همشهری‌آنلاین: دومین کار مشترک علی قمصری،‌ آهنگساز و نوازنده تار با همایون شجریان با عنوان «آب ،نان ،آواز» به بازار موسیقی عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین این کار همانند اثر نخست این دو هنرمند جوان، نقش‌خیال، از فضایی متفاوت در آهنگسازی و اجرا بهره برده است.

مقدمه چهارگاه، به همراه آواز بداهه با عنوان «برون از دیده‌ها»، تصنیف در عاشقی، تصنیف‌آب نان، ‌آواز روی شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی، مقدمه دشتی، آوازهای ریتمیک «بی‌دل و بی‌زبان» و صنما، چهارمضراب دشتی سه‌نوازی و تصانیف شهر به شهر،خاکدان عشق،می‌عشق و به‌جان تو از جمله قطعات این آلبوم است که روی اشعاری از مولانا ،هاتف اصفهانی و علی غضنفری ساخته شده است.

مهمترین ویژگی‌این کار فضای متفاوتی است که قمصری در آهنگسازی و دادن حجم به فضا و ملودی‌هاست که از استعداد ویژه و کار متفاوت‌ش در نگاه به موسیقی سنتی و ردیف‌دستگاهی ایران خبر می‌دهد.

در این آلبوم شروین مهاجر،علی قمصری و سهراب پورناظری با سازهای کمانچه آلتو، تار و کمانچه به تکنوازی و جواب آواز با همایون پرداختند.

بهره‌گیری از گروه همخوانان و نیز نوازندگانی چون پاشا هنجنی(نی)،نوید افقه(تنبک)،نگار خارکن(کمانچه‌آلتو)،مصباح قمصری(بم‌کمان و سازهای کوبه‌ای)و گلناز خاضعی(دف) از دیگر ویژگی‌های این کار است.

مهمترین قطعه این آلبوم که به نظر می‌رسد چه در آهنگسازی و چه در ترکیب شعر و موسیقی و بهره‌گیری از فضای موسیقایی کشور‌های همجوار تلاشی هوشمندانه در آن به کار رفته است، قطعه «آب،نان‌،آواز» است که روی شعری از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی ساخته‌شده است.

 قمصری پیش از این در یادداشتی که برای صفحه موسیقی همشهری‌ نوشته بود بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های ردیف موسیقی ایران تاکید کرده و نوشته بود«باید بدانیم که ما با حصار کشیدن به دور ردیف موسیقی به آن احترام نمی گذاریم بلکه آن را خوار و محدود می کنیم. برای ادا کردن دین خود به این گنجینه بزرگ باید ابتدا وسعت کامل آن را درک کنیم و سپس به آن وسعت بیشتر بدهیم.»

از قمصری علاوه بر دو آلبوم مشترک با همایون شجریان بداهه‌نوازی تار با عنوان «شور پریشانی» و همنوازی تاز و بم کمان(نوازنده مصباح قمصری) با عنوان «تنیده در خطوط موازی»‌هم به بازار موسیقی عرضه شده است و قرار است آلبوم کنسرت سال گذشته‌اش با علیرضا قربانی هم عرضه عمومی شود.[علی قمصری؛هارمونی ایرانی مدفون شده در پشت ردیف]

کد خبر 103848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز