یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی از عرضه مقادیر زیادی گوشت قرمز در دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری در برنامه نگاه یک درباره علت برخی گرانی‌های ناگهانی در آستانه شب عید، گفت: بخشی از آن ریشه تاریخی دارد زیرا نظام‌های توزیع در گذشته ناکارآمدی‌های زیادی داشته است که ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته مجامع امور صنفی، شورای اصناف و وزارت بازرگانی کارهای زیادی انجام داده‌اند تا این مفهوم به مردم منتقل شود که کالا به اندازه کافی وجود دارد و نیازی نیست که نگران باشند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه مشکل کمبود بسیاری از کالاها برطرف شده است گفت: به تدریج تعداد کالاهایی که نگرانی برای آن‌ها وجود دارد کمتر و کمتر می‌شود.

وی درباره ذخیره سازی محصولات کشاورزی نیز گفت: وزارت بازرگانی خود را متعهد می‌داند تنها کالاهای داخلی را ذخیره کند.

غضنفری اظهار داشت: با اتحادیه های تولید کننده محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات و سیب از چند ماه قبل توافقنامه امضا کردیم که محصول را به قیمت حداقلی که ما تعیین  می‌کنیم خریداری و ذخیره کنند.

وی با بیان اینکه اتحادیه های تولیدی این محصولات را تهیه و برای این ایام ذخیره می کنند تصریح کرد:در این ایام با گروه دوم به نام تشکل های توزیع کننده وارد مذاکره می‌شویم و تشکل‌ها این کالا را خریداری می‌کنند و به محل توزیع می برند و ذخیره می‌کنند.

غضنفری با اشاره به اینکه این تشکل‌ها منتظر اعلام قیمت ها از طرف وزارت بازرگانی      می‌شوند، گفت: اگر قیمت هایی که ما اعلام کردیم خیلی پایین بود و موجب ضرر شد این مقدار را به صورت یارانه پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: ویژگی این فرایند در این است که همه عوامل بخش خصوصی هستند و فقط کالای داخلی را ذخیره می‌کنند.

غضنفری گفت: قیمت محصولات ارائه شده این گروه با حذف واسطه های اضافی ارزان تر از قیمت های معمول تمام و موجب کاهش قیمت ها می شود که به ان نوعی رهبری بازار  می‌گویند.

وی درباره نمایشگاه پارک ارم و محدویت غرفه های تولید کنندگان گفت: طرح عرضه مستقیم کالا و نمایشگاه ویژه نوروزی را بخش خصوصی و اصناف انجام می‌دهند.

وی افزود: امسال حدود 7 تا 8 درصد تعداد نمایشگاه‌ها در کشور بیشتر شده است.

غضنفری تصریح کرد: برخی اصناف معتقدند فروش شب عید را باید کسی داشته باشد که دارای مغازه است و مالیات پرداخت می‌کند و معتقدند باید این نوع فروش کالا باید در مغازه های انها هم انجام شود.

وی گفت: به همین علت این طرح یک مکمل دارد و امسال اتحادیه های اصناف تصمیم گرفتند واحدهای صنفی را که در محل کسب خودشان علاقه مند هستند که 10 تا 20 درصد از قیمت کالایشان را پایین بیاورند اما کیفیت کاهش نیابد، در این طرح مشارکت دهند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه تاکنون حداقل 2 هزار واحد صنفی پوشاک در این طرح مشارکت کرده اند اضافه کرد :بازرسی ها در این طرح نیز وجود دارد و اگر فروشنده تظاهر به تخفیف کند نوعی تخلف محسوب می‌شود.

غضنفری گفت: پیشنهاد شده بود اصناف کمک کنند تا نوعی نمایشگاه دائمی برای این منظور شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا باید میوه‌هایی را وارد کنیم که در داخل کشور هم آنها را داریم و به باغدارهایمان نیز اسیب می‌زند افزود: برخی میوه‌ها هست که درحالیکه در کشور تولیدمی‌کنیم اما ممکن است مقادیری کمبود هم داشته باشیم مثل مرکبات حدود 2 و نیم تا سه میلیون تن در کشور تولید می‌کنیم و حدود 150 هزار تن وارد و 70 تا 80 هزار تن صادر می کنیم.

وی با بیان اینکه درصد ناچیزی از تولید داخلی ما وارد می‌شود اضافه کرد‌: یک سئوال حقوقی وجود دارد که طبق برنامه چهارم توسعه کشور هیچ نهادی اجازه ندارد جلوی واردات را بگیرد و اما تعرفه را می توانید بالا و پایین کنید.

غضنفری افزود‌: در کشورهای اروپایی انقدر به محصولات کشاورزی خود یارانه می دهند که به طور طبیعی قیمت ان کاهش می یابد و به راحتی نیز می‌تواند صادرات صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه که گفت به نظر می‌رسد در نحوه رساندن میوه از محل تولید به مصرف مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد : مجموعه تغییرات در حوزه تولید، ذخیره سازی و تغییراتی که در حوزه حمل و نقل نیاز است باید ایجاد شود تا کالای داخلی با قیمت پایین تری در اختیار مصرف کننده قرار گیرد یا در مقابل کالای خارجی به لحاظ قیمت موقعیت رقابتی داشته باشد و نباید تلاش کنیم این موقعیت رقابت از طریق افزایش تعرفه‌ها ایجاد شود.

غضنفری درباره سئوال مجری برنامه که درباره برنج‌های خارجی پرسید نیز گفت: وقتی کالای غذایی از گمرک وارد کشور می‌شود دستگاه های مسئو‌ل آزمایش‌هایی بر روی آن انجام و اجازه ورود کالا را می‌دهند.

وی افزود: در مورد برنج هم همه این آزمایش‌ها انجام و وارد کشور شد اما بعد این ابهام مطرح شد که ممکن است این برنج‌ها به آرسنیک آلوده باشند.

وزیر بازرگانی گفت: در بررسی بیشتری که وزارت بهداشت و سازمان استاندارد انجام دادند این بحث مطرح شد آرسنیک در فهرست ازمایش هایی که از وارد کننده خواسته شده است قرار ندارد لذا آن موقع نمی توانستیم تشخیص بدهیم که آیا آرسنیک محصول بالاست یا نه چون در مبادی ورود این آزمایش ها انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه آزمایش‌های صنعتی این محصولات برعهده سازمان استاندارد و آزمایش‌های غذایی و دارویی بر عهده وزارت بهداشت است تصریح کرد :چون نگران وضع بازار بودیم، درخواست کردیم و کمیته‌ای با حضور سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و تصمیم گرفته شد به صورت علمی همه این برنج خارجی؛ آزمایش برداری شود.

غضنفری با اشاره به اینکه این ازمایش در شرایط مطمئن انجام و اعلام شد نمونه‌هایی که گرفته وبررسی شده است انقدر آلوده نیستند که مشکل ساز باشند گفت: با اعلام دستگاه‌های مسئول از نظر ما مشکل رفع شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که مردم حاکمیت را یکپارچه می بیننند و از دولت انتظار دارند این آزمایش ها ها انجام شود نیز تصریح کرد :این ازمایش‌ها کاری تخصصی است و کار باید به مرجع اصلی داده شود.

وزیر بازرگانی گفت: از آزمایش‌های وزارت بهداشت نیز دفاع می‌کنیم.

وی درباره افزایش قیمت گوشت و مرغ نیز گفت: از سه ماه قبل برای تنظیم بازار اقداماتی صورت گرفت که مشکل تاحدودی حل شد و چون تولید داخلی در شرایط فعلی کافی نیست برخی از تولید کنندگان و افرادی که در این رشته درگیر بودند مقداری واردات انجام دادند.

وزیر بازرگانی افزود: مقداری ذخیره گوشت گوساله منجمد داریم که هنوز عرضه نکرده‌ایم، ذخیره‌ای نیز بخش خصوصی دارد که عرضه نکرده است و فکر می کنم این هفته تا هفته بعد مقدار زیادی گوشت قرمز عرضه شود.

کد خبر 102957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز