دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: آیین‌های لحظه تحویل سال نو با کسب میانگین نمره 5/4 از 5، بااهمیت‌ترین آیین عیدنوروز از دید شهروندان تهرانی به‌شمار می‌آید و این درحالی است که مراسم چهارشنبه‌سوری با میانگین 6/2 از 5، در جایگاه کم‌اهمیت‌ترین آیین نوروزی قرار دارد.

در نظرسنجی تلفنی مرکز آموزش و پژوهش همشهری از 500 نفر از شهروندان مناطق گوناگون تهران درباره نوروز و آیین‌ها و برنامه‌های پیرامونی آن، از پاسخگویان خواسته شد اهمیت هر یک از موارد پرسش‌شده را با اعداد 1 تا 5 نشان دهند.

در این نظرسنجی، اصل جشن نوروز درحالی که 50درصد از پاسخگویان، آن را با درجه اهمیت 5 ارزش‌گذاری کردند، به میانگین 93/3 دست یافت.  از دید همین پاسخگویان، اهمیت آیین‌های خانه‌تکانی توسط شهروندان نیز با میانگین 98/3 ارزیابی شد و این درحالی بود که 57درصد پاسخگویان درجه اهمیت خود را با عدد 5 اعلام کرده بودند.

در پرسش دیگری، باز به منوال سؤال‌های قبلی از پاسخگویان خواسته شد نظرشان را در مورد میزان اهمیت خریدهای عید با اعداد 1 تا  5 اعلام کنند که میانگین حاصله عدد 01/3 بود که عدد نسبتا پایینی در پرسش‌های به‌عمل‌آمده بود و نشان‌دهنده این است که از دید شهروندان تهرانی، آیین‌ها و پدیده‌های مهم‌تری نیز در مقابل خرید شب عید وجود دارند و جالب اینجاست که چهارشنبه‌سوری و برگزاری مراسم این شب و روز با وضعیتی که فعلا اجرا می‌شود، حتی میانگین پایین‌تری را هم کسب کرد.

میانگین 6/2 برای مراسم چهارشنبه‌سوری در درجه اهمیت‌گذاری شهروندان تهرانی در میان آیین‌ها و پدیده‌های پیرامونی نوروز، شاید نشان‌دهنده این باشد که شهروندان، رضایت خاطر مناسبی از برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری با وضعیتی که فعلا اجرا می‌شود و در پرسش هم بر آن تأکید شده بود، ندارند.

در این نظرسنجی، از دید شهروندان تهرانی، مهم‌ترین آیین نوروز، مراسم تحویل ‌سال اعلام شده است و ضمن اینکه 77درصد پاسخگویان به این مراسم درجه اهمیت 5 داده‌اند، میانگین حاصله نیز 5/4 شده است.

عیدی‌دادن و عیدی‌گرفتن، دید و بازدیدهای نوروزی و برگزاری مراسم سیزده‌به‌در، 3 آیین دیگری هستند که در این نظرسنجی به‌ترتیب با اعداد  88/3، 97/3 و  84/3 از 5، درجه اهمیت‌های تقریبا برابری را از دید شهروندان به‌دست آورده‌اند.

در نگاه کلی، بررسی میانگین‌های به‌دست‌آمده در  8محور این نظرسنجی نشان می‌دهد که مراسم تحویل سال‌نو با میانگین 5/4 از دید شهروندان بااهمیت‌ترین مراسم و برگزاری برنامه‌های چهارشنبه‌سوری با وضعیت فعلی با میانگین  6/2 کم‌اهمیت‌ترین برنامه مرتبط با نوروز است. در بین دیگر محورها، به غیر از خریدهای عید که میانگین اهمیت آن 01/3 شده است، بقیه محورها تقریباً میانگین‌های نزدیکی را کسب کرده‌اند.

این نظرسنجی که در آن گروه‌های سنی گوناگون (با برتری گروه سنی 21 تا  30سال با  36درصد)، با تحصیلات مختلف (با برتری گروه افراد دیپلمه با 32درصد) شرکت داشتند، در روزهای آغازین هفته پایانی سال88، در واحد نظرسنجی تلفنی مرکز آموزش و پژوهش همشهری انجام شده است.

کد خبر 103527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز