سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی از خلف وعده این سازمان در پرداخت عیدی خبر داد.

علی اکبر خبازها گفت: پرداخت عیدی‌ها تا 15 اسفند وعده داده‌شده بود اما هنوز عیدی تمامی بازنشستگان پرداخت نشده است.براساس خبری که اول اسفند ماه منتشر شده، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی وعده داده بود که عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تا نیمه اسفند پرداخت خواهد شد اما با گذشت چند روز از نیمه اسفند این وعده هنوز عملی نشده است.

او همزمان با اشاره به شایعاتی که پیرامون وخامت اوضاع سازمان متبوعش منتشر شده بود، گفت: در یکسال گذشته به‌ویژه در ماه‌های اخیر، مطالب مختلفی پیرامون بحران این سازمان در رسانه‌ها مطرح و تلاش می‌شد تا به بیمه‌شدگان القا شود که سازمان تأمین‌اجتماعی با بحران و ورشکستگی مواجه‌است،

درحالی‌که از زمان مدیریت بنده در سازمان تأمین‌اجتماعی و با وجود کسری بودجه و مشکلات موجود در این سازمان تا دی‌ سال‌جاری همه مطالبات طبق مصوبه بودجه 88 پرداخت شده و درآمدهای این سازمان 5/6‌درصد نیز افزایش داشته‌است.

این در حالی است که رئیس کانون بازنشستگان مشکلات نقدینگی سازمان را دلیل پرداخت نشدن عیدی بازنشستگان عنوان کرد و افزود: امیدواریم تا بیستم اسفند عیدی تمامی بازنشستگان پرداخت شود.

آژیر قرمز

درحالی‌که چند سالی از اعلام وضعیت قرمز مالی سازمان تأمین‌اجتماعی می‌گذرد، ذبیحی بعد از تصدی مدیریت عامل این سازمان بر‌خلاف پیشینیان به صراحت اعلام کرد که وضعیت مالی سازمان متبوعش نه تنها بحرانی و وخیم نیست بلکه در شرایط کاملا مناسبی قرار دارد.

از این لحاظ او تنها مدیرعاملی بود که در سال‌های اخیر درباره اوضاع مالی این سازمان خیال همه را راحت کرده بود و از آنجایی که حرف مدیرعامل سند است همه می‌بایست باور می‌کردند که ذبیحی واقعیت را گفته و بالاخره سازمان تأمین‌اجتماعی می‌بایست از فهرست نگرانی‌ها حذف می‌شد.

او آبان‌ماه در حالی تلاش می‌کرد اوضاع سازمان را از نظر مالی کاملا خوب جلوه دهد که همزمان وزارت بهداشت نسبت به بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اظهار نگرانی می‌کرد.

ذبیحی همچنان بر مواضعش مبنی بر اینکه اوضاع مالی سازمان خوب است ادامه داد تا اینکه بالاخره 10 اسفند گفت: تا هفته آینده پرداخت‌های درمان غیرمستقیم به حالت طبیعی باز خواهدگشت و سازمان تا پایان سال‌88 تمامی پرداخت‌های تعهدی خود را انجام خواهد داد.

انتشار این نقل قول مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی سبب شد تا او از موضعی که در آن همواره سخن از روانی اوضاع می‌گفت پایین بیاید. این بار خلف‌وعده‌ نسبت به واریز عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران هم دلیل دیگری است برای عدم‌تعادل در اوضاع مالی سازمان تأمین اجتماعی.

اقشار آسیب‌پذیر

از سوی دیگر مدیرکل بهزیستی استان تهران گفته به محض دریافت اعتبارات، عیدی مددجویان واریز خواهد شد. ظاهر رستمی تهران به ایسنا گفته: درحالی‌که در مجموع حدود 275‌هزار نفر مددجو براساس آمارهای ثبت شده در بانک اطلاعاتی، تحت پوشش خدمات بهزیستی استان تهران قرار دارند اما عیدی تنها مشمول 51‌هزار نفر از مستمری‌بگیران تحت پوشش می‌شود.

او با اشاره به اینکه به محض دریافت اعتبارات، مبالغ عیدی به حساب مستمری‌بگیران واریز می‌شود، اظهار امیدواری کرد که این اعتبارات تا پایان امسال تأمین شود تا عیدی مستمری‌بگیران به موقع پرداخت شود و در غیراین صورت پرداخت عیدی این دسته از مددجویان به سال آینده موکول خواهد شد.

اظهار امیدواری

رستمی با روشن کردن این نکته که عیدی هنوز به حساب مددجویان واریز نشده و اظهار امیدواری برای دریافت اعتبار تا پیش از عید، در واقع این احتمال اشاره دارد که ممکن است تا پیش از پایان سال اصلا اعتباری واریز نشود و امکان دارد مددجویان بدون عیدی سال را به پایان برسانند.

چرخه‌ای که کامل می‌شود

همواره بنا بر این است که عیدی بازنشستگان، مستمری‌بگیران، اقشار آسیب‌پذیر و حتی کارمندان دولت پیش از سال نو و معمولا تا دهم اسفندماه به حساب‌ها واریز شود. در این میان اگر بنا باشد عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران و اقشار آسیب‌پذیر از این رویه پیروی نکند نشانه‌ای از بی‌توجهی مسئولان به این گروه‌هاست.

20 روز از اسفند گذشته و هنوز خبری نیست، به‌نظر می‌رسد احقاق حق و حقوق این گروه‌ها کمی سخت و دشوار شده‌است.

کد خبر 103117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز