سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه شهری: «نجات کوهستان در گرو ایجاد پوشش گیاهی است و نگاه فرصت‌طلبان به عرصه‌های توسعه جنگل در این مناطق رو به رشد است.»

محمد علی هدایتی، مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در «اولین همایش توسعه و احیای جنگل‌های شمال، ضرورت‌ها، تنگناها و راهکارها» در مجتمع منابع طبیعی کلارآباد تنکابن سخن می‌گفت، با بیان این مطلب به ایسنا گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از تجاوز به این عرصه‌ها بستن کمربند سبز در ارتفاعات است.

تاکنون حدود 26 هزار هکتار توسعه جنگل در مناطق کوهستانی و روستاهای کمتر از 20 خانوار صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که توسعه جنگل شمال از سابقه کوتاه پنج ساله برخوردار است، عمده مشکلات پیش رو را مشکلات اجتماعی، اقتصادی، کوتاه بودن طول دوره رویش، فرسایش خاک و دسترسی نداشتن به کارگر در مناطق کوهستانی اعلام کرد و افزود: با نگاهی به فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت تا حدودی از تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی در این مناطق جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه هشدار داد: امروزه عرصه‌های کوهستانی شمال در معرض تهاجم افسار گسیخته گردشگری قرار دارد.

هدایتی پیامد این افسار گسیختگی را تولید انبوه زباله، مهار چشمه‌های کوهستانی و مصرف آن در ویلاهای کوهستانی در این مناطق عنوان کرد.

توسعه و احیای جنگل با هدف توسعه و افزایش سطح جنگل در مناطق منهدم شده جنگلی و در مناطق بالابند و کوهستانی، دره‌های خشک و نیمه خشک، فضای باز مانند دام‌سراها و در جنگل‌های نیمه مرطوب گسسته و پراکنده در عرصه‌های نیمه خشک صورت می‌گیرد.

کد خبر 10229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز