مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: شرکت کانادایی CANEUS NPS و شرکت سوئدی Angstrom Aerospace با همکاری یکدیگر، نانوماهواره پیشرفته‌ای ساخته‌اند که وزنش کمتر از 20 کیلوگرم است و می‌توان آن را در یک کیف دستی جاسازی کرد.

به گزارش همشهری، پیشرفت‌های اخیر در میکرو و نانوفناوری باعث تولید نسل جدید ماهواره‌ها و فضاپیماها شده است، با گذشت زمان ماهواره‌های گران‌قیمت، عظیم و جاگیر جای خود را به فضاپیماهای فشرده شده‌ای خواهند داد که هزینه پرتاب آنها از ایستگاه‌های زمینی یا دریایی بسیار کمتر از ماهواره‌های کنونی خواهد بود.
این نانوماهواره بخشی از رؤیاهای طول زندگی میلیند پمپریکار، مؤسس و رئیس CANEUS، بوده تا بتواند کانادا را به عنوان پیشرویی در زمینه فناوری جدید ماهواره و فضا معرفی کند. او در این‌باره گفت:«ما در CANEUS به دنبال تکمیل تلاش‌های آژانس فضایی کانادا و سازمان دفاع ملی هستیم تا بتوانیم کانادا را همواره به عنوان پیشرویی در عرصه نوظهور و جذاب فضاپیماهای کوچک شده معرفی کنیم. به این مسئله توجه کنید که نانوماهواره‌ها و پیکوماهواره‌ها سفر به فضا را برای همه ما و نه فقط برای تعداد محدودی از افراد خاص ممکن خواهند ساخت. به کمک این ماهواره‌های کوچک دانشمندان، مهندسان و دانشجویان مخصوصاً از کشورهایی که برنامه فضایی ندارند هم فرصتی خواهند یافت تا فناوری‌‌های خود را تست کنند یا آزمایشات علمی در فضا را با هزینه‌ای بسیار کم انجام دهند.»
کد خبر 10416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز