شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور، سفر را از سنت های خوب نوروز خواند و گفت: بدون سفر ارتباطات اجتماعی و استعدادهای انسان‌ها برقرار و شکوفا نمی‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در برنامه سفر به خیر شبکه سوم سیما، ضمن تبریک سال نو، با تاکید بر اینکه دولت از فرهنگ سازی برای کاهش ترافیک و ارتقا سلامت پشتیبانی می‌کند، گفت: وزارت ارشاد، سازمان صدا سیما، راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید برنامه ریزی آموزش راهنمایی و رانندگی را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس جمهور درباره هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه دولت کاری را که به ضرر مردم باشد اجرا نمی کند، افزود: دولت معتقد است مصوبه پایانی مجلس در خصوص لایحه هدفمند سازی یارانه ها موجب آسیب دیدن بخشهای از جامعه خواهد شد بنابراین پیشنهاد می‌کند این موضوع به همه پرسی گذاشته شود تا نظر مردم اعمال شود.

آقای احمدی نژاد در عین حال هدفمند کردن یارانه ها را کاری مهم خواند و گفت: به دلیل بهره وری پایین در اقتصاد و مصرف بالای انرژی و منابع در کشور اجرای این کار مهم ضروری است زیرا با این بهره وری و توزیع نامناسب نمی‌توانیم فقر و عقب ماندگی را از بین ببریم.

مشروح سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

رئیس جمهور در برنامه سفر به خیر شبکه سوم سیما ضمن تبریک سال نو ، سفر را از سنت های خوب نوروز خواند وگفت: بدون سفر ارتباطات اجتماعی و استعدادهای انسان‌ها برقرار و شکوفا نمی‌شود.

آقای احمدی نژاد افزود: یک ملت بدون توسعه ارتباطات که در متن آن سفر و جابجایی نهفته است نمی تواند ظرفیت های خود را شکوفا کند.

وی گفت: انسان برای تفریح، تجربه آموزی، دید و بازدید و اعتلای روحی نیازمند سفر است و سفر انسان را پخته می کند و انسان بدون سفر راکد است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سفر زیبایی نوروز را چند برابر می کند، آرزو کرد به زمانی برسیم که همه ملت ایران و جهان بتوانند به راحتی و دفعات در طول سال و به هر جای دلخواه سفر کنند و با فرهنگ ها، طبیعت و تجربه ها اشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در سفر نعمت ها و رمز و رموزی قرار داده است، گفت: ملت ایران قدر این نعمت را می‌داند و دل‌های مردم ایران در سفر به هم نزدیک می‌شود.

آقای احمدی نژاد ایران را کشوری سفر خیز و سفر طلب خواند و گفت: زیبایی های فرهنگی و مراکز زیارتی و تفریحی ایران انقدر زیاد است که نمی توان همه ان را حتی یک بار هم دید.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش تعداد سفر به ویژه در سالهای اخیر گفت: هنوز جمعی از مردم عزیز ما آنطور که می خواهند نمی‌توانند سفر تفریحی، کاری و زیارتی داشته باشد که امیدواریم که این مشکل برطرف شود.

 صداوسیما بخش ویژه ای را به آموزش فرهنگ ترافیک اختصاص دهد

رئیس جمهور گفت: تصادفات رانندگی باعث آسیب های جانی و مالی می‌شود و از مهمترین دغدغه‌های مدیران مرتبط با موضوع ترافیک باید کاهش میزان این آسیب‌ها باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: تا عوامل ایجاد کننده حوادث را نشناسیم راه‌های کاهش آن را نیز پیدا نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت چه برنامه ای برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی دارد افزود: در همه جای دنیا حدود 75 درصد حوادث رانندگی به طور مستقیم و 96 درصد به طور غیر مستقیم به عوامل انسانی مربوط می شود و حتی اگر محیط رانندگی و جاده ها خطرساز باشد با رانندگی مطلوب می توان از بروز حادثه خودداری کرد.

وی مهمترین علت حوادث رانندگی را پس از عامل انسانی، نقص های موجود در خودرو و همچنین جاده ها خواند و گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی در سالهای اخیر رمز کنترل حوادث را به خوبی درک کرده است.

وی آموزش های پیش و در حین ارائه گواهینامه، حضور فعال پلیس در سراسر جاده ها به ویژه مناطق حادثه خیز، استانداردسازی خط کشی‌ها و تابلوها و افزایش قاطعیت در برخورد با رانندگان پرخطر را از عواملی دانست که نیروی انتظامی در سال‌های اخیر انها را انجام داده است.

وی گفت: برای نمونه یکی از اقدامات خوب نیروی انتظامی افزایش فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی بوده است که هم اکنون بیش از 70 درصد رانندگان از این وسیله استفاده می‌کنند و از آنجایی که بیش از 60 درصد تلفات ناشی از رانندگی به سبب ضربه خوردن و نبودن کمربند ایمنی است، استفاده از این وسیله درکاهش تلفات بسیار کارساز است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کارهای عالمانه و خوبی در دستگاه‌های مرتبط با امر ترافیک و حمل و نقل صورت گرفته است گفت: البته این میزان اقدامات مطلوب نیست و باید در اینده نزدیک تلفات ناشی از رانندگی را به حداقل ممکن برسانیم.

در ادامه این برنامه احمدی نژاد در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی در عرصه فرهنگ سازی امر ترافیک داریم گفت: فرهنگ بخش های گوناگون دارد که بخش مهم آن نظم و انضباط اجتماعی است و رانندگی از زیرشاخه های ان بخش است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه همه به طور معمول حداقل هفته‌ای یک بار با حمل ونقل سر و کار دارند گفت: فرهنگ درست استفاده از سیستم جابه جایی اعم از خیابان و خودرو عامل بسیار مهمی در کاهش حوادث است.

وی با اشاره به اینکه دولت پشتیبان کامل طرح‌هایی است که فرهنگ ترافیکی را ارتقاء می دهد افزود : وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاهها و صدا وسیما در این باره باید فعال تر عمل کنند.

احمدی نژاد خسارات ناشی از حوادث رانندگی را سنگین و باعث از بین رفتن سرمایه ملی خواند و گفت: صدا و سیما باید بخش ویژه ای را برای آموزش مستمر فرهنگ ترافیک و رانندگی به همه گروههای مختلف اجتماعی اختصاص دهد و دولت نیز از این بخش پشتیبانی کامل می‌کند.

مجری برنامه خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا با توجه به اینکه30 دستگاه در حمل ونقل ترافیک دخیل هستند بهتر نیست ستادی با مدیریت شخص جنابعالی این موضوع را به عهده گیرد.

احمدی نژاد در پاسخ این پیشنهاد را خوب خواند و گفت: البته هم اکنون نیز این گونه عمل می شود و رئیس جمهور مسئول هماهنگی دستگاه‌های مرتبط است و به همین دلیل در مقایسه با گذشته پیشرفت های خوبی داشته‌ایم.

احمدی نژاد گفت: اینکه میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی از 27 هزار نفر در سال‌های گذشته به 23 هزار نفر در پایان سال 87 رسیده است نشان می‌دهد که در نقطه خوبی هستیم.

وی گفت: باتوجه به این آمار سرعت کاهش حوادث بسیار بالاست چرا که مجموع خودروها در سال 84 هفت میلیون دستگاه و تعداد سفرهای سالانه حدود 650 میلیون سفر بود اما در سال 88 تعداد سفرها به یک میلیارد و 100 میلیون دستگاه رسیده است و 5 میلیون خودرو هم اضافه شده است اما با این حال با روند نزولی مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی مواجه‌ایم.

احمدی نژاد گفت: با وجود اینکه متوسط طول سفرها هم بالا رفته اما ایمنی سفر رو به بهبودی است و با وجود اینکه برای کسانی که دچار حوادث رانندگی می‌شوند ناراحتیم اما تلاشمان این است که این تلفات در آینده نزدیک به حداقل ممکن برسد.

مجازات رانندگان پرخطر باید سنگین و بازدارنده باشد

رئیس جمهور گفت: 95 درصد مردم کشورمان رانندگی خوبی دارند و بقیه نسبت به این موضوع بی توجهند که سرعت بیش از حد خودرو غیرقابل کنترل است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که رانندگی مردم را چطور ارزیابی می کند؟ افزود: الان کیفیت رانندگی، رانندگان ما متوسط و رو به بهبود است اما روش رانندگی از اجتماعی ترین رفتارها محسوب می شود و آثار ان فردی نیست باید عموم رانندگان توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در نوروز همه طبیعت در شادی و شکوفایی است از عموم رانندگان خواست بدون هیچ عجله و با آرامش کافی رانندگی و از طبیعت استفاده و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

وی از جوانانی که تازه رانندگی را فرا گرفته‌اند خواست با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و بدانند کنترل خودرو در سرعت بالا کاری سخت است.

وی در ادامه از همه سازمان‌ها و نهادها از جمله اورژانس، ‌هلال احمر و راه وترابری که همه تلاششان، فراهم کردن سفری شاد و سالم برای مردم است قدردانی کرد و گفت: از همه رانندگان می خواهم نهایت همکاری را با این سازمان‌ها داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی که چند سال پیش گواهینامه گرفته‌اید گفت: 32 سال پیش گواهینامه گرفته‌ام.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که هم اکنون رانندگی می‌کنید گفت: اکنون نه اما در زمان شهرداری رانندگی می‌کردم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه رانندگیتان چطور است گفت: من جزو رانندگان کم خطر و یا بی خطر هستم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی دیگر گفت: از سه فرزندم دو نفرشان گواهینامه دارند.

در ادامه مجری برنامه از آقای احمدی نژاد پرسید چرا با وجود اینکه رئیس جمهور هستید و هیچ منعی برای شما وجود ندارد اما از خط ویژه تردد نمی کنید؟ رئیس جمهور گفت: خط ویژه مخصوص اتوبوس، خودروهای امدادی و پلیس است و اگر هم راهبندان باشد هیچ اشکالی ندارد در کنار مردم باشیم.

وی گفت: هرکسی از خط ویژه عبور کند تخلف کرده است اگر چه ممکن بعضی عبور کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: همین قانون به من هم اجازه عبور از خط ویژه را نداده است و اگر هم اجازه میداد شایسته نبود عبور کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر قوانین کنونی راهنمایی و رانندگی را برای رانندگان پرخطر بازدارنده می‌دانید گفت: این قوانین تا حدی بازدارندگی دارد اما مطلوب نیست چرا که قوانین ما مربوط به سالهای گذشته است در حالی که در ترافیک ماهانه و یا حتی روزانه با تغییرات جاده، خیابان، خودرو و حتی انسان‌ها مواجهیم.

رئیس جمهور گفت: اگر یک روزی سرعت 60 کیلومتر را خیلی سریع قلمداد می کردند اما اکنون تمایل راننده ها به سرعت بالای 100 کیلومتر است و کسی دیگر حاضر نیست برای سفر به مشهد 24 ساعت وقت بگذارد چرا که هم توقعات تغییر کرده و هم خودروها در حال دگرگونی است.

وی گفت: برای رانندگان کم خطر به برخورد نیازی نیست و انها را باید راهنمایی کرد اما رانندگان پرخطر نیازمند کنترل و برخورد قاطع هستند و راهنمایی و رانندگی باید با مشاهده تخلفات مکرر رانندگان پرخطر انها را از رانندگی محروم کند.

رئیس جمهور در عین حال تعیین میزان جرایم را نیازمند مطالعه خواند و گفت: میزان اثر گذاری جریمه ها باید اندازه گیری شود اما در مجموع باید مجازات‌ها و برای رانندگانی که اصرار بر ایجاد خطر دارند سنگین و بازدارنده باشد.

وی گفت: تصادفات رانندگای را تعداد کمی از رانندگان ایجاد می‌کنند که نظم ناپذیر هستند.

در بخش پایانی این برنامه رئیس جمهور از همسر مرحوم سیدعلی محمد حسینی که اول فروردین سال 88 در حال انجام وظیفه در تصادفی جان سپرده بود، تقدیر کرد.

رئیس جمهور ضمن تقدیر از همسر این مرحوم از نیروی انتظامی، هلال احمر، ‌راه و ترابری، آتش نشانی، ‌بیمارستان‌ها، مراکز آب و برق و مخابرات و دست اندرکاران نظافت و نگهداری شهری که در ایام نوروز در حال خدمت رسانی به مردم هستند تشکر کرد.

در ادامه این برنامه؛ سردار مومنی با اهدای لوح تقدیری به رئیس جمهور از همکاری دولت و وزارتخانه‌ها در برنامه‌های نوروزی قدردانی کرد و گفت: تاکنون این حد از همکاری در ایام نوروز میان دستگاه‌های کشور نبوده است.

اجرای طرح هدفمند سازی را به همه پرسی بگذارید

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در شبکه سوم سیما گفت: با نحوه تصویب لایحه هدفمند سازی یارانه‌ها در مجلس مردم ضرر می‌کنند و راه حل این است که با همه پرسی از مردم بخواهیم که ایا می خواهند این قانون اجرا شود یا نه.

آقای احمدی نژاد افزود: پیشنهاد ما اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه‌ها بود اما نمایندگان مجلس با 20 هزار میلیارد تومان آن موافقت کردند و اصرار دارند آن را اجرا کنیم.

وی گفت: ما اجرای هدفمند سازی یارانه ها را به آنها واگذار می کنیم و اختیار تام به آنها می دهیم و اگر می توانند اجرا کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: نباید دولت را به انجام کاری که به ضرر مردم است مکلف کرد و دولت کاری را که به ضرر مردم باشد اجرا نمی کند.

رئیس جمهور گفت: من در زمان بررسی لایحه بودجه سال 89 با حضور در مجلس از نمایندگان خواهش کردم پیشنهاد دولت را تصویب کنند اما در مسیر دیگری قرار گرفتند.

وی گفت: در مسائل مهم اقتصادی باید به ارای مردم مراجعه شود و پیشنهاد می‌کنم در این باره همه پرسی بگذارند تا مردم نظر دهند که ایا می خواهند این قانون اجرا شود یا نه و هر چه مردم گفتند می پذیریم.

احمدی نژاد ادامه داد: ما با استدلال و براساس قانون اساسی نتوانستیم حرف منطقی و علمی خود را به برخی دوستان منتقل کنیم و آنها را بباورانیم.

ترساندن مردم از هدفمند کردن یارانه ها خیانت است

رئیس جمهور، هدفمند کردن یارانه ها را کاری مهم خواند و گفت: به دلیل بهره وری پایین ما در اقتصاد و مصرف بالای انرژی و منابع در کشور اجرای این کار مهم ضروری است چرا که در کشور ثروتمندی چون ایران نباید فقر و عقب ماندگی وجود داشته باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: با این بهره وری و توزیع نامناسب نمی‌توانیم جزء پیشرفته ترین کشورها در صنعت باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها بر افزایش سفرها گفت: اگر یارانه ها هدفمند شود سفر بیشتر خواهد شد چرا که بخشی از مردم که هم اکنون به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند سفر کنند با هدفمند شدن یارانه‌ها به راحتی سفر می‌کنند زیرا هم اکنون این دسته از مردم یا از یارانه های توزیعی دولت بهره‌ای      نمی‌برند و یا حداقل بهره را می‌برند در صورتی که اگر یارانه‌ها هدفمند شود قدرت خرید بالا می رود و دو تا سه دهک جامعه که کمتر سفر می‌کنند می‌توانند به جمع سفر کنندگان بپیوندند.

رئیس جمهور گفت: آنهایی که اجرای این لایحه را خطرناک و بحران افرین می خوانند یا به دلیل نبود شناخت و یا ترس آنهاست و یا اینکه نمی خواهند این قانون اجرا شود.

احمدی نژاد گفت: 25 سال است که همه اقتصاددانان کشور هدفمند کردن یارانه ها را به منزله برداشتن بزرگترین مانع از مسیر اقتصاد کشور می دانند و به همین جهت بر اجرای ان و واقعی شدن اقتصاد اصرار دارند.

رئیس جمهور گفت: مطمئن باشید با اجرای هدفمند سازی یارانه ها وضع از روز اول بهتر  می‌شود و مشکلی در اقتصاد ما بوجود نمی‌آید.

وی در ادامه به برخی اظهار نظرها در این باره اشاره کرد و گفت: برخی مدعی شده بودند که اگر 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند سازی یارانه ها به دولت اختصاص یابد تورم 50 تا 75 درصدی ایجاد می‌شود و این حرف به این معناست که اگر کل یارانه ها که 100 هزار میلیارد تومان است بخواهد هدفمند شود نزدیک به 160 درصد تورم خواهیم داشت.

احمدی نژاد گفت: اگر اینطور باشد اجرای آن خیانت است.

رئیس جمهور هدف اصلی طرح هدفمند سازی یارانه ها را کاهش تورم خواند و گفت: کاهش مصرف، افزایش بهره وری و کنترل ریشه های اصلی تورم و توزیع عادلانه میان مردم از اهداف دیگر این طرح است.

وی از برخی اقتصاددانان که مدعی شده اند با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها قیمت ها پنج هزار درصد بالا می‌رود انتقاد کرد و گفت: من نمی‌دانم که اینها کجا درس خوانده‌اند و چه کسی به آنها مدرک داده است.

وی گفت: آنها به گازوئیل اشاره کرده و گفته اند که با افزایش 5000 درصدی قیمت‌ها، قیمت ها 500 برابر می‌شود در حالی که 5000 درصد معادل 50 برابر است نه 500 برابر.

وی گفت: اگر هم ما بخواهیم به عنوان مثال قیمت گازوئیل را پس از 5 سال 50 برابر کنیم حداکثر قیمت آن 550 تومان می شود نه 825 تومانی که آنها ادعا می‌کنند.

وی گفت: به فرض اگر ما 200 تومان افزایش قیمت گازوئیل داشته باشیم فقط یک درصد باعث افزایش قیمت کالا می‌شود اما برخی ها دائم می خواهند با بحران زایی مردم را بترسانند .

وی در ادامه اجرای هدفمند سازی یارانه ها با 20 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس را نشدنی خواند و گفت: با این رقم نمی‌توان به کاهش مصرف رسید.

وی گفت: بر اساس استانداردها یکی از راه‌های کاهش مصرف افزایش قیمت است و ما باید بهای برق، گاز، بنزین و سایر حامل های انرژی را متوازن افزایش دهیم. و با 20 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس این خواهد بود قیمت ها را در حد قابل قبول و استانداردی افزایش دهیم چرا که با این مصوبه مجلس حدود 10 هزار میلیارد تومان به مردم می رسد.

احمدی نژاد هدف دوم از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها را ارتقاء بهره وری خواند و گفت: یکی از راههای تحقق این امر اصلاح خط تولید کارخانجات است و دولت با این بودجه اختصاص یافته چطور می تواند به بخش تولید کمک کند که به اصلاح ماشین الات خود بپردازند.

وی گفت: با این مصوبه به هیچ وجه نمی توان عدالت را برقرار کرد چرا که باید به میزانی یارانه نقدی پرداخت کنیم که علاوه بر تاثیرگذاری بر زندگی مردم باعث تشویق آنها برای همکاری دولت نیز بشود در حالی که پرداخت 10 هزار تومان هیچ تاثیری در زندگی مردم  نمی‌گذارد.

وی گفت: از نظر ما 40 هزار میلیارد تومان حداقل مبلغی بود که برای هدفمند سازی یارانه ها پیشنهاد داده بودیم اما مجلس 20 هزار میلیارد تومان را تصویب کرد.

وی گفت: با هر بار افزایش قیمت ها شوک وارد می شود و ما تا تعداد شوک ها را کمتر نکنیم و گام های بلند تری بر نداریم نفعی برای مردم حاصل نمی شود.

رئیس جمهور گفت: با اجرای هدفمند سازی یارانه ها با تورم واقعی و انتظاری روبرو خواهیم بود که تورم واقعی قابل کنترل است و تورم انتظاری را که همان تبلیغات و هیاهوهاست    می‌توان با نظارت و بازرسی و همراهی مردم کنترل کرد.

کد خبر 103748

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز