جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: درحالی‌که رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز معتقد است دولت به تعهد خود برای حذف مدارس کپری و روستایی عمل نکرده است دولت برای چندمین‌بار وعده حذف مدارس کپری در کشور داد

محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با بیان اینکه در طرح ساماندهی مدارس روستایی مقرر شده بود که 50 درصد هزینه ساخت کلاس‌ها توسط دولت و 50درصد نیز توسط خیرین پرداخت شود، گفت: خیرین در ساخت کلاس‌های روستایی به تعهد خود عمل کردند و منتظر عملی شدن تعهد دولت هستیم.

اما وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم نیست با هزینه‌های سنگین مدرسه‌‌سازی‌ کنیم چراکه اگر بتوانیم هزینه‌ها را تا 30 درصد کاهش دهیم می‌توانیم تعداد مدرسه بیشتری بسازیم، گفت: تا پایان سال 89 نباید هیچ مدرسه کپری در کشور داشته باشیم.

این درحالی است که طی 4 سال گذشته بارها مسئولان آموزش و پرورش از حذف مدارس کپری خبر داده‌اند و حتی جشن جمع‌آوری کامل این مدارس را برگزار کرده‌اند. وجود مدارس کپری یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت است که با وجود وعده‌های فراوان برای رفع این محرومیت، فعالیت آموزشی در این نوع مدارس همچنان ادامه دارد.

بنا بر اصول مصرح قانون اساسی برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل رایگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.

وضعیت مدارس کپری در کشور، همچنان نگران‌کننده است به‌طوری که با وجود وعده‌های همیشگی مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره کپرزدایی از مدارس کشور در برخی استان‌ها دانش‌آموزان همچنان در کلاس‌های چادری و کپری درس می‌خوانند.

محمدرضا حافظی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: مقرر شده بود 50هزار کلاس روستایی در کشور توسط خیرین مدرسه‌ساز و سازمان نوسازی مدارس کشور ساخته شود که تاکنون 10 هزار کلاس ساخته شده است.

وی اضافه کرد: 8 هزار کلاس نیز در دست احداث است که در ساخت این کلاس‌ها، خیرین به تعهد خود عمل کرده‌اند ولی دولت نتوانسته سهم خود را بپردازد.حافظی اظهار داشت: این 18 هزار کلاس درس که ساخته شده و در حال ساخت است در 8 استان کشور در حال اجراست و درصورت عملی شدن تعهدات دولت، در استان‌های دیگر کشور نیز ساماندهی کلاس‌های روستایی انجام می‌شود. وی افزود: طرح‌های دیگری نیز با همکاری دولت در دست اقدام داریم که این طرح‌های احداث مدارس نیز به‌دلیل عملی نشدن تعهدات دولت، ناتمام مانده‌اند.

در مقابل وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه 6 هزار و 384 پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، افزود: در سال‌جاری اصل بر تکمیل و تجهیز این پروژه‌هاست و پروژه جدیدی آغاز نخواهد شد مگر آنکه شورای کارشناسی موردنظر در این زمینه نظر دهد.

حمید رضا حاجی بابایی تصریح کرد: در راستای تکمیل پروژه‌ها باید وضعیت استان‌ها از حیث تخریب بازسازی و مقاوم‌سازی مشخص شود تا بتوانیم سیاستگذاری لازم را انجام دهیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: در سال آینده باید به سمت و سویی برویم که کیفیت بخشی به مدارس و تجهیز آنها مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه می‌خواهیم از مساعدت‌های استانی بهره لازم را ببریم، گفت: باید با ایجاد رقابت بین استان‌ها اولویت را به استان‌هایی بدهیم که همکاری‌های بیشتری برای مدرسه‌سازی براساس نیازمندی‌های منطقه‌ای دارند.

کد خبر 104072

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز