گروه اقتصادی: با اعلام رویکرد جدید دولت برای کاهش مبادلات دلاری در معاملات خارجی که از سوی برخی مقامات دولتی ازجمله وزیر اقتصادی و دارایی اعلام شد توجه محافل خبری داخلی و خارجی به این مسئله جلب شد.

به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین محورهای معاملات خارجی ایران مبادلات نفتی در بازار های خارجی‌ است که بخش عمده درآمدهای ارزی کشور را تأمین می‌کند.

با اتخاذ این سیاست که با توجه به برخی سیاست‌های بانک‌های غربی نیز پیگیری آن از سوی مسئولان بانکی کشور پیگیری شده است،  درچند ماه  اخیر،‌  معاملات نفتی ایران نیز به ارزهای  معتبر دیگر جهان بجز دلار انجام می‌شود.

در این زمینه،  دکتر  نرسی قربان کارشناس امور نفتی دیروز درگفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد که این رویکرد در ایران یک رویکرد پولی است و تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر بازار نفت به عنوان یک بازار مستقل از معاملات شرکت‌ها و یا دولت‌ها ندارد.

وی تاکید کرد از یک صد سال قبل به دلیل محاسبه ارزش نفت بر مبنای دلار،  امروز نیز ارزش نفت بر مبنای دلار محاسبه می‌شود و قیمت معیار در بازار نفت همواره دلار است.  وی تاکید کرد: هرتولیدکننده می‌تواند با طرف های معامله خود توافق کند که ارزش هر محموله را براساس ارز های معتبر دیگر بجز دلار دریافت کند و این امر در زمان معامله و براساس ارزش مبادلات هر ارز مورد توافق بر مبنای دلار محاسبه و به فروشنده پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد که این اقدام بیشتر برای حفظ ارزش دارایی فروشندگان درزمان کاهش ارزش یک نوع ارز اعمال می‌شود و در این زمینه باید با توجه به نوسانات قیمت ارزها عمل کرد .

در حال حاضر و با توجه به مشکلات رخ‌داده با برخی بانکهای خارجی این اقدام می‌تواند به حفظ ارزش دارایی های کشور منجرشود. وی تاکید کرد که در این زمینه باید همواره با توجه به نوسانات قیمت ارزهای معتبر اقدام کرد و توجه کافی به روند صعود و یا نزول ارزش ارزها در بازار داشت.

وزیر اقتصادی و دارایی در هفته اخیر از تغییر مبنای ارزی مبادلات کشور با خارج خبرداده و تاکید کرده بود که با توجه به مبادلات وسیع تر کشور با کشورهای اروپایی ارز مبنای مبادلات کالا با خارج به یورو دریافت می‌شود.

کد خبر 10236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز