گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای قطعه «صلح و دوستی» کار خود را آغاز کرد

این درحالی است که بسیاری از مردم و کارشناسان از قیمت بالای بلیت جشنواره گله دارند.

9 اسفند سومین روز جشنواره است و 27 گروه موسیقی به صحنه می‌روند. دیشب خوان مارتین، گیتاریست اسپانیایی در سالن وزارت کشور نواخت. این گیتاریست در صحبت‌های خود با مردم گفت: وقتی 5 سال قبل برای اجرای کنسرت به ایران آمدم حس بسیار خوبی از مردم تهران گرفتم و این موضوع برایم آنقدر جذاب بود که تصمیم گرفتم قطعه‌ای را برای مردم تهران بسازم و امشب خوشحالم که این قطعه را برای شما اجرا می‌کنم.

خوان مارتین دوشنبه گذشته بعد از نشست خبری به اصفهان رفت تا چرخی در ایران بزند، دیشب در تهران نواخت و امروز در شیراز است تا جشنواره موسیقی فجر دراین شهرستان جریان یابد و سیاست‌های تمرکززادیی از تهران و حمایت از هنر شهرستانی‌های جشنواره محقق شود.

در ادامه این سیاست‌ها گروه فیض علی حسن‌اف از تاجیکستان هم امروز در کرمان برنامه دارند. اگرچه جشنواره امسال از حیث گروه‌های برتر کمبود دارد. در روز سوم گروه دلتمند خلف از تاجیکستان که از خواننده‌های برتر این کشور است در تالار وحدت اجرا دارد.

اجرای ارکستر زهی کی‌یف از اوکراین در تالار وحدت را شاید بتوان یکی از کارهای برتر جشنواره امسال قلمداد کرد. رسیتال پیانو از ترکمنستان از دیگر کارهای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر است.

اما بخش جنبی موسیقی پاپ که همیشه مورد توجه بوده، دیشب با اجرای حمیدعسگری شروع شد و امروز با اجرای احسان خواجه‌امیری ادامه می‌یابد. اما نکته مهم در این بخش قیمت گران بلیت‌ است.

براساس تعرفه درنظر گرفته شده بلیت کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر از 8 هزارتومان در تالار وحدت تا 40 هزارتومان در برج میلاد قیمت‌گذاری شده است. براساس این تعرفه بلیت کنسرت در تالار وحدت بین 8تا 20 هزارتومان، تالار اندیشه 8 تا 15 هزارتومان، سالن رودکی،

سالن سوره حوزه هنری و پردیس ملت 10 هزارتومان، فرهنگسرای نیاوران 15 هزارتومان، تالار بزرگ کشور 10 تا 35 هزار تومان و سالن همایش‌های برج میلاد 20 تا 40 هزارتومان قیمت‌گذاری شده است.

گرچه دانشجویان رشته موسیقی 50 درصد، دانشجویان رشته‌های دیگر 30 درصد و هنرمندان خانه موسیقی 20 درصد تخفیف می‌‌گیرند، با این حال باید گفت که سیاست‌ جشنواره اگر بنا به گفته مسئولان فرهنگ‌سازی‌ و کشف استعداد‌های جوان است نباید تا این حد معطوف به در‌آمدزایی باشد.

هادی منتظری که در روز آخر جشنواره در بخش اساتید اجرا دارد هم مخالف فروش بلیت گران است. او به مهر گفته است که در سالن‌ها باید به روی همه مخاطبان باز باشد و معتقد است که قیمت بلیت زمانی که یک هنرمند شخصا اقدام به برگزاری کنسرت می‌کند به‌خاطر هزینه‌های سنگین برگزاری کنسرت، متفاوت با اجرای برنامه در جشنواره دولتی است و اضافه می‌کند این جشنواره به اندازه کافی بودجه در اختیار دارد و نیازی به گران کردن قیمت بلیت جشنواره نیست.

جلال ذوالفنون نوازنده سه‌تار که احتمالا در بخش اساتید اجرا دارد، گرانی بلیت را مشکل اساسی دانست و گفت که بلیت‌ اجراهای جشنواره موسیقی فجر باید آنقدر ارزان باشد که همه خانواده‌های علاقه‌مند بتوانند از تنوع موسیقی جشنواره استفاده کنند.

این هنرمند از دست‌اندرکاران جشنواره و مدیریت موسیقی کشور خواست که برای افزایش رویکرد مخاطبان و گرایش بیشتر نسل جوان به موسیقی ملی، سنتی و اصیل بلیت‌های ارزان را افزایش دهند. بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با شرکت 107 اثر در بخش‌های مختلف تا 13 اسفند همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر 102452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز