همشهری‌آنلاین: یک نویسنده کودک و نوجوان در ابتکاری جالب برخی قصه‌های معروف ایرانی را با تغییراتی در پایان بندی و سیر اصلی داستان روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش همشری‌آنلاین علی اصغر سید آبادی که سابقه‌ای درازدامن در نوشتن داستان  نقد ادبیات کودک و نوجوان دارد قصه ها و افسانه هایی مثل خاله پیرزن و بز زنگوله پا و خرس نادان و روباه و لک لک ، را که  بارها و بارها چاپ شده اند را با تغییراتی از سوی  انتشارات افق در  پنج کتاب به بازار کتاب روانه کرد.

 بر اساس این گزارش در سال های اخیر نویسندگان کودک و نوجوان گاهی تغییرهایی در این داستان ها داده اند ، اما این تغییرها بیش‌تر در حد گسترش دادن قصه ها و اضافه کردن شاخ و برگ به آن بوده است و در مواردی جزئی نیز تغییراتی در داستان داده شده است.

 اما اخیر نشر افق یک مجموعه پنج کتابی از این افسانه ها منتشر کرده است که نویسنده اش از آن ها با عنوان "باز آفرینی انتقادی " یاد می‌کند.

این پنج کتاب عبارتند از : «بچه‌های بز زنگوله‌پا کجا بودند؟»، «کدو قلقله‌زن کی برگشته بود؟»، «روباه، غذای لک‌لک را چه‌جوری خورد؟»، «خرس دانا چرا به این روز افتاده بود؟» و «خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟"

این کتاب ها در قطع رحلی بزرگ ، به صورت رنگی روی کاغذ گلاسه در 28 صفحه با تصویرگری علیرضا گلدوزیان منتشر شده است.

درهر کتاب از این مجموعه نویسنده یک قصه یا افسانه قدیمی را شروع کرده و در بزنگاه که کنجکاوی کودک تحریک می شود ، به جای ادامه داستان قبلی ، داستان را تغییر داده و به سه صورت ادامه داده است .

نویسنده هر صورت از داستان را یک حدس نامیده و در پایان کتاب گفته است که حدس های ما درست نبود ، حدس شما چیست ؟ در واقع کودک از این راه وارد مشارکت کردن در داستان می‌شود.

سید آبادی پیش از این دبیری  مجموعه داستان فکر ایرانی را بر عهده داشت که از سوی انتشارات افق در 9 مجلد عرضه عمومی شد که هم اینک برخی از این مجلدات به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند.[نگاهی به مجموعه داستان فکر ایرانی

کد خبر 103865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز