یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین : معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی سرگروه‌های آموزشی مدیران مدارس از حذف مراکز پیش‌دانشگاهی مستقل از سال آینده خبر داد

به گزارش ایسنا، سحرخیز گفت: اعتقاد به مشارکت و مشارکت‌جویی باید در ستاد نهادینه شود و کسانی که در صف به عنوان سنگربانان نظام تعلیم و تربیت هستند اگر با وزارتخانه همکاری و همراهی داشته باشند هرگونه تغییر با سهولت امکان‌پذیر خواهد بود در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد لذا با این رویکرد ما نشست با مدیران را برگزار کردیم که در آینده نیز آن را حداقل هر فصل برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه باید مدارس در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم افزود: قرار است تعامل مشارکتی و تبادل تجربه و افکار باشد که خلاقانه و اثربخش مدرسه را به پیش ببرد تا چشم‌انداز سال 1404 را برای مدرسه تبیین کنیم که این مدرسه نهادی متفاوت از نهاد امروز اما متکی بر امروز خواهد بود.

سحرخیز تصریح کرد: مدارس برتر نیازمند مدیر برتر هستند و مدیران خلاق منجر به ایجاد مدارس اثربخش می‌شوند.

وی ادامه داد: مدرسه وقتی اثربخش و مدیر وقتی باانگیزه است که در عین توجه به نیازهای او باید مشارکت‌جویی را به عنوان یک پیش‌فرض قبول داشته باشیم و آن را عملیاتی کنیم که البته لازمه آن داشتن مدیران توانمند و دارای مقبولیت در بین همکاران و همگان خود است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در گزینش مدیران بهترین‌ها، با سوادترین و باتجربه‌ترین انسان‌ها را باید برگزید و ما باید تمام تلاش مان را به کار گیریم و شرایطی را فراهم کنیم که خوبان به سمت مدیریت گرایش پیدا کنند.

سحرخیز ادامه داد: ما نیازمند نظارت و راهنمایی هستیم، نظارت و راهنمایی به آن معنا و مفهومی است که در مدیریت مطرح شده است و نیازمند داشتن تجربه و اشرافیت به برنامه‌ریزی درسی است.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که اهمیت و جایگاه مدیریت احیا شود که اگر این احیا شود جایگاه منزلت اجتماعی معلمین هم احیا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه مقتدر جایی است که فضای مقتدر و بانشاطی دارد ادامه داد: ما نیازمند مدارس با نشاط و زیبا هستیم و مدرسه بانشاط نیازمند فضای شاد و دلپذیر و همچنین مشارکت دانش‌آموزان است لذا رنگ‌آمیزی و فضای معماری مدارس می‌تواند برای تحقق این مهم مفید باشد.

سحرخیز افزود: قرار است در باز تعریف مدرسه، مدرسه فضای با نشاطی باشد که فقط نوبت اول و آموزش‌های رسمی مدنظر آن نباشد پس نیازمند حرکت به سوی مدارس یک نوبته که نوبت دوم را به اوقات فراغت و برنامه‌های اموزشی همسو با برنامه آموزشی بپردازد هستیم و هر مدیر سازمانی که بتواند مدرسه‌های یک نوبته خود را بیشتر کند تشویق خواهدشد.

وی ادامه داد: اگر مدرسه مقتدر می‌خواهیم باید پژوهش را جدی بگیریم اما متاسفانه از ظرفیت‌های پراکنده به صورت مفید استفاده نمی‌بریم.

معاون آموزش متوسطه وزیر با بیان اینکه دوره‌های ضمن خدمت را جدی می‌گیریم گفت: مدیر باید ارزشیابی را به عنوان یک عامل مهم یادگیری جدی بگیرد و نقطه ارزشیابی و کیفیت آن را بالا ببرد.

سحرخیز تاکید کرد: روش‌های فعال تدریس توسط مدیران مدرسه و با همکاری ادارات آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود و مدیران ما اگر می‌خواهند معلمان موفقی داشته باشند باید از لاک انفعال بیرون بیایند که این نیز نیازمند همکاری اداره است.

وی ادامه داد: در دوره راهنمایی کلاس چندپایه و مختلط نخواهیم داشت و در سال آینده مرکز پیش‌دانشگاهی به صورت مستقل نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: دانش‌آموزان در سال آینده می‌توانند در همان مدرسه‌ای که مدرک دیپلم خود را دریافت می‌کنند با کتاب‌ها و محتوای پیش‌دانشگاهی کنونی ادامه تحصیل بدهند اما هیچگونه مرکز پیش‌دانشگاهی به طور مستقل وجود نخواهد داشت و کلیه امتحانات آنان به صورت نهایی برگزار خواهد شد که اطلاعات بیشتر درباره نحوه آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

سحرخیز تصریح کرد: نمرات خام دانش‌آموزان در سامانه پیش‌دانشگاهی و سال سوم را برای معدل لحاظ می‌کنیم و با توجه به معنای این نمرات فرآیند ورود به دانشگاه در سال‌های آینده انجام می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر سرانه هنرستان‌ها را کم توصیف کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم که سرانه خوب و متفاوت از سایر مدارس برای هنرستان‌ها در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: بزودی نزدیک به 4 میلیون تومان تجهیزات متمرکز خریداری می‌کنیم و به عنوان اهرم توانمند آموزشی ارائه خواهیم کرد که مناقصه آن تا پایان 5 فروردین‌ماه انجام شد.

کد خبر 102933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز