شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: با آنکه وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرده تغییر نظام آموزشی کشور به 2 دوره 6ساله و حذف دوره پیش دانشگاهی از سال تحصیلی 89-88 اجرا می‌شود اما هنوز اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به این طرح و با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش گفت: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای اجرای این طرح کافی نیست و با استفاده از ظرفیت قانون اساسی مانع اجرای تغییر نظام آموزشی از سال آینده می‌شویم.

آذر‌ماه سال گذشته، شورای‌عالی  آموزش و پرورش به ریاست رئیس‌جمهوری طرح تغییر نظام آموزش کشور را تصویب کرد. براساس این طرح نظام آموزشی کشور قبل از ورود به دانشگاه 12 سال خواهد بود و شروع آن 6سالگی است.

مصوبه‌ای که قابلیت اجرایی ندارد

وزارت آموزش و پرورش برای اینکه مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش قابلیت اجرایی داشته باشد آن را برای تصویب به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فرستاد که این موضوع واکنش‌هایی را در مجلس به‌دنبال داشت.

پس از تصویب این طرح در شورای‌عالی آموزش و پرورش و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مجلس مخالفت خود را با این طرح به صراحت اعلام کرد. مجلسیان بر این باورند که اجرای این مصوبه نیارمند تصویب مجلس است و تصویب این طرح در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خارج از اختیارات این شوراست. 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به صراحت اعلام کرد که «تغییر نظام آموزشی خلاف قانون است». به گفته علی عباسپور تهرانی‌فرد، براساس بند 2 ماده 6 شرح وظایف شورای‌عالی آموزش و پرورش هر نظام آموزشی باید به تأیید مجلس برسد تا قابلیت اجرا داشته باشد.

وی در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: «اگر آموزش و پرورش این طرح را اجرا کند، مجلس با این اقدام برخورد قانونی می‌کند و از ظرفیت‌های مجلس برای برخورد با آن استفاده خواهد شد».

عباسپور تأکید کرد: اگر وزیر آموزش و پرورش بخواهد طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حرکت کند با مجلس دچار مشکل می‌شود.

اخطار به وزیر آموزش و پرورش

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در‌باره سخنان وزیر آموزش و پرورش در‌باره زمان اجرای این طرح گفت: «صحبت‌های شفاهی ملاک نیست و طبق مواردی که به ما منعکس شده، آموزش و پرورش این طرح را در سال آینده تحصیلی اجرا نخواهد‌کرد.» وی اظهار کرد: «به وزارت آموزش و پرورش اخطار داده‌ایم که این طرح را بدون مصوبه مجلس نمی‌تواند اجرا کند».

پیش از این نیز رئیس کمیسیون آموزش از ارسال نشدن طرح تغییر نظام آموزشی به مجلس انتقاد کرده‌بود و دیدگاه‌های خود را طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد. وی درباره نتیجه نامه‌اش به رئیس مجلس در‌باره این طرح گفت: رئیس مجلس هم در این باره اقدامات لازم را انجام داده‌است و به‌نظر ما این طرح باید در مجلس بررسی شود.

جزئیات تغییرات جدید در نظام آموزشی

وزیر آموزش و پرورش آذر‌ماه سال گذشته از تغییر نظام آموزشی کشور به 2 دوره 6ساله خبر داد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به گفته وزیر آموزش و پرورش براساس این طرح با اضافه شدن دوره پیش دبستانی به دوره ابتدایی، دوره ابتدایی 6‌ساله خواهد‌شد. همچنین دوره متوسطه به 2 دوره 3 ساله تغییر می‌یابد که دوره اول آن همان دوره راهنمایی و دوره دوم، دوره متوسطه فعلی خواهد بود.

دوره سه‌‌ساله دوم (متوسطه) با 3گرایش نظری، فنی- حرفه‌ای و مهارتی اجرا خواهد شد.
هر چند معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به اظهارات صریح وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که «بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند منظور از 6 پایه اول ابتدایی، پیش دبستانی و 5 پایه ابتدایی است، اینگونه نیست بلکه پیش دبستانی جزو 6 پایه اول ابتدایی به شمار نمی‌آید».

کد خبر 104179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز