پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آرژانتین به خاطر اقدام شرکت‌های نفتی انگلیسی در حفاری "غیرقانونی" در آب‌های مورد مناقشه در سواحل فالکلند به سازمان ملل شکایت برد.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، جورج تایانا (Jorge Taiana) با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مقر سازمان ملل در نیویورک ملاقات کرد تا این اعتراض را تسلیم نماید. در این اعتراض‌نامه، شرکت‌های انگلیسی به خاطر اقدام "یکجانبه‌شان" به تخریب روابط آرژانتین و انگلیس متهم شده‌اند.

آرژانتین همچنان مدعی است که جزایر فالکلند جزو قلمرو این کشور است و آنها را با نام اسپانیایی آنها، مالویناس می‌خواند. انگلیس در سال 1982 برای اخراج نیروهای آرژانتینی که در این جزیره مستقر شده بودند تا بر این قلمرو اعمال حاکمیت کنند، به جنگ رفت.

دیزایر پترولیوم (Desire Petroleum)، یکی از این شرکت‌های نفتی روز دوشنبه تجهیزات حفاری خود را مستقر کرد که جنجال‌ها بر موضوعات حل نشده سرزمینی را دامن زد. بیشتر ساکنان فالکلند را انگلیسی‌هایی تشکیل می‌دهند که رابطه با بوینوس آیرس را قطع کرده‌اند.

تایانا گفت بان از مساعی جمیله به منظور میانجیگری در تحولات جدید پیش از آنکه به یک درگیری منجر شود، استفاده خواهد کرد. اما هیچ بیانیه‌ای از سوی بان مبنی بر اینکه چنین اقدامی خواهد داشت، صادر نشده است.

سازمان ملل در سال 1982 قطعنامه‌ای را صادر کرد که بر تمامیت ارضی آرژانتین و حاکمیت این کشور تاکید داشت و تایانا با استناد به این اسناد، آنها را مبنای ادعای دولت این کشور مبنی بر آن قرار داده است که حفاری نفتی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است.

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه اعلام کرد دیزایر پترولیوم تخمین می‌زند حدود 3.5 میلیارد بشکه در 10 چاه موجود است. ارزش این نفت 35 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

کد خبر 102308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز