پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

فریبا خانی: اینجا ایستگاه دهم است. سفر به خیر مسافر ویژه نامه نوروزی ما که هم‌اکنون در اتوبوس ویژه‌نامه نشسته‌ای و در ایستگاه‌های مختلف می‌ایستی و نفس تازه می‌کنی.

اینجا، ایستگاه دهم است و در جدول صفحه‌ها، این صفحه به خبر اختصاص دارد. صفحه‌ای که می‌تواند خبری هم نباشد؛ پس صفحه عجیبی است.

حالا از اتوبوس پیاده شوید و نفس بکشید. خودکار خبرنگار در این ایستگاه یک چای تازه با کلوچه گردویی برایتان تهیه کرده است تا حین خوردن چای و کلوچه نگاهی هم به خبرنامه‌اش بیندازید.

همان‌طور که می‌دانید 300 میلیون نفر در جهان نوروز را جشن می‌گیرند.

نوروز، رهایی طبیعت از زمستان، فصل زایش و نوزایی است.

امسال عید نوروز توسط سازمان ملل به ثبت رسید. کشور ما همراه کشورهای ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، آذربایجان و تاجیکستان به استقبال نوروز می‌روند.

نمادهای مشترکی بین کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند وجود دارد، مثل پختن سمنو که در ایران بسیار مرسوم است. در کشورهای آسیایی نام سمنو به سمنک یا سمنی تغییر پیدا کرده است.

عکس‌ها: محمود اعتمادی

پختن نان و شیرینی و توتک هم در روزهای قبل از نوروز، ده روز به اول فروردین، مخصوصاً در روزهای «بهیژک» که در ایران باستان روزهای خاص این دوره از  سال بوده‌اند، در کشورهای مختلف رواج دارد.

همچنین گذاشتن سبزه بر روی گور عزیزان قبل از نوروز در آذربایجان ایران یکی از رسم‌های نوروزی است. زرتشتیان ایران نیز بر سر گور عزیزانشان سبزه و آجیل می‌گذارند. چیدن هفت‌سین در ایران نیز بسیار رایج است. این مراسم در کشورهای دیگر به گونه های مختلف برگزار می شود. مثلاً در  افغانستان «هفت میوه» می خورند،  در تاجیکستان خواندن دعای «هفت سلام» رایج است و شیعیان پاکستان نیز هفت میوه خشک مصرف می کنند. در همه سفره‌های نوروزی گلاب و آینه مشترک است. نوروزتان مبارک هر جای دنیا که هستید.

تقویم خودکار خبرنگار

در بخشی از این ویژه‌نامه، می‌رویم سراغ روزهای خودکار خبرنگار  در تقویم قدیمی و جدیدش...

روز شنبه 29 اسفند ماه، سالروز ملی شدن صنعت نفت در سال 1329 است.

اما لحظه مهم سال تحویل... شنبه، 29 اسفند ماه 1388 ، ساعت 21 و 2 دقیقه و 13 ثانیه ناگهان کره زمین بنا به گفته قدیمی ها،  از روی شاخ آقا گاوه بر روی آن یکی شاخ می‌افتد و سال تحویل می‌شود.

یکشنبه، روز اول فروردین ماه است و اول عید به قول خودمان. دوشنبه 2 فروردین ماه 1389 سالروز هجوم مأموران شاه به مدرسه فیضیه قم در سال 1342 است و آغاز عملیات فتح‌المبین در سال 1361...

روز 3 فروردین ماه، روز جهانی هواشناسی و چهارشنبه 4 فروردین ماه، ولادت امام حسن عسکری ع است.

بازارچه‌های نوروزی و همیاران پلیس

این روزها، بازارهای نوروزی خیلی گرم هستند. اگر هنوز فرصت نکرده‌اید به خرید بروید نگران نباشید. خیلی از فرهنگ‌سراهای شهر تهران بازار نوروزی دارند.

اول، بازار نوروزی فرهنگ‌سرای ملل. توجه، توجه، توجه... صنایع دستی و زیورآلات مهم‌ترین محصولات ارائه شده در این بازار نوروزی هستند و شما می‌توانید با رفتن به پارک قیطریه ، در محوطه فرهنگ‌سرای ملل از غرفه‌های نوروزی دیدن کنید.

اما یک بازار نوروزی دیگر هم در محوطه فرهنگ‌سرای ابن‌سینا واقع در شهرک غرب وجود دارد. در منطقه 2 شهرداری شاید این تنها بازار نوروزی باشد. هنرمندان منطقه کارهای دست خود را ارائه می‌دهند و غرفه‌های مختلف اجناس نوروزی خود را. اما قابل توجه ساکنان منطقه 7 شهرداری: در فرهنگ‌سرای اندیشه، نرسیده به پل سیدخندان یک بازار نوروزی برپا شده است و می‌توانید از این بازارچه لوازم خود را تهیه کنید...

اما ساکنان شرق تهران نیز می‌توانند با مراجعه به فرهنگ‌سرای اشراق از غرفه‌های نوروزی این فرهنگ‌سرا دیدن کنند. غیر از این، شهر پر است از ماهی‌های قرمز، سبزه و هفت‌سین سفره نوروز و انگار جشنواره‌ای در شهرهای کشور برپا شده است.

اما همیاران پلیس... نمی‌شود از خبرهای نوروزی گفت و به همیاران پلیس اشاره نکرد. امسال هم در نوروز 89، 8میلیون همیار پلیس به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک می‌کنند. دانش‌آموزان دوره دبستان و راهنمایی در این طرح شرکت دارند. آنها در روزهای قبل از نوروز با  9 تخلف حادثه‌ساز آشنا شده‌اند و قرار است مواردی را که می‌بینند  به رانندگان گوشزد کنند. مراقب چشم‌های تیزبین همیاران پلیس باشید که امسال مراقب جاده‌ها هستند.

نارنگی یا شیرینی نخودچی

سال نو، فرخنده و میمون است. حال فرقی نمی‌کند این سال نو نوروز باشد یا سال نو چینی یا سال نو مسیحی... چینی‌های سراسر دنیا، اواخر بهمن ماه سال نو را جشن می‌گیرند.

امسال در سال نو چینی من در مالزی و سنگاپور بودم و هر جا که می‌رفتم چینی‌های خوشحال را می‌دیدم که جلوی مغازه‌های خود درختچه‌های نارنگی گذاشته بودند و  با مهربانی یک نارنگی به تو هدیه می‌کردند.

همان‌طور که ما سال نو با نقل و نبات و شیرینی نخودچی دهانمان را شیرین می‌کنیم، چینی‌ها با نارنگی...

در دیدگاه چینی‌ها، نارنگی شگون دارد. اگر سوار تاکسی هم می‌شدی و راننده چینی بود، حتماً یک نارنگی جلوی ماشین او می‌دیدی... در هتل هم یک کارت تبریک و دو نارنگی هدیه گرفتیم.

به هر حال در این ایستگاه دهم ما هر چه در توان داریم نقل و نبات و شیرینی نخودچی و آجیل به شما تقدیم می‌کنیم.سفر به خیر مسافر اسفند 1388، امیدواریم نوروز 1389 نوروز زیبایی باشد.

کد خبر 103536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز