رئیس مبارزه با جرایم رایانه‌ای آگاهی ناجا با اشاره به اینکه با تصویب قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای، مواردی که در گذشته جرم نبوده امروز به‌عنوان یک جرم مطرح است، از افزایش 100درصدی پرونده‌های جرایم رایانه‌ای در سال‌جاری خبر داد.

سرهنگ امیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با تصویب قانون جرایم رایانه‌ای مردم از حقوق خود در این رابطه مطلع شده و به آنها فرصت داده شده است که برای رسیدگی به حقوق خود به مراجع قضایی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین عناوین جدید مجرمانه، منجر به رشد قابل توجه پرونده‌ها شده است، افزود: طی 10 ماهه امسال آمار پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم رایانه‌ای 100درصد افزایش داشته است.

سرهنگ امیدی ادامه داد: ماموران پلیس در این مدت 50درصد از پرونده‌های جرایم رایانه‌ای را کشف کردند که میزان کشف این پرونده‌ها در 10ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

سوءاستفاده از کارت‌های بانکی و هتک حیثیت افراد و نشر اکاذیب بیشترین عناوین مجرمانه در حوزه جرایم رایانه‌ای رئیس مبارزه با جرایم رایانه‌ای آگاهی ناجا با بیان اینکه سوءاستفاده از کارت‌های بانکی و هتک حیثیت افراد و نشر اکاذیب بیشترین عناوین مجرمانه در حوزه جرایم رایانه‌ای را به‌خود اختصاص داده‌، خاطرنشان کرد: طی 10ماهه امسال سهم سوءاستفاده از کارت‌های بانکی 28‌درصد و سهم هتک حیثیت افراد و نشر اکاذیب هم 28درصد از این پرونده‌ها بود.

وی افزود: نفوذ غیرمجاز به سیستم‌ها و داده‌های رایانه‌ای 10درصد، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای حدود 5درصد و کلاهبرداری از طریق ای‌میل 2درصد و همچنین سهم جعل رایانه‌ای کمتر از یک درصد طی 10‌ماهه امسال گزارش شده است.

به گفته سرهنگ امیدی طی 11ماهه امسال حدود 100نفر در رابطه با جرایم رایانه‌ای دستگیر شدند.وی با بیان اینکه میانگین سنی مجرمان جرایم رایانه‌ای 18 تا 35سال است، تصریح کرد: 83 درصد از مجرمان این جرایم بین 18 تا 35 سال، 13 درصد بالای 35 سال و 4 درصد از مجرمان هم زیر 18سال سن دارند.

رئیس مبارزه با جرایم رایانه‌ای آگاهی ناجا به ایسنا گفت: باتوجه به افزایش بانکداری الکترونیک و استفاده از کارت‌های بانکی و همچنین انجام ثبت‌نام‌ از طریق کارت‌های بانکی و الکترونیکی، سوءاستفاده‌هایی دراین رابطه از سوی افراد سودجو صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: متأسفانه مردم در حفظ و نگهداری کارت‌ها و رمزکارت‌های الکترونیکی خود بی‌دقت هستند به‌طوری که گاهی مواقع با مراجعه به کافی‌نت‌ها رمز کارت خود را در اختیار فرد غیرقرار می‌دهند و پس از آن ممکن است به وسیله رمز کارت‌ها از حساب آنها سرقت‌هایی صورت گیرد.

کد خبر 102779

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز