شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: رضا کرم‌رضایی، هنرمند عرصه تئاتر و تلویزیون، 14فروردین در سن 73سالگی به‌علت ایست قلبی از دنیا رفت

افشین کرم رضایی، فرزند این هنرمند در این باره به مهر گفت: ایشان از 26 اسفند ماه در بیمارستان مهر در بخش‌ آی‌سی‌یو بستری شدند و ساعت 11 صبح روز شنبه به‌دلیل ایست قلبی فوت کردند.

کرم‌رضایی متولد 1316 در کرمانشاه و فارغ‌التحصیل کالج تئاتر و فیلم در آلمان غربی بود. او در زمینه‌ تئاتر و ترجمه متون نمایشی فعال بود و در سال 1333 در سینما کارش را آغاز کرد. از نمایش‌ها و فیلم‌های رضا کرم‌رضایی می‌توان به فیزیکدانان، کلبه والدین، مستأجر جدید، مسافر ری، فصل پنجم، آقای شانس، دیوانه‌وار، در کمال خونسردی‌، نیش، رابطه پنهان، نرگس، اعدامی، در شهر خبری نیست، خواستگار علی حاتمی و...اشاره کرد.

بازی در نمایش بازرس به کارگردانی عزت‌الله انتظامی، نمایشنامه تجاوزگران به کارگردانی ایرج راد، بازی در نمایش بنگاه تئاتر ال به کارگردانی علی نصیریان، بازی در نمایش اسکور بال به کارگردانی مصطفی والی و... از جمله دیگر آثار وی است.

مراسم تشییع پیکر رضا کرم‌رضایی ساعت 9:30 صبح روز سه‌شنبه 17 فروردین از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.در مراسم تشییع پیکر کرم رضایی قرار است هنرمندان مختلفی به سخنرانی بپردازند و یاد و خاطره این هنرمند فقید را گرامی دارند که سخنرانی ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر قطعی شده است. مراسم ختم این هنرمند فقید نیز روز پنجشنبه 19 فروردین از ساعت 16 در مسجد‌النبی واقع در انتهای خیابان امیرآباد به همت خانه تئاتر برگزار خواهد شد.

تسلیت‌ها و دیدگاه‌ها

مرکز هنرهای نمایشی و تالارهای تابعه بعد از انتشار خبر درگذشت رضا کرم رضایی پیامی را منتشر کرد و این اتفاق را تسلیت گفت. در پیام مرکز هنرهای نمایشی آمده است: «متأسفانه چند سالی است که شیرینی نوروز و بهار به واسطه انتشار خبر درگذشت هنرمندان این سرزمین جاوید، به کام هنر دوستان و جامعه هنری کشور تلخ می‌شود.

خبر درگذشت رضا کرم رضایی هم از این جمله است. کرم‌رضایی که به حق از نخبگان عرصه تئاتر به شمار می‌رفت، پس از سال‌ها جدال طولانی با بیماری، صبحگاه چهاردهم فروردین 89 جان به جهان آفرین تسلیم کرد و خانواده خود و جامعه تئاتر ایران را غرق در ماتم و اندوه ساخت.

مرکز هنرهای نمایشی و تالارهای تابعه این مصیبت جانسور را به خانواده آن مرحوم و جمیع هنرمندان تئاتر کشور تسلیت گفته و از درگاه یزدان بخشاینده تقاضای علو درجات را برای این عزیز سفر کرده دارد.»

ایرج راد نیز درباره چهره هنری کرم‌رضایی به مهر گفت: انضباط کاری یکی از خصلت‌های مهم مرحوم کرم‌رضایی بود. وی تعصب بالایی روی کار هنری داشت و فعالیت‌ در عرصه هنری بسیار برایش جدی بود. کرم‌رضایی بیشتر انتخاب‌گر بود و در چندین عرصه به‌خصوص تئاتر بسیار تاثیر داشت.

راد که تجربه کارگردانی نمایشنامه تجاوزگران نوشته زنده‌یاد کرم‌رضایی در سال 60 را دارد، تأکید کرد: مسائل اخلاقی برای او بسیار مهم بود. کرم‌رضایی انسانی بود که تربیت فرزندان و زندگی خانوادگی برایش اهمیت بسزایی داشت.

مدیرعامل خانه تئاتر خاطرنشان کرد: برای کرم‌رضایی خیلی سخت بود که این سال‌ها نتوانست حرکت کند و گله‌مند بود که گرفتار بدترین بیماری شده است و نمی‌تواند روی پای خود بایستد و مزاحم دیگران است.

البته خانواده‌اش همواره با رویی گشاده از وی پرستاری می‌کردند ولی کرم‌رضایی از این موضوع اظهار شرمندگی می‌کرد زیرا همیشه انسانی متکی به‌خود بود. درگذشت کرم‌رضایی برای من بسیار دردناک است.

به جز راد، عزت‌الله انتظامی نیز همکاری با زنده‌یاد رضا کرم‌رضایی را تجربه‌ای فوق‌العاده دانسته و از او به‌عنوان هنرمندی توانا یاد کرده است. انتظامی می‌گوید: رضا کرم‌رضایی به زبان آلمانی تسلط کامل داشت و چندین نمایشنامه را ترجمه کرد. او در نمایش بازرس به کارگردانی بنده ایفای نقش کرد.

تجربه همکاری با کرم‌رضایی برای من فوق‌العاده بود. انتظامی با اشاره به همکاری با مرحوم کرم‌رضایی به‌عنوان بازیگر در چند اثر به کارگردانی علی نصیریان خاطرنشان کرد: این اواخر چندین بار به همراه دوستان به ملاقات وی رفتیم. زنده‌یاد کرم‌رضایی کتابی در دست نگارش داشت که متأسفانه او را از دست دادیم.

انتظامی تأکید کرد: این باعث تأسف است که دوستان و همکاران عزیزمان را از دست می‌دهیم. به خانواده محترم کرم‌رضایی و تمامی هنرمندان سینما و تئاتر درگذشت وی را تسلیت می‌گویم.

کد خبر 104197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز