پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: فکر کن چه اتفاقی می‌افتاد اگر ما آدم‌ها شبیه چیزهایی می‌شدیم که از آنها به عنوان غذا استفاده می‌کنیم؟!

مثلاً اگر سبزیجات می‌خوردیم به مرور شبیه گیاهان می‌شدیم و اگر گوشت حیوانات را می‌خوردیم خصوصیات آن حیوان را می‌گرفتیم! کمی خنده‌دار و شاید هم ترسناک به نظر می‌رسد، نه؟

اما این مسئله خیلی دور از واقعیت هم نیست. به تازگی دانشمندان متوجه شدند که نوعی حلزون دریایی با خوردن جلبک‌ها، رفتاری از خودش نشان می‌دهد که بسیار شبیه جلبک است. این حلزون دریایی که از نوع بدون صدف است، «الیسیا کلروتیکا» نام دارد و ظاهرش درست شبیه یک برگ سبز است. این گونه آبزیان از جلبک‌های دریایی تغذیه می‌کنند. جلبک‌ها موجوداتی هستند که با استفاده از نور خورشید کلروفیل و مواد قندی مورد نیازشان را تهیه می‌کنند. دانشمندان متوجه شده‌اند که الیسیا کلروتیکا نه تنها مواد ضروری و مورد نیازش را از جلبک‌ها تهیه می‌کند، بلکه با خوردن آن دستور تهیه کلروفیل را هم یاد می‌گیرد و می‌تواند آن را بسازد. به عبارت دیگر درست مثل غذایی که خورده رفتار می‌کند!

در سلول‌های گیاهان، ساختمان‌های بسیار ریزی به نام کلروپلاست وجود دارد. کلروپلاست‌ها دی‌اکسیدکربن و آب را به کمک نور خورشید و کلروفیل، به مواد قندی تبدیل می‌کنند. کلروفیل، همان چیزی است که رنگ سبز گیاهان را به وجود می‌آورد (کلرو یک کلمه یونانی به معنی سبز است). به این جریان یعنی استفاده از کلروفیل برای تبدیل کلروپلاست به مواد قندی، فتوسنتز گفته می‌شود. 

این حلزون دریایی عمل فتوسنتز را درست مثل گیاهان انجام می‌دهد. با خوردن جلبک‌ها، به جای هضم و جذب آن، کلروپلاست‌های موجود در آن را جدا و جذب سلول‌هایش می‌کند. این حلزون‌های بی‌صدف با داشتن کلروپلاست در سلول‌هایشان، قادرند برای مدت زیادی (نزدیک یک سال) بدون خوردن هیچ غذایی تنها عمل فتوسنتز را انجام دهند و از این طریق زنده بمانند. به این ترتیب نه تنها غذای مورد نیازشان را با این روش تأمین می‌کنند، بلکه ساختارهای ژنتیکی آن را هم می‌گیرند و رفتارهایی شبیه غذایشان از خود نشان می‌دهند.

کد خبر 103032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز