همشهری آنلاین: بانو علویه همایونی، از خادمان قرآن می‌گوید: همان‌طور که مظاهر رزاقیت خداوند مردان هستند، مظهر خلاقیت خداوند نیز بانوانند

چرا که اگر بانوان حامل خلقت حضرت باری تعالی نباشند کدام مرد می‌تواند تولید نسل کند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بانو همایونی با وجود کهولت سن با روی خوش دعوت ما را برای انجام مصاحبه پذیرفت و با اشتیاق و محبت از بانو مجتهده امین و زحماتی که برای بنیان‌گذاری مکتب فاطمه(س) کشید و از مرارت‌های بانو خاموشی(طاهایی) در راه گسترش و پایه‌گذاری مکتب نرجس(س) سخن گفت. وی از دغدغه خود در احیای هویت و شأن بانوان گفت. بخش دوم گزارش این دیدار و سخنان بانو همایونی را پی می‌گیریم.
بخش پیشین گفت‌وگو را اینجا بخوانید!

یکی از رشته‌های علم، تجربه است، پس حرف تجربه‌دار دینی را بشنو و از خدا خودت را جدا نکن، ما عبد خداوند هستیم. حضرت رسول (ص) می‌فرمود که من افتخار به عبدیت می‌کنم نه به رسالتم. امیرالمؤمنین(ع) هم می‌فرمود که افتخارم به این است که بنده خداوند باشم. این بندگی خیلی مهم است، اگر انسان بداند که بنده خداست، چون خداوند بنده‌نواز است، مورد لطف خداوند قرار می‌گیرد.

بانو امین نابغه به دنیا آمد

بنده هیچ چیزی نداشتم، بانو امین نابغه به دنیا آمد و الحمدالله توانایی مالی هم داشت، هر کسی را اگر بخواهید بفهمید باید با زمانش او را بشناسید؛ زمانی بانو امین پرچم تربیت و پرورش دختران را به دوش گرفت که حتی آقایان هم امکان انجام این کار را نداشتند، یعنی استعمارگران و انگلستان نمی‌گذاشتند که حتی کالاهای اساسی وارد شهر اصفهان شود تا این‌که این کارها انجام گیرد، اگر زندگانی بانوی امین را بخوانید متوجه می‌شوید او چقدر زحمت کشیده است.

در زمان جوانی ازدواج کردم، تابع پدر و مادر بودم و با راهنمایی آن‌ها در سن پایین ازدواج کردم و شوهرم فرد مؤمنی بود که شغلش تجارت بود و اولادی نداشتیم، موفقیتی که بانوان توقع دارند همه با هم هیچ وقت جمع نمی‌شود. در قدیم می‌گفتند گنج در خرابه پیدا می‌شود، اگر همه زندگانی مرتب و ایده‌آل باشد دل آدم را سیاه می‌کند. آدم باید به گونه‌ای زندگی کند که با خداوند انس بگیرد و بتواند خدا را داشته باشد. از لحاظ مالی مشکلی نداشتیم و در منزل استاد داشتم و شوهرم با علما خیلی دوست بود و آن‌ها را خیلی دوست می‌داشت، موقع ازدواج شرط کرده بودم که من چیزی نمی‌خواهم و فقط می‌خواهم درس بخوانم.

شوهرم با ادامه تحصیل من موافق بود

شوهرم با ادامه تحصیل من موافق بود، اگر وی با من همراه نبود که نمی‌شد ادامه تحصیل بدهم و مکتب فاطمه(س) را اداره کنم. شوهرم در سال 1342،1343 فوت کرد تا آن روز حتی طی چند ماه از خانه بیرون نمی‌آمدم و در منزل درس می‌خواندم و حتی خانه مادرم هم نمی‌رفتم، اما کم کم زمان هم این گونه شد که به زن‌ها فرصت تظاهر می‌دهند، البته مناسب آن بد نیست برای این‌که اگر کسانی فکر می‌کنند که بانوان نمی‌توانند، افرادی مانند مرحوم طاهره صفارزاده، خاموشی و بانو امین را ببینند.

خداوند به طور کلی در مورد تولد حضرت مریم(س) می‌فرماید که هیچ مردی به خلقت این زن نمی‌رسیده است و به طور عموم هم گفته است، یعنی اگر به طور عمومی بگوییم هیچ مردی به مقام زن نمی‌رسد. خداوند 99 اسم در قرآن دارد و می‌فرماید موجوداتی که در عالم تجلی دارند مظهر اسماء‌الحسنی هستند، همان طور که مظاهر رزاقیت خداوند مردان هستند، مظهر خلاقیت خداوند بانوان هستند که اگر بانوان حامل خلقت حضرت باری تعالی نباشند کدام مرد می‌تواند تولید نسل کند.

از آغاز خلقت تاکنون مردها حق زن را نشناختند و تاکنون هم نتوانستند حق او را ادا کنند. به غیر از خداوند و معصومین(ع) کسی حق زن را نمی‌داند. در میان بانوان هم افرادی مانند بانو امین، صفارزاده و خاموشی ظهور کردند تا حق آن‌ها را به خود آن‌ها نشان دهند. درست است که انسان مالک جهان است، اما به شرط آن‌که وظیفه خود را انجام دهد، درست است که زن باید شانه به شانه مرد تلاش کند، اما این امر به این معنا نیست که زن در جامعه شانه به شانه مرد تلاش کند، بلکه این است که وظیفه زن نسبت به مرد در قبال عبدیت یکی است، مرد در جهاد در راه خدا شهید می‌شود و به بهشت می‌رود، زن با خانه‌داری به بهشت می‌رود، اما با عفت.

اکنون هم کمتر از دوره جاهلیت نیست، وقتی در قرآن آمده است جاهلیت اولی، علما می‌گویند جاهلیت ثانی هم می‌تواند به وجود بیاید، یعنی خداوند زر و زور را به مردها داده و محبت زن‌ها را به دل مردها انداخته است و این همان حرفی است که علامه طباطبایی در تفسیر خود دارد که خداوند اختیار مال را به دست مرد داده و محبت زن را به دل مرد انداخته که این پول‌ها را خرج زن بکند، حالا مردها باید این محبت را خرج زن خود بکنند.

بانوان باید بتوانند تحقیقی روی قرآن و زندگی امامان داشته باشند

بانوان باید بتوانند تحقیقی روی قرآن و زندگی امامان داشته باشند تا بفهمند که معنای دنیا نزد قرآن و اهل بیت(ع) چه معنایی دارد. تا انسان تحقیق روی زندگی معصومین(ع) نداشته باشد معنای دنیا را نمی‌فهمد وقتی که زندگی ائمه(ع) را مطالعه کردم متوجه شدم که دانستن این‌ها چقدر برای بانوان مفید است. در قبل از انقلاب بانوان خیلی در ذلت و زیر نفوذ مردها بودند و اکنون هم زن‌ها بر مردها مسلط شدند، نه آن موقع خوب بود و نه این دوره، هر دو از عدالت به دور است. اکنون هم بانوان اشتباه می‌کنند و از وضعیت بانوان راضی نیستم برای این‌که در آن موقع بانوان باتقوا بیشتر پیدا می‌شدند.

امام زمان به مدت شصت سال غیبت صغری داشت که در این مدت 4 نفر نواب خاص داشتند که معصوم نبودند، افراد مجتهد و با تقوا بودند مثل مقام معظم رهبری. اکنون مقام معظم رهبری با این موقعیتی که دارد و 70 میلیون نفر در کشور باید مدیریت شود، فکر می‌کنید که امام زمان(عج) ایشان را تنها می‌گذارد. این مردی که این‌گونه استوار بر روی حرف خود ایستاده است، همان طور که امام زمان از امام خمینی (ره)حمایت می‌کردند از ایشان هم حمایت می‌کنند. بنده شک ندارم و نمی‌خواهم چیزی را تحمیل کنم، اما خودم می‌دانم افرادی که با امام زمان(عج) در ارتباط بودند هیچ کدام از مقام معظم رهبری افضل‌تر نبودند و کار هیچ کدام از کار ایشان مهم‌تر نبوده است.

گذشته از این هر کسی به سنت تقوا و خداوند حرکت کند امام زمان یاریش می‌کند. بانو امین می‌گفت: بنده از پنج سالگی احساس محبت خداوند را داشتم و همه علما آرزویشان این است. افرادی که اهل باطن و حقیقت نیستند، نمی‌فهمیدند که حقیقت غیرحسی هم وجود دارد که به آن باید توجه کنند. غیر حسیات خود را تشخیص نمی‌دهند، اما افرادی که حقیقت خود را از ابتدا پیدا کردند، به حقیقت جهان هم پی بردند و از حقایق جهان یکی امام زمان(عج) است. 

کد خبر 103958

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز