چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: فردا جمعه 7 اسفند نت‌های بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تهران، شیراز و کرمان نواخته می‌شود.

این نخستین بار است که جشنواره موسیقی در شهرستان‌ها نیز اجرا دارد. این کار با هدف و سیاست تمرکززدایی و توجه به هنرمندان شهرستان صورت گرفته‌است. البته گروه محمد شریف غزل از افغانستان، خوان مارتین گیتاریست اسپانیایی، گروه فیض علی حسن‌اف از تاجیکستان، ارکستر زهی از اوکراین، آگرین از ایران، رسیتال پیانو از آمریکا و 2 اجرای موسیقی پاپ توسط علی لهراسبی و نیما مسیحا در 2 شهر شیراز و کرمان نیز برنامه دارند.

در روز اول بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی 23 گروه موسیقی در 11 سالن به اجرای برنامه می‌پردازند. در بخش پیشکسوتان نواحی که در ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود، عاشور گلدی از گلستان برنامه دارد که بعد از سخنرانی وی، از این هنرمند موسیقی نواحی تقدیر به‌عمل می‌آید. همچنین در خانه هنرمندان، پژوهشگران به سخنرانی می‌پردازند. در بخش بین‌الملل جشنواره نیز 2 هنرمند خارجی از اسپانیا و ارمنستان در روز اول جشنواره، اجرا دارند.

توجه به شهرستان

سیاست جشنواره موسیقی فجر برای حمایت از هنر در شهرستان‌ها صرفا به برگزاری این فستیوال خارج از پایتخت خلاصه نمی‌شود. امسال علاوه بر حمایت از جوانان و کشف استعدادهای جوان، توجه ویژه‌ای به هنرمندان شهرستانی شده‌است.

در این دوره 13 گروه موسیقی پاپ، 6 گروه موسیقی کلاسیک، 12 گروه سنتی، 7 گروه کرال و 12 گروه موسیقی نواحی در بخش رقابتی جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند که در بخش موسیقی سنتی 6 گروه، در بخش پاپ 5 گروه، در بخش کلاسیک تنها یک گروه و در بخش کرال 3 گروه از شهرستان‌های مختلف شرکت کرده‌اند. سعید ثابت که به همراه داوود گنجه‌ای،

محمد سریر، داریوش پیرنیاکان و مسعود شعاری آثار رسیده در بخش سنتی را داوری کرده‌است سطح آثار گروه‌های شهرستانی را با توجه به امکانات محدود هنرجویان موسیقی دور از مرکز قابل‌قبول اعلام کرده است. او به مهر گفته است که تمرکز اصلی‌اش بر انتخاب گروه‌های شهرستانی‌ در بخش رقابتی بوده است.

این هنرمند با اشاره به سختی راه و آمدن به تهران فقط برای اجرای 40 دقیقه‌ای برای شورای بازبینان جشنواره گفت: باید روی گروه‌های شهرستانی سرمایه‌گذاری و تمرکز کرد؛ چراکه حمایت از حضور این گروه‌ها در جشنواره‌ای مثل جشنواره موسیقی فجر باعث ایجاد انگیزه و همچنین شناخت نقاط ضعف و قوت آنها می‌شود؛

البته ناگفته نماند که گروه‌های شرکت‌کننده نسبت به امکانات محدودی که در اختیار دارند خوب بودند اما از آنچه مدنظر هیأت انتخاب بود تا اندازه‌ای فاصله داشتند اما به عقیده من باید برای همین تلاش هم احترام قائل بود.

شاهین فرهت که در بخش آهنگسازی به همراه سید محمد میرزمانی، محمد سریر و حسن ریاحی آثار رسیده به این بخش را بازبینی کرده‌است، آثار نوازندگان و آهنگسازان جوان بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را امیدوار‌کننده دانسته و اعلام کرده که با شنیدن آثار نوازنده‌های جوان در بخش مسابقه امسال به حضور جوانان امیدوار‌تر شده و آینده خیلی خوبی را در پیش روی جوانان موسیقی‌دان این کشور می‌بیند.

او که عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز هست، حضور نوازند‌گان جوان و برگزیده شدن آنان را در جشنواره  باعث علاقه‌مندی آنان برای فعالیت حرفه‌ای دانست.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با شرکت 107 اثر در بخش‌های مختلف از 7 تا 13 اسفند همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر 102295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز