همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با شماری از محققان و صاحبنظران سیاسی در موسسه تحقیقات بین المللی چین در پکن دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از پکن، سعید جلیلی که در چین به سر می برد در این دیدار به پرسش های پژوهشگران مسایل بین المللی چین درباره مسایل مختلف ازجمله برنامه های صلح آمیز هسته‌ای ایران پاسخ داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ناکارآمدی نظام و مناسبات حاکم در عرصه بین‌المللی را عامل اصلی بروز بحران ها و مشکلات جهانی خواند و تصریح کرد: سیاست های متکی به قدرت نظامی و سلاح های هسته‌ای در 60 سال اخیر هرگز نتوانسته است امنیت را برای بشر تامین کند بلکه همواره خلاف حقوق و منافع ملت ها و ضد عدالت بوده است.

جلیلی گفت: مطالعه و تحقیق و تجربه دوران پس از جنگ جهانی دوم ثابت کرده است تولید و داشتن سلاح های کشتار جمعی علاوه بر ضد انسانی بودن، ناکارآمد بوده است و قطعا جهان بدون سلاح هسته‌ای با ثبات، امنیت و صلح پایدار و فراگیری همراه خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تشریح روند فعالیت های هسته ای ایران و همکاری های گسترده و فراتر از مقررات بین‌المللی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعتمادسازی گفت: نظام بین الملل باید در کنار تعیین و تعریف تکالیف کشورها در موضوع هسته‌ای حامی و تامین کننده منافع ملت ها هم باشد.

جلیلی تصریح کرد: اعمال بیش از سه هزار نفر روز بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران و نظارت کامل آژانس بر فعالیت های ایران و بیست و یک بار اذعان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید صلح آمیز بودن و انحراف نداشتن برنامه های هسته‌ای ایران ثابت      می‌کند تهران به تکالیف خود در اعتمادسازی و رعایت مقررات بین‌المللی کاملا عمل کرده است و سازمان بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد از حقوق ملت ایران در این زمینه حمایت کند.

دبیر شورای عالی امینت ملی ایران تهدیدها برای اعمال فشار و تحریم ایران را بی اثر خواند و علت مخالفت تهران با پیشنهاد آمریکا، روسیه و فرانسه مبنی بر تبادل سوخت را ناعادلانه و غیرمنطفی بودن روش های آنها اعلام کرد و گفت: نیاز ایران به سوخت هسته ای با غنای بیست درصد برای راکتور تهران و تولید داروهای ضروری و حیاتی برای هشتصد و پنجاه هزار بیمار سرطانی از یک سو و مانع تراشی برخی کشورها برای تامین این نیاز سبب شد تهران با نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رعایت کامل مقررات برای تولید سوخت با غنای بیست درصد وارد عمل شود و با موفقیت آن را تولید کند.

وی تاکید کرد: تا هنگامی که منطق صحیح و عادلانه بر مناسبات بین المللی حاکم نشود مشکلاتی نظیر موضوع هسته ای برای همه ملت ها وجود خواهد داش .

جلیلی ایران را پیشتاز مبارزه برای خلع سلاح هسته ای جهان خواند و گفت: به زودی کنفرانسی با شعار انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ کس در تهران برگزار خواهد شد و ایران معتقد است سلاح های هسته ای و کشتار جمعی باید از سراسر جهان برچیده شود.

در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید، چوشین رییس موسسه تحقیقات بین المللی چین با قدردانی از سخنان روشنگرانه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دلایل تهران را برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای منطقی و قابل دفاع خواند و گفت: وظیفه تمام محققان و پژوهشگران بین‌المللی باید تلاش هماهنگ و گسترده برای اصلاح مناسبات بین المللی باشد تا اهداف انسان دوستانه‌ای نظیر برچیدن سلاح های هسته ای و کشتار جمعی که آرزوی بشر است تحقق یابد.

کد خبر 104055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز