علی اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش دولت دهم همچون وزیر پیشین آموزش و پرورش اصرار دارد که مدارس عشایری باید منحل شوند

تنها تفاوت دیدگاه‌های وزرای آموزش و پرورش دولت‌های نهم و دهم در این است که پیش از این گفته می‌شد «باید مدارس زیر 15 نفر منحل شود» اما اکنون اعلام شده که «مدارس زیر 100 نفر منحل می‌شود».

وزیر آموزش و پرورش که خود روزگاری در کسوت رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از منتقدان طرح ساماندهی نیرو - که یکی از نتایج آن انحلال مدارس زیر 15 نفر است- بود اکنون اصرار بر ادامه سیاست سلف خود در وزارت آموزش و پرورش دارد.

یکی از پیامدهای انحلال مدارس زیر 100 نفر، محروم شدن دانش‌آموزان روستایی و عشایری از تحصیل است. سیاست‌های آموزش و پرورش نباید منجر به کاهش سطح دسترسی افراد لازم‌‌التعلیم کشور شود.

از طرفی این کار مغایر قانون اساسی است.فراموش نکنیم که  وقتی مدرسه‌ای روستایی تعطیل می‌شود، دانش‌آموزان باید به مدرسه روستای همجوار بروند و در برخی از مناطق روستایی  به‌دلیل راه‌های صعب‌العبور، رفت‌وآمد دانش‌آموزان، با وسیله نقلیه مشکل است. بسیاری از دختران دانش‌آموز هم به‌دلیل حساسیت والدین و اینکه نمی‌توانند به مدارس روستاهای همجوار بروند، از تحصیل باز می‌مانند.

کاهش هزینه‌ها در وزارت آموزش و پرورش نباید به محروم شدن دانش‌آموزان از تحصیل منجر شود. با توجه به فراوانی جمعیت دانش‌آموزان و پراکندگی آنان در روستاهای کم جمعیت و عشایری که مشمول این طرح می‌شوند، باید منتظر عواقب ناگواری در حوزه تعلیم و تربیت این عده از هموطنان باشیم.

البته شاید این طرح مانند طرح‌ بازنشستگی پیش از موعد روی کاغذ عیب و نقصی نداشته باشد اما پس از گذشت مدت کوتاهی به این نتیجه برسند که اشتباه بوده و آن وقت‌دیر است؛ بنابراین قدری به عواقب طرح انحلال مدارس زیر 100 نفر بیندیشید.

کد خبر 104266

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز