند.

در پایان مذاکرات پوتین و چاوز کنفرانس مطبوعاتی مشترکی برگزار شد و نخست‌وزیر روسیه طی آن تأکید کرد که کشورش در آینده نیز تسلیحات و تجهیزات نظامی را به ونزوئلا عرضه خواهد کرد. پوتین گفت: ما به حفظ و توسعه توان دفاعی ونزوئلا ادامه می‌دهیم. همانطور که می‌دانید روسیه تا‌کنون کارآمدترین و قوی‌ترین مجموعه‌های نظامی هوایی در جهان، جنگنده‌های سنگین سوخوی-30 و سایر تجهیزات نظامی را به قیمت پایین‌تر از قیمت جهانی به ونزوئلا عرضه کرده است.

هواپیماهای آمفیبی ب-200 چ‌اس برای دفع حریق طراحی شده‌اند. این هواپیماها می‌توانند 12 تن آب را حمل کنند. ارتفاع پرواز این هواپیماها 8 کیلومتر و حداکثر سرعت آنها 710 کیلومتر در ساعت است. این هواپیما‌ها قادرند که تا 85/3 هزار کیلومتر مسافت را طی کنند.
هوگو چاوز همچنین اعلام کرد که ونزوئلا درباره آماده‌سازی‌ پروژه نخستین نیروگاه اتمی این کشور با روسیه توافق کرده است. وی گفت: ما حقیقتاً برای آغاز آماده‌سازی‌ پروژه نخستین نیروگاه اتمی آماده هستیم. شاید این مهم‌ترین بخش از سفر پوتین به ونزوئلا بود.

رسانه‌های غربی نیز خبر سفر پوتین به ونزوئلا را با همین تیتر «همکاری هسته‌ای میان دو طرف» انعکاس دادند و روی این موضوع تمرکز کردند. آمریکا و غرب به‌طور کلی روی همکاری‌های هسته‌ای روسیه با دولت‌های دیگر حساسیت ویژه‌ای دارند. حال اگر این دولت، ونزوئلایی باشد که با شعار مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه آمریکای لاتین روی کار آمده و در این سال‌ها با همین سیاست حکومت کرده‌است، این نگرانی بیشتر خواهد شد.

سپس پوتین اطلاع داد که شرکت‌های روسی در بهره‌برداری از معدن نفت خونین-6 در ونزوئلا شرکت خواهند داشت و توضیح داد که این شرکت‌های یک میلیارددلاری به‌عنوان بلیت ورود به پروژه بهره‌برداری از معدن خونین-6 می‌پردازند. به گفته وی نخستین پرداخت، به مبلغ 600 میلیون دلار تا‌کنون واریز شده است.

نخست‌وزیر روسیه در این رابطه گفت: شرکت‌های روسی متعهد شده‌اند که به‌اصطلاح بلیت ورود برای شرکت در این پروژه به مبلغ یک میلیارد دلار را بپردازند. می‌خواهم اسناد نخستین پرداخت به مبلغ 600‌میلیون دلار را ارائه دهم.

طی این کنفرانس مطبوعاتی مشترک رئیس‌جمهور ونزوئلا نشان عالی دولتی لیبرتادور (آزادیبخش) را نیز به ولادیمیر پوتین اعطا کرد.

در حضور چاوز و پوتین، رئیس کمپانی خودروسازی آوتو واز روسیه و رئیس کورپوراسیون Corpivensa ونزوئلا توافقنامه افتتاح خط تولید خودروهای روسی لادا در ونزوئلا را نیز امضا کردند. علاوه بر این رئیس آوتو واز با رئیس کمپانی دولتی Suvinca ونزوئلا نیز قرارداد عرضه 2هزارو 250 خودروی لادا به این کشور آمریکای لاتین را امضا کردند.

این سفر را مقامات آمریکایی از نزدیک زیرنظر داشتند. حتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که این سفر از سوی واشنگتن زیرنظر است. روس‌ها معمولا مقابله با آمریکا را به همین طریق پیگیری می‌کنند. مقامات روسی در سال دست‌کم یک بار یا میزبان مقامات ارشد آمریکایی هستند یا مهمان آنها. در این دیدارها هم چیزی جز تعارفات دیپلماتیک و سخنان گرم رد و بدل نمی‌شود. گویی که این دو رقیب نیستند و فقط شریک راهبردی هستند. اما در کنار این دیدارها،  مقامات روسیه با عقد قراردادهای مهم تجاری و اقتصادی و نظامی با کشورهایی که برای واشنگتن حساسیت‌برانگیز هستند، برای آمریکا اعلام وجود می‌کنند.

کد خبر 104347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز