همشهری آنلاین: وزیر دارایی زیمبابوه در آغاز کنگره دو روزه "فدراسیون خبرنگاران آفریقا" از تلاش‌های این کشور برای اصلاح قوانین مطبوعاتی سختگیرانه خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر، تندای بیتی در آغاز کنگره دو روزه "فدراسیون خبرنگاران آفریقا" در حراره اعلام کرد اگر ما به وضع خود از منظر حقوقی و عملیاتی بنگریم، می‌بینیم که در زمینه ازادی رسانه‌ها عقب هستیم. وی افزود خبر خوب این است که ما شروع به اتخاذ اقدامات قاطعانه به منظور اطمینان از رهایی خود از محدودیت رسانه‌ها کرده‌ایم.

وی گفت،" کشور ما در حال عبور از یک فرایند مهم و تعیین کننده (فرایند تهیه قانون اساسی) است و یکی از حقوقی که ما به دنبال آن هستیم، حق آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است." دولت رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه در سال دو هزار و دو، قوانین رسانه‌ای سختگیرانه‌ای را تصویب کرد که از آن برای اخراج خبرنگاران خارجی و توقیف چندین روزنامه خصوصی از جمله یک روزنامه محبوب مخالف دولت، استفاده شد.

 فاستر دونگوزی دبیر کل اتحادیه خبرنگاران زیمبابوه نیز در سخنانی در این کنگره اعلام کرد خبرنگاران این کشور در چند سال گذشته، تحت شرایط بسیار دشواری کار کرده‌اند. وی افزود این مسئله منجر به آن شد برخی از خبرنگاران از کشور بگریزند و برخی دیگر دستگیر شوند و مورد ضرب و شتم قرار گیرند. وی با اعلام این مطلب، ابراز امیدواری کرد اصلاحات رسانه‌ای پیش‌بینی شده در موافقتنامه تقسیم قدرت، فورا اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از حراره، براساس توافق وحدت ملی بین موگابه و مورگان چانگرای نخست وزیر زیمبابوه در سال گذشته، دولت ملزم است خود را به آزادی بیشتر رسانه‌ها متعهد کند.

کد خبر 103901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز