یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

الهه رحمانی خاکی: فرهنگسرای نیاوران امسال در دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی از میان 7شاخه هنری پذیرای 281 اثر در بخش کاریکاتور بود.

 این آثار از میان 2هزارو 270 اثر از 800کاریکاتوریست 79کشور جهان از جمله برزیل، رومانی، ترکیه، چین، روسیه، بلغارستان، آرژانتین و... که به دبیرخانه بخش کاریکاتور رسیده بود انتخاب شده و به معرض نمایش گذاشته شده است.

بخش نمایش کاریکاتور امسال برای اولین بار بین‌المللی شد و یکی از مهم‌ترین دلایل آن ارتباطی بود که هنرمندان این بخش به علت داشتن جایگاهی برتر و خاص در میان سایر کاریکاتوریست‌های جهان داشته‌اند.

این بخش از جشنواره تنها بخشی بود که علاوه بر داوران ایرانی برای انتخاب و گزینش‌ نهایی، 2 داور خارجی هم در هیأت انتخابی خود دارد. هیأت داوری ایرانی این بخش از جشنواره عبارت است از: سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر رشته کاریکاتور و عضو شورای سیاستگذاری و 3عضو دیگر آن بهرام ارجمندنیا، بهمن عبدی و حسین نیرومند از اعضای هیأت داوری هستند.

همچنین 2عضو خارجی گروه نیز با نام‌های هر ناندز گوئه‌ره‌رو که با نام «آرس» شهرت دارد و کوبایی است و دیگری هیکابی دمیرچی با ملیت ترکیه‌ای در بخش داوری در کنار داوران ایرانی به انتخاب آثار می‌پردازند.دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره سیدعباس میرهاشمی و دبیر اجرایی آن نیز مسعود زنده روح است.

روز سه‌شنبه 11 اسفند مراسم داوری و انتخاب آثار برگزیده اول تا سوم جشنواره کاریکاتور برگزار می‌شود و اسامی برندگان و اهدای جوایز آنها در روز اختتامیه  اعلام خواهد شد.

همچنین می‌توان از میان شرکت‌کنندگان در این بخش جشنواره به اسامی کاریکاتوریست‌های برجسته ایرانی مانند شاهرخ حیدری، مسعود ضیایی، بهرام عظیمی و بسیاری دیگر از صاحب نامان این عرصه اشاره کرد. در بخش خارجی نیز هنرمندانی مانند ولادمیر کازانوفسکی، جیوکس، رائد خلیل، یوری کوزوبوکین و کونستانتین سیوسو در این جشنواره حضور دارند.

تمامی آثار بخش بین‌المللی به دلیل زمان کوتاه برای شرکت در جشنواره از سوی هنرمندان خارجی از طریق اینترنت به جشنواره ارسال شده است. آثار کاریکاتوری که در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمده در استان‌هایی مانند خوزستان، سمنان، گلستان و یزد نیز برای علاقه‌مندان در کنار سایر آثار هنری در بخش‌های مختلف به معرض نمایش گذاشته شده که علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید به مراکز اعلام شده از سوی هر استان مراجعه کنند.

کاریکاتور را می‌توان نوعی هنر مفهومی دانست که در قالب انتقال پیام و سخن، سبکی ساده دارد و دارای زبانی بین‌المللی است که هر شخصی در هر کجای دنیا که باشد و با هر ملیت و زبانی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. هنرمند کاریکاتوریست را نمی‌توان صرفا هنرمند دانست زیرا او ریزبین و نکته‌سنج است و کژی‌ها و راستی‌های جامعه‌ بشری و زندگی را در ابعاد مختلف اغراق‌آمیز گاه به سخره می‌گیرد و گاه مهر تأیید بر آن می‌زند و برای بیان آنها بی‌محابا به میدان می‌رود و آنها را به تصویر می‌کشد و با زبان بی‌صدای خود این تلخ گفتارها را به نمایش می‌گذارد.

شاید بتوان گفت که کاریکاتوریست، خبرنگاری تصویری است که بدون کلام و نوشتار شاید بهتر از هرگوینده و نویسنده‌ای هزاران لغت را بی‌پیرایه و کودکانه در قالب یک تصویر کارتونی به تصویر می‌کشد تا با کاراکترهایی ساده به هر بیننده هوشیاری در کنار ریشخندی که بر لب می‌آورد پیامش را انتقال ‌دهد.

این نمایشگاه هم که در زمینه کاریکاتور موضوعی و آزاد برپا شده، آثار متنوعی را که دارای مضامینی مانند صلح، جنگ، آزادی، اسراف، زیاده‌خواهی و بسیاری مسائل دیگر است در بر دارد؛چنانکه فرشته صلح در بسیاری از  آثار با چشم‌بندی، ترازوی نامیزانی در دست دارد و گریان است یا سربازی که ساز جنگ می‌زند و سیم‌های گیتارش سیم خاردار است، در جای دیگر اشاره به مفهوم شاد بودن دارد و شاید خداوند برای دلقک‌ها، شادی می‌آورد؛ چه در باران و چه در جنگ.

در اثر دیگری طعنه به گرسنگی قشر عظیمی از مردم را در پس تبلیغات و تجمع ثروت در دست اندکی افراد که ظاهر دنیا را زیبا کرده‌اند ولی باطنش همانند سیب سرخی است که از داخل کرم خورده است می‌بینیم، یا رسانه‌ها و ماهواره‌ها که همانند بمب بر سر مردم فرو می‌ریزد و بی‌عدالتی‌هایی که در جای‌جای دنیا  صورت می‌گیرد و در نهایت آزادی در انتخاب زندگی و قراردادن پازل‌های آن به شکلی که شاید انسانی آنها را اینگونه نخواهد.

دومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور از 12بهمن لغایت 12اسفند در محل فرهنگسرای نیاوران برپاست و هنرمندان این رشته نیز در کنار سایر هنرمندان رشته‌های دیگر به رقابت پرداخته و کسب تجربه می‌کنند.

کد خبر 102476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز