گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی در 2 گفت‌وگوی جداگانه تاکید کرد که پیشنهاد تبادل سوخت همچنان پابرجاست

علی‌اکبر صالحی همچنین خبر داد: طرح راه‌اندازی تاسیسات جدید هسته‌ای را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم و درصورت موافقت رئیس‌جمهور، کار ساخت آنها را در نیمه نخست سال آغاز خواهیم کرد.

صالحی درباره زمان راه‌اندازی تاسیسات جدید هسته‌ای که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در سال جدید افتتاح شود به ایلنا گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های سازمان انرژی اتمی، طرح راه‌اندازی یک و یا 2 تاسیسات هسته‌ای را نهایی خواهیم کرد.

او با بیان اینکه این تاسیسات در مناطق مختلف کشور پراکنده هستند، ادامه داد: مکان‌های بالقوه‌ای که برای ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای در نظر گرفته شده‌اند پس از ارزیابی شاخصه‌های مورد نظر اعلام می‌شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای ساخت تاسیسات جدید هسته‌ای براساس سیاست‌های دولت برای بومی‌سازی دانش هسته‌ای صورت گرفته است و رئیس‌جمهور نیز در سال گذشته آن را اعلام کرده بود.صالحی خبر داد: کار ساخت تاسیسات هسته‌ای دیگر نیز در آینده اعلام خواهد شد.

همچنان پابرجاست

علی‌اکبر صالحی همچنین در پاسخ به این سؤال که بحث رآکتور تهران به کجا انجامید و آیا پیشنهاد تبادل سوخت ایران کماکان پابرجا هست یا خیر؟ به ایسنا گفت: پیشنهاد تبادل سوخت کماکان پابرجاست و ما در این زمینه آمادگی داریم ولی با قدرت و سرعت تمام به‌دنبال تهیه‌ سوخت در داخل نیز هستیم ولی همان‌طور که گفتم پیشنهاد تبادل سوخت همچنان پابرجاست.

دقیقاً نخواهیم گفت

او درباره وعده مقامات روسی که نیروگاه بوشهر را در مرداد‌ماه راه‌اندازی خواهند کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا بین ایران و روسیه در این زمینه توافقی صورت گرفته است یا خیر، گفت: من همیشه گفته‌ام به‌خوبی کارهای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر انجام می‌شود و مراحل پایانی را طی می‌کند و یقینا در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد اما دقیقا نخواهیم گفت که چه موقع.

صالحی در ادامه گفت: جشن هسته‌ای در بیستم فروردین ماه در تهران برگزار می‌شود و رئیس‌جمهوری دستاوردهای خوبی را در این زمینه اعلام خواهد کرد.

هشتمین کشور تولیدکننده صفحه سوخت

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تا چند ماه آینده با تولید صفحه سوخت، هشتمین کشور در تکمیل تولید چرخه سوخت خواهیم شد.

علی شیرزادیان، در گفت‌وگویی درباره چگونگی تولید صفحه سوخت برای تولید سوخت هسته‌ای و بهره‌گیری از اورانیوم 20 درصد گفت: در نهایت جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسید که خود رأسا جهت غنی‌سازی‌ سوخت با غنای 20درصد اقدام کند.

لذا در پی دستور صریح رئیس‌جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران غنی‌سازی‌ با غنای 20درصد در یک زنجیره 164تایی در سالن تحقیقات مجتمع غنی‌سازی‌ نطنز،  زیرنظر بازرسان و دوربین‌های آژانس آغاز  و به لحاظ فنی نتیجه مطلوب حاصل شد.

این زنجیره بین 3 تا 5 کیلو گرم در ماه اورانیوم با غنای 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران تولید می‌کند. این موضوع با وجود تشکیک دولت‌های غربی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

براساس این گزارش، شیرزادیان تاکید کرد: ساخت صفحه سوخت نیز بخش کوچکی از چرخه کامل سوخت هسته‌ای است و هنگامی که اعلام می‌شود کشور به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یافته و هشتمین کشور دنیا در این زمینه است به این معنی است که توانایی علمی و عملی تمام این فرایند را به‌دست آورده است.

ازاین‌رو مقدمات این کار در مرکز سوخت رآکتور‌های هسته‌ای در اصفهان فراهم شده است. ما تاکنون تجربه تولید قرص سوخت را داشته‌ایم و نخستین‌بار است که در مسیر تولید صفحه سوخت حرکت می‌کنیم. ما دانش فنی این کار را در اختیار داریم،  اما با تأمل در این زمینه پیش می‌رویم و می‌توان گفت طی ماه‌های آینده همچون دیگر دستاوردهای موفق گذشته، به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت.

 مرکز سوخت رآکتورهای هسته‌ای در اصفهان از مهم‌ترین مراکز زیرمجموعه سازمان است که آخرین مراحل چرخه سوخت هسته‌ای در آنجا انجام می‌شود.

کد خبر 104207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز