همشهری‌آنلاین: انتشار جلد چهاردهم پژوهشگران معاصر ایران، مهر پایانی است بر تلاش 28 ساله هوشنگ اتحاد و البته حمایت‌های انتشارات فرهنگ معاصر.

به گزارش همشهری‌آنلاین هوشنگ اتحاد، پژوهشگری که به پایان هفتمین دهه عمر خود رسیده است نزدیک به سه‌ دهه است که با بهره گیری از منابع معتبر و با مراجعه مستقیم به آثار پژوهشگران معاصر ایران و گفت وگو با نزدیکان ایشان کمر به معرفی محققان صدساله اخیر بسته و انتشارات «فرهنگ معاصر» به نشر پژوهش او همت نهاده است.در ابتدا پیش بینی می‌شد که حاصل کارش در 10 جلد منتشر شود، اما اکنون که ده سال از انتشار جلد نخست این مجموعه می‌گذرد، جلد چهاردهم و اعلام این مجموعه به بازار کتاب راه یافته‌است.

کار اتحاد واجد زبانی روان و بی پیرایه است و ویژگی مهم آن تسلسل مطالب براساس گفته‌ها نوشته‌های پژوهشگران و یا دوستان و خانواده آنهاست و تقریبا در هیچ جای این مجموعه عظیم شخص مولف نظر وسخنی از خود نیاورده است.، مجموعه ای عظیم، خواندنی و ماندنی. خواننده  در این مجموعه می تواند با احوال و آثار و آرای بزرگمردانی چون علامه قزوینی، محمدعلی فروغی، تقی زاده، دهخدا، پورداود، ملک الشعرای بهار، قاسم غنی، احمد کسروی، سلیمان حییم، علی دشتی، فروزانفر، مینوی، خانلری و... آشنا شود.

 هوشنگ اتحاد، در ضمن پیوست های بسیار مفیدی بر هر مجلد افزوده است که دست خواننده ایرانی را در فضای محرومیت از مراجع و مآخذ معتبر می گیرد و او را از مراجعه به دایره المعارف های مختلف مستغنی می کند.

پایه تالیف این مجموعه و تنظیم مطالب مربوط به هر یک از پژوهشگران به ترتیب سال تولد ایشان  بنا نهاده شده است لذا سرآغاز این مجموعه به زندگی و اندیشه ها و نوشته های علامه محمد قزوینی اختصاص یافته که بنیاد گذار تحقیقات علمی در ایران به شمار می‌آید.
هریک از مجلدات در چهار بخش تنظیم شده است: ۱- شرح شخصیت ۲- یادداشت ها و نام های خاص (فهرست تفصیلی)، ۳- نمونه نثر پژوهشگر، ۴- فهرست آثار پژوهشگر.
خواننده در این 14 جلد با زندگی و زمانه بزرگان زیر آشنا می‌شود:

 کتاب اول:محمد قزوینى، محمدعلى فروغى، سیدحسن تقى‏زاده، عبدالعظیم قریب، على‏اکبر دهخدا، احمد بهمنیار(494ص)

 کتاب‏دوم:ابراهیم پورداود، محمدتقى بهار، ذبیح بهروز، على‏اصغر حکمت‏(644ص)

 کتاب سوم:قاسم غنى، صادق رضازاده‏شفق، غلامرضا رشیدیاسمى‏(546ص)
 
 کتاب چهارم: احمد کسروى، سعید نفیسى‏(612ص)
 
 کتاب پنجم:عباس اقبال آشتیانى، بدیع‏الزمان فروزانفر(548ص)
 
 کتاب ششم:صادق هدایت‏(1178ص)
 
 کتاب هفتم:على دشتى، نصراللّه فلسفى(624ص)‏
 
 کتاب هشتم:حبیب یغمایى، جلال‏الدین همایى‏ (614ص)

 کتاب نهم:مجتبى مینوى‏(484ص)
 
 کتاب دهم:غلامحسین‏مصاحب، ذبیح‏اللّه صفا، محمدتقى دانش‏پژوه،  عباس زریاب‏خویى، محمد معین‏(686ص)
 
 کتاب یازدهم:پرویز ناتل خانلرى‏(518ص)
 
 کتاب دوازدهم:عبدالحسین زرین‏کوب، محمدجعفر محجوب‏(708ص)
 
 کتاب سیزدهم:غلامحسین یوسفى، مهرداد بهار، احمد تفضلى‏(568ص)

کد خبر 102678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز