همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهانی بهداشت، مارگرت چان، که با تلاش‌ها برای ترویج سیگار کشیدن در کشورهای فقیر مقابله می‌کند، شرکت‌های دخانیات "ستمگر و فریبکار" را به "گردن کلفتی" متهم کرد

 به گزارش خبرگزاری فرانسه مارگرت چان در سخنرانی روز جمعه 26 فوریه به مناسبت پنجمین سالگرد کنوانسیون بین‌المللی کنترل دخانیات گفت او به صنایع دخانیات اجازه شرکت در گفتگوهایی را نخواهد داد که هدف آن گسترش دادن اولین پیمان بهداشت عمومی در این زمینه است.

کنوانسیون 2005 تبلیغات و حمایت مالی شرکت‌های دخانیات را ممنوع می‌کند،‌ از بستن مالیات بر دخانیات و وضع مقررات برای عاری کردن مکان‌های عمومی از دود سیگار و سایر محدودیت‌هایی حمایت می‌کند، که هدف آن جلوگیری از رشد سیگار کشیدن است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: "پیکار ما در مقابل کشورهای مخالف، به خصوص در کشورهای درحال توسعه است."

او افزود: "تخمین زده می‌شود که مصرف دخانیات بیش از 5 میلیون نفر را در سال بکشد- به طور میانگین یک نفر در هر شش ثانیه- و مسئول یک دهم مرگ‌های بزرگسالان در سراسر دنیا ست."

چان گفت که این پیمان که 168 کشور از آن پشتیبانی کردند، با این سازمان و مقامات بهداشت عمومی اجازه داده است تا در مقابل صنعت دخانیات "بی‌رحم، فریبکار،‌ثروتمند و قدرتمند" بایستند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در حالیکه مصرف دخانیات در بسیاری از کشورهای مرفه به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است،‌ کشورهای دیگر در اعمال محدودیت‌ها بر دخانیات کند بوده‌اند.

چان گفت: "مسئله‌ای که بیش از همه هشداردهنده این است که در واقع مصرف دخانیات در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است. اگر شرکت‌های بزرگ دخانیات در برخی از بخش‌های جهان در حال عقب‌ نشینی هستند، در جاهای دیگر در حال پیشروی هستند."

او افزود کشورهای در حال توسعه "جبهه جدید" بازاریابی دخانیات هستند، کشورهایی که همچنین بیشترین آسیب‌پذیری را در مقابل اثرات زیانبار و بیماری‌ مزمن به خاطر کمبود مراقبت‌های بهداشتی و فقر دارند.

 چان گفت: "در این کشورها، مانند کشورهای دیگر، دختران و زنان بازاری جذاب با پتانسیل رشد برای شرکت‌های دخانیات هستند و به همین خاطر هم است که هدف قرار می‌گیرند."
 بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 5.4 درصد جمعیت جهان از قوانین بر ضد ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی نفع می‌برند.

 سازمان جهانی بهداشت در ماه دسامبر اعلام کرد چنین ممنوعیتی در 17 کشور جهان اعمال شده است، و در سال 2008 کشورهای کلمبیا، جیبوتی، گواتمالا، موریس، پاناما، ترکیه و زامبیا در سال 2009 به این فهرست پیوستند.

 این سازمان روز جمعه اعلام کرد که بیش از 90 کشور جهان فروش سیگار و فراورده‌های دخانی را به افراد زیر 18 سال ممنوع کرده‌اند و دست کم 80 کشور جهان هشدارهای بهداشتی "بزرگ، روشن و قابل دید" روی پاکت‌های سیگار قرار داده‌اند.

میزان مرگ و میر جهانی ناشی از دخانیات در صورت ادامه روند فعلی تا سال 2030 به هشت میلیون نفر خواهد رسید.

کد خبر 102385

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز