جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

بخشایشگر رحمان، قرآن را یاد داد. انسان را آفرید. به او بیان آموخت (سوره الرحمان ۱-۴)

کلام بر هر نوع ارتباطی نافذ است و تاثیر آن بیشتر و اثربخشی آن مفیدتر است،   مخصوصا اگر این ارتباط چهره به چهره باشد. سخن گفتن بارزترین مشخصه ظاهری انسان است تا جایی که افلاطون انسان را حیوان ناطق نامیده است. اما قدرت کلام از کجاست؟ وچگونه می‌توانیم دربین دیگران کلام نافذی داشته باشیم؟ ساده است؛ باید تابع قوانین جهان آفرینش باشیم.

چگونه؟ فرض کنید شما می‌خواهید درباره یک موضوع صحبت کنید، ابتدا باید قصد خود را از صحبت کردن مشخص کنید و بعد کلام خود را با موضوع صحبت هماهنگ کرده و در آخر رفتاری مناسب با آن موضوع از خود بروز دهید.

به‌طور خلاصه: نیت، گفتار و کردار شما باید در یک راستا باشند. در غیراین صورت دچار تناقض خواهید شد و این تناقض نفاق نامیده می‌شود! – پناه بر خدا. حال اگر این سه اصل؛ هم راستا باشند که حتما اینگونه خواهد بود-ان‌شاء‌الله، قطعا کلام شما تاثیرگذارترین کلام‌ها خواهد شد. اگر خواهان کلامی روان، صادقانه و دارای تاثیر هستید دقت کنید که:

۱- اطلاعات، مهم‌ترین اصل ارتباطات است.

قبل از اینکه با کسی صحبت کنید مقداری اطلاعات در مورد او به‌دست آورید و بهترین اطلاعاتی که شما می‌توانید درباره شنونده خود داشته باشید عبارتند از ۱- باورها ۲- سلیقه ۳- خاطرات ۴- دوستان ۵- تفریح مورد علاقه ۶- تحصیلات و زمینه آن ۷- غذای مورد علاقه و یا حتی مشترکاتی که بین خود و شنونده سراغ دارید. با در دست داشتن این اطلاعات و انجام یک مهندسی بسیار خوب در چیدمان جملات و استفاده بموقع از آن می‌توانید به راحتی ارتباطی مؤثر برقرار کنید. تجربه نشان داده است کاربرد اطلاعات به‌دست آمده بیشتر از بیان اصلی تاثیرگذار خواهد بود.

۲- مثبت صحبت کنید.

در تمام مراحل ارتباط کلامی باید مسائل را مثبت ارزیابی کنید و برداشت
 امید وارکننده داشته باشید. حتی اگر در مورد یک معضل صحبت می‌کنید باید از جملات مثبت استفاده نمایید. استفاده از این نوع جملات تاثیر خوبی در ذهن شنونده نسبت به گوینده ایجاد خواهد کرد، همچنین نشان خواهد داد که:
۱-گوینده به رفع مشکل امیدوار است.
 ۲ - این مشکل حتما راه حلی دارد.
۳ - دیگران نیز این مشکل را داشته‌اند.
۴- بروز مشکل عادی است!

درصورتی که با یک مشکل روبه‌رو شده‌اید باز هم مثبت و امید وارکننده صحبت کنید، مثلا اگر فرزندمان در یک امتحان نمره خوبی کسب نکرده می‌توانیم ۲جمله متفاوت داشته باشیم:
۱- نمره‌ای که گرفتی افتضاحه؛ معلومه که اصلا درس نمی‌خونی و فقط داری وقت تلف می‌کنی. ۲- نمره‌ای که گرفتی اصلا حق تو نیست و من مطمئنم امتحان بعدی جبران می‌کنی؛ راستی چه جوری می‌تونم به تو کمک کنم؟ کدام جمله بهتر است؟
تمرین این هفته: جملات مثبت و امیدوارکننده را جایگزین جملات عادی کنیم.

دکتر صمد شاه محمد پور

کد خبر 102776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز