همشهری آنلاین: تحلیل گران سیاسی معتقدند سفر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به ژاپن، جهت یافتن جانشینی برای روسیه در غنی سازی اورانیوم بوده است.

درهمین رابطه خبرگزاری ریانووستی به نقل از روزنامه روسی "گازیتا" که روز جمعه گذشته منتشر شد نوشت: تهران سعی دارد درباره امکان غنی سازی اورانیوم خود در خاک ژاپن با توکیو توافق کند. موفقیت مذاکرات می تواند شدیداً به اعتبار دیپلماتیک روسیه خدشه بزند که متمایل به عقد چنین معامله ای با ایران است. 

در این روزنامه آمده است: چهارشنبه شب "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و مذاکره کننده ارشد سابق ایران در مسئله هسته ای وارد ژاپن شد که در اولین روز از سفرش یکی از موضوعات مذاکرات امکان غنی سازی اورانیوم ایران در ژاپن بود. نشریه ژاپنی Nikkei به نقل از لاریجانی می نویسد: "ارزش دارد که این ایده را بررسی کنیم. ایران آماده تعمیق مذاکرات در رابطه با معامله اورانیومی با ژاپن است". این نشریه می نویسد که این ایده در زمان دیدار لاریجانی با اعضای پارلمان ژاپن بررسی شد. در همان روز لاریجانی با "یوکیو هاتویاما" نخست وزیر ژاپن و "کاتسویا اوکادا" وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

در عین حال وزارت امور خارجه ژاپن روز پنجشنبه این خبر که گویا توکیو پیشنهاد داده است اورانیوم ایران در خاک این کشور غنی سازی شود را قاطعانه رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت: "این به هیچ وجه مطابق با واقعیت نیست". به گفته وی، روز چهارشنبه در دیدار "کاتسویا اوکادا" وزیر امور خارجه ژاپن و "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران مسئله غنی سازی اورانیوم بررسی نشد.

در ادامه این مقاله آمده است: پیشتر ایران پیشنهاد مشابهی که از سوی گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان) تحت حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده بود را رد کرد. بر اساس این طرح قرار بود که تهران حدود 70% اورانیوم 3.5 درصدی خود را به روسیه و فرانسه بفرستد تا آن را در سطح 20% غنی سازی کنند و سپس باز پس دهند.

در ادامه گفته می شود: "رجب صفروف" مدیرکل مرکز مطالعه ایران معاصر می گوید: "رویکرد توکیو نسبت به اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه جمهوری اسلامی خوددارانه است، ژاپن شریک بسیار مهم تجاری-اقصادی تهران و یکی از بزرگترین واردکنندگان سوخت ایران است". وی یقین دارد که توکیو همه امکانات تکنولوژیک و دیپلماتیک را دارد تا با ایران معامله اورانیومی منعقد کند و چنین چیزی ژاپن را به سطح کاملاً جدیدی در عرصه دیپلماسی بین المللی وارد می کند و این کشور را در یک سطح با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار می دهد.

در ادامه آمده است: به عقیده صفروف برای تهران "مذاکره با توکیو همزمان مانوری تحریف کننده است تا اروپا و آمریکا را وادار سازد که بیش از پیش کوتاه بیایند"

کد خبر 102398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز