همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو و واشنگتن به‌زودی توافق‌نامه‌ کاهش تسلیحات استراتژیک را امضا می‌کنند

به گزارش ایلنا به نقل از شین‌هوا، دیمتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه گفت که آمریکا و روسیه در شرف امضای توافقنامه‌ در هسته‌ای جدید به‌عنوان جایگزینی برای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت‌ـ‌1) قرار دارند.

دیمتری مدودف در کنفرانس خبری مشترک با حضور سارکوزی گفت: پیش از این درباره جزئیات این توافقنامه مذاکره کرده‌ و امیدوار هستم که گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک به نتیجه‌ای برسد.

همچنین، وزارت خارجه روسیه نیز روز گذشته اعلام کرده بود که واشنگتن ‌ـ ‌مسکو درباره روند مذاکرات توافقنامه جدید به پیشرفت قابل‌توجهی دست یافته‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه در حالی از امضا قریب‌الوقوع معاهده‌ای هسته‌ای مسکو ‌ـ ‌واشنگتن خبر می‌دهد که روزنامه مک‌کلاچی، در گزارش نوشت که مذاکرات تکمیلی هسته‌ای روسیه ‌ ـ ‌آمریکا به‌ دلیل درخواست مسکو برای خروج یک‌جانبه از این پیمان در شرایطی که برنامه موشکی آمریکا تهدیدی برای این کشور بود، متوقف شده است.

به نوشته روزنامه مک‌کلاچی، یک دیپلمات ارشد آمریکایی دوشنبه گفت روسیه در مذاکرات تکمیلی پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک و هسته‌ای درخواست کرده تا در صورتی که برنامه‌های موشکی آمریکا تهدیدی برای این کشور بود، بتواند به‌‌طور یک‌جانبه از این پیمان خارج شود.

چنین درخواست یک‌جانبه‌ای نیز در پیمان پیشین کاهش تسلیحات استراتژیک که میان روسیه و آمریکا منعقد شده بود در توافق‌نامه گنجانده شده و دولت جورج بوش در سال 2002 میلادی برای منسوخ کردن پیمان موشکی ضد موشک 1972 با اتحاد جماهیر شوروی از آن استفاده کرد.

مک‌کلاچی با این حال نوشته که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از پذیرش این درخواست روسیه خودداری کرده، چرا که موافقت دولت دموکرات وی با ین درخواست مسکو می‌تواند اخذ رای نمایندگان جمهوری‌خواه در سنا را برای تائید این پیمان با مشکل جدی مواجه کند.

در مجلس سنای آمریکا برای تائید این پیمان به 66 رای نیاز است اما حزب دموکرات باراک اوباما اکنون 59 کرسی در سنا دارد، پیمانی که انتظار می‌رود کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور را به یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 600 در هر کشور کاهش دهد.

کد خبر 102655

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز