همشهری آنلاین: هزاران تظاهرکننده مخالف دولت تایلند با نادیده گرفتن ضرب‌الاجل دولت قلب تجاری بانکوک را برای دومین روز اشغال کردند

و متعهد شدند که تا زمان برگزاری انتخابات به این کار خود ادامه می‌دهند. به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، تعداد زیادی از تظاهرکنندگان عمدتا فقیر و روستایی موسوم به "پیراهن قرمزها" شب را در پیاده روها سپری کردند و خوابیدند.

ساختمان‌های اداری و بیش از شش مرکز خرید در این منطقه که معمولا پر از خریداران هستند، روز شنبه بنا به دلایل امنیتی تعطیل شدند و اینکه آیا امروز ( یکشنبه 15 فروردین) باز خواهند شد یا خیر مشخص نیست.

براساس گزارش آسوشیتدپس، دولت روز شنبه، در ابتدا و قبل از اینکه روز تمام شود دستور داد که تظاهر کنندگان از این مراکز خارج شوند ولی بعدا اعلام کرد که مذاکرات ادامه خواهد یافت.

نخست‌وزیر در یک سخنرانی تلویزیونی از پیراهن‌ قرمزها خواست به محل تظاهرات خود در بخش‌های دیگر شهر بازگردند.

آبهیسیت وجاجیوا گفت: این تجمعات نقض قوانین است. ما از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که این منطقه را ترک کنند. این درخواست به معنی این نیست که دولت درصدد پراکنده ساختن معترضان است. ما می‌دانیم که برخی از مردم اقدامات جدی‌تر دولت را خواستارند اما ما همه تایلندی هستیم. دولت از استانداردهای بین‌المللی در این رابطه استفاده می‌کند. دولت امیدوار است که با مذاکره به این بن‌بست خاتمه دهد.

با این حال وی احتمال اعلام حالت فوق‌العاده را در صورت بدتر شدن اوضاع منتفی ندانست.

تظاهرات مخالفان قرمز پوش در تایلند برای چهارمین هفته متوالی بانکوک و منطقه‌ هتل‌های گران قیمت و مراکز خرید را هدف قرار داده است.

تظاهرکنندگان پس از ناتوانی در سرنگون کردن دولت از طریق راهپیمایی‌های گسترده مسالمت آمیز و مذاکرات، به دنبال تاکتیک‌هایی هستند تا آبهیست وجاجیوا، نخست وزیر تایلند را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود کنند.

به گفته‌ی پیبا اوتایو، رئیس پلیس پایتخت تایلند حدود 10 هزار تظاهرکننده مخالف دولت روز شنبه در منطقه‌ مرکز تجاری بانکوک جمع شدند.

وی گفت‌: تعداد کل تظاهر کنندگان شامل آنهایی که در نقاط دیگر شهر در حال حرکت بودند، به حدود 55 هزار نفر می‌رسید. اما تا صبح یکشنبه این تعداد به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

دولت ابتدا تا ساعت 9 شب به تظاهرکنندگان مهلت داد که متفرق شوند و افسران رده بالای پلیس را برای مذاکره فرستاد.

این گفت‌وگو‌ها پس از مخالفت قرمز پوش‌ها با ترک محل شکست خورد و ژنرال پانوپونگ سینگارانا آیوتایا که ریاست تیم پلیس را برعهده داشت گفت: این گفت‌وگوها امروز از سر گرفته می‌شود.

جاتوپورن پرومپان، یکی از رهبران تظاهرات هنگامیکه تظاهرکنندگان در حال نواختن طبل و سردادن شعار "پارلمان را منحل کنید" بودند، گفت: امروز روز دیگری است؛ زمانیکه مردم برای برقراری دموکراسی در کشور اعلام جنگ می‌کنند. تا زمانیکه ما در این نبرد پیروز نشویم، این تظاهرات پایان نمی‌یابد.

جنبش " پیراهن قرمزها " که رسما به جبهه متحد برای دموکراسی علیه دیکتاتوری معروف است، عمدتا متشکل از حامیان تاکسین شیناواترا، نخست وزیرسابق برکنار شده‌ی تایلند و فعالان دموکراسی خواه مخالف کودتای نظامی سال 2006 است که به سرنگونی شیناواترا انجامید.

شیناواترا شنبه شب در یک ارتباط ویدیویی مجددا درخواست‌های خود از تظاهرکنندگان مبنی بر ادامه دادن به راه خود را تکرار کرد.

شیناواترا گفت: چند روز دیگر مبارزه کنید تا تنها به خاطر این چند روز خسته باشید. این بهتر از آن است که از مابقی زندگی‌تان به خاطر بی‌عدالتی بیزار باشید. من از آنهایی که در این روزهای به سر کار می‌روند می‌خواهم که چند روز مرخصی بگیرند و به ما بپیوندند. لطفا صبور باشید. پیروزی نزدیک است.

کد خبر 104261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز