دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 16 فروردین سالروز درگذشت پروین اعتصامی شاعره بنام ایران است که در 34 سالگی در 1320 در تهران فوت شد.

وی 25 اسفند 1285 در تبریز به دنیا آمده بود و پدرش یوسف اعتصام الملک از نویسندگان و مترجمان کشور بود. اشعار پروین عمدتا به سبک خراسانی و پیرامون زندگی مردم و احساس خود او از زندگانی هستند. قطعه شعر او درباره رنجبران مشهور است.

دکتر مصدق از توطئه قتل خود  و تغییر سیاست آمریکا پرده برداشت

16 فروردین 1332 ، دکتر مصدق نخست‌وزیر وقت، از رادیو اعلام کرد که توطئه قتل او طرح شده بود و قرار بود نهم اسفند (37 روز پیش از آن) هنگام ملاقات با شاه در کاخ مرمر، بر سر او بریزند و او را بکشند. وی ضمن افشای این توطئه و ذکر دلیل نافرجام ماندن آن، یک بار دیگر تأکید کرد که در یک کشور مشروطه دارای حکومت پارلمانی، شاه حق حکومت کردن و مداخله در جزئیات امور دولت را که برگزیده و پاسخگوی پارلمان است ندارد.

دکتر مصدق گفت که از اظهارات اخیر دالس (وزیر امور خارجه دولت ژنرال آیزنهاور که از ژانویه 1953 زمام امور آمریکا را به دست گرفته بود) در مصاحبه مطبوعاتی‌‌اش چنین بر‌می‌آید که ظاهرا دولت تازه آمریکا تسلیم نظر انگلستان شده و در قبال مسئله نفت ایران از خواست انگلستان پیروی خواهد کرد و در این شرایط، ما باید بیشتر از گذشته مراقب خودمان باشیم و به دام نیفتیم. به علاوه ما نباید انتظار کمک از خارج  را داشته باشیم، باید روی توانایی، ظرفیت و امکانات خودمان حساب کنیم.

در پی انتشار همین مطلب بود که در شیراز مردم به دفتر اداره کمک‌های آمریکا (اصل 4) ریختند و آنجا را تخریب کردند.

کارهای بلاش یکم، شاه انتخابی و یک ناسیونالیست ایرانی

3روز پس از 13 فروردین در سال 52 میلادی (پنجم آوریل)، مهستان (سنای ایران) از میان شاهزادگان اشکانی و خانواده‌های وابسته، بلاش را که مادرش از مادهای ایران (کرد) بود به شاهی کشور برگزید و وی نیز برادرش تیرداد را شاه ارمنستان کرد. تاریخ عمومی از بلاش یکم به نام یک ناسیونالیست ایرانی یاد کرده است. وی نه تنها همه آیین‌ها و مراسم دوران هخامنشیان را احیا کرد بلکه رعایت آنها را به‌صورت قانون درآورد و به تصویب مهستان رساند.

وی همه کارهای اقتباسی از دنیای هلنیک (یونانیان) را که از جانشینان اسکندر به یاد مانده بود ممنوع ساخت؛ حتی به کار بردن حروف یونانی را که عادت شده بود بر سکه‌ها درج شود و همچنین اسامی و اصطلاحات یونانی را در قلمرو دولت ایران. او در استان تیسفون شهری ساخت به نام «بلاش کرد = بلاش گرد» و دستور جمع‌آوری متون «اوستا» را داد. بلاش یکم از سال 51 تا سال 78 میلادی سلطنت کرد.

وی قبلا دستور جمع‌آوری آموزش‌های زرتشت را در یک مجموعه داده بود. موبدان تا ششم فروردین سال 77 میلادی آنچه را که جمع‌آوری کرده بودند به‌صورت مکتوب به بلاش دادند و گفتند که کار تکمیل مجموعه ادامه خواهد داشت. اوستا که نزدیک به 2 قرن بعد در دوران اردشیر پاپکان و به همت «تنسر»، روحانی ارشد وقت (موبد موبدان) تکمیل شد شامل348‌فصل (بیش از  3میلیون کلمه) در 21 کتاب بود.

اوستا - کتاب زرتشت - در عین حال از قدیمی‌ترین نوشته‌های جهان و سند تمدن پیشرفته ایرانیان عهد باستان است.

ازسرگیری مسابقه‌های المپیک پس از 15 قرن توقف

پنجم آوریل 1896 (16فروردین 114 سال پیش) مسابقه‌های جهانی ورزشی (المپیک) پس از 15 قرن که از توقف آنها می‌گذشت در یونان، زادگاه این مسابقه‌ها، از سرگرفته شدند و از آن پس هر 4سال یک بار در یک کشور انجام می‌شوند.

مسابقه‌های المپیک در سال 776 پیش از میلاد در جلگه المپ در یونان به خاطر شادی «زئوس» یکی از خدایان یونانیان آغاز شده بودند. این مسابقه‌ها از سال 333 میلادی به تصمیم امپراتور وقت روم که آنها را به‌دلیل برپا داشته شدن به خاطر زئوس، عملی کفرآمیز اعلام داشت برچیده شده بودند.

کد خبر 104208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز