چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه سلامت - مریم غفاری: همایش سلامت مردان با هدف آگاهی و اطلاع‌رسانی مردان در زمینه سلامتی با مشارکت شهرداری تهران برگزار می‌شود

سید جلیل حسینی، رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به ویزیت رایگان مردان در این روزگفت: اطلاع رسانی به مردم برای کاهش بیماری در دستور کار همه سازمان‌های مسئول است تا به این بحث قوی‌تر پرداخته شود چرا که امروزه با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته و روش‌های تشخیصی جدید این بیماری‌ها در مراحل اولیه شناسایی و درمان می‌شوند.

وی روز ملی سلامت مردان را برای پیشگیری و به حداقل رسیدن بیماری در مردان ذکر کرد وگفت: سیاستگذاری این طرح اطلاع رسانی از طریق پنفلت است اما در این راستا مشاوره درمانی وسیعی برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم در این راستا افزایش سلامت مردان حاصل شود.

دکتر حسینی درخصوص طرح پیشگیری تشخیص زودرس سرطان پروستات در کشور از سال آینده نیز گفت: پیش از این بیماری‌های اورولوژی کم علامت مانند سرطان پروستات و مثانه در مراحل پیشرفته برای درمان مراجعه می‌کردند اما امروزه با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته و روش‌های تشخیصی جدید این بیماری‌ها اغلب در مراحل اولیه شناسایی و درمان می‌شوند.

وی با اشاره به سرطان مثانه که رتبه سوم یا چهارم سرطان‌ها در مردان را به‌خود اختصاص می‌دهد، گفت: این سرطان را می‌توان به راحتی در مراحل اولیه و با مشاهده خون در ادرار تشخیص داد و با اقدام درمانی مناسب، بیمار می‌تواند از طول عمری مشابه دیگران برخوردار باشد. اما در مراحل پیشرفته این بیماری ممکن است طول عمر کاهش یابد.

دکتر حسینی گفت: عمده سیاست‌ها در این روز اطلاع‌رسانی است. به این منظور 60درصد از حدود 800  اورولوژیست کشور برای ویزیت و مشاوره رایگان مردان در روز ملی سلامت مردان همزمان با اول اسفندماه اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب این پزشکان به‌صورت داوطلبانه در مطب، بیماران را ویزیت و مشاوره می‌کنند.

5 سرطان اول مردان در کشور

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درخصوص سرطان‌های دستگاه اورولوژی گفت: تمام سرطان‌های دستگاه اورولوژی از محل بند «ب» تبصره 15 تحت حمایت قرار دارند و براساس شاخص بندی صورت گرفته این بیماران از 30تا 100 درصد حمایت می‌شوند.

5 سرطان اول مردان در کشور و با استناد به آمار نظام ثبت سرطان کشور در سال 84، عبارت است از: سرطان پوست (97/16 درصد)، سرطان معده (43/13 درصد)، سرطان مثانه (36/10 درصد)، سرطان پروستات (63/8 درصد) و سرطان روده بزرگ (19/7 درصد).
از سوی دیگر، بروز حوادث و سوانح در مردان بیشتر از زنان است. استرس‌های شغلی به‌ویژه در مورد کارهای سخت و گروهی از بیماری‌های واگیردار از جمله عفونت HIV در مردان بالاتر از زنان است؛ به‌طوری که بروز این عفونت در مردان بیش از 90 درصد است. از آنجا که حدود 51 درصد جمعیت کشور را مردان تشکیل می‌دهند، لذا ضروری است که مردان بیش از پیش به سلامت خود توجه کنند.

روز ملی سلامت مردان با 3 هدف طراحی شده است. ابتدا آنکه فرهنگ سلامتی و توجه به سلامت قبل از بیماری در میان مردان کشور نهادینه شود. همچنین باید در نظر داشت که پزشک تنها به‌منظور درمان، تربیت نشده بلکه پزشک یاور مردم در حفظ سلامتی آنهاست. همچنین مردم باید نسبت به بیماری‌های پرخطر و کم‌علامت حساس شوند.

رئیس انجمن اورولوژی از مردان خواست تا به سلامت خود توجه داشته باشند و گفت: لازم است والدین پسربچه‌های زیر یکسال را به‌صورت کامل معاینه کنند و هرگونه تغییری در تخلیه مثانه را جدی بگیرند. درصورت بی‌توجهی به مسائل اورولوژی کودکان ممکن است این کودکان در آینده با مشکل باروری مواجه شوند.

همچنین در کشورهای اروپایی روز مردان اعلام شده و فعالیت‌هایی صورت گرفته است و در این رابطه مردان را در سطح جامعه با ارائه خدمات آموزش می‌دهند. نباید فراموش کرد که مردان جزو گروه‌های پرخطر جامعه از لحاظ میزان تهدید سلامت هستند ؛

چرا که احتمال مرگ و میر در مردان، در مقایسه با زنان در همه گروه‌های سنی بیشتر است. مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، ایدز، تصادفات و خودکشی‌ها در مردان احتمال زیادتری دارد. مردان بیش از زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی هستند و در نهایت اینکه مردان در مقایسه با زنان مراجعات پزشکی کمتری دارند.

به‌طور قطع بیماری‌هایی که مردان را تهدید می‌کند، محدود به این موارد نمی‌شوند. دکتر حسینی با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند واریکوسل 10 تا 30 درصد مردان را گرفتار می‌کند، می‌گوید: این بیماری جزو برنامه‌های روز سلامت مردان نیست چون عوارض خطرناکی را به همراه ندارد ولی درباره بیماری‌هایی مانند بیضه نزول نکرده باید اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد؛

چراکه با یک اطلاع‌رسانی ساده به خانواده‌ها مبنی بر اینکه در سن زیر 2سال این مشکل باید حل شود قابل کنترل است ولی اگر در کودکان در سن خاصی عمل نشود، عوارض متعددی ازجمله سرطان و ناباروری خواهد داشت.

حسینی با ابراز تأسف از اینکه مردم ما از این بیماری و راه درمانی آن مطلع نیستند می‌افزاید: علت آنکه انجمن اورولوژی اقدام به نامگذاری این روز با عنوان روز سلامت مردان کرده است، آگاهی دادن و بیماریابی در زمان مناسب است،

چراکه بیشتر بیماران با علایم پیشرفته و در حالی که مشکلات آنها حاد شده و حتی درخصوص سرطان‌ها به ریه و استخوان‌ها هم رسیده است، مراجعه می‌کنند.

حسینی درباره برنامه‌های روز سلامت مردان هم به معاینات مربوطه در کلیه اماکن بهداشتی دولتی و خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: برای آنکه مردم بدانند باید به کجا مراجعه کنند، به وسیله علامت‌ها و پوسترها این مکان‌ها مشخص می‌شوند.

ضرورت اطلاع مردان ازآثار مخرب بیماری‌های آمیزشی

دکتر صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌هایی که در رابطه با بیماری‌های آمیزشی و HIV در روز ملی سلامت مردان در نظر گرفته شده، گفت: مردان باید در رابطه با تهدیدهای ارتباطات جنسی نامطمئن و بیماری‌های آمیزشی و آثار زیانبار ناشی از آن ،که می‌تواند سلامت همسران دائم‌شان را در معرض خطر قرار دهد، آگاهی یابند.

این امر به الگوسازی و بهبود الگوی رفتاری نیاز دارد که جز با برنامه‌های آموزشی میسر نخواهد بود.

294 خانه سلامت در محلات تهران وجود دارد

دکتر گلمکانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در راستای سیاستگذاری وزارت بهداشت و درمان برنامه‌های مختلفی را در حوزه سلامت در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: به ازای هر محله یک خانه سلامت وجود دارد که با توجه به 374 محله، 294خانه سلامت در محلات تهران وجود دارد.خانه‌های سلامت در جهت ارتقای فرهنگ سلامت شهروندان فعالیت می‌کنند.

گلمکانی ادامه داد: برای توانمند‌سازی‌ مردان در دوران بازنشستگی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است که برگزاری برنامه‌های نمادین آموزشی، راهکار‌های مقابله با ایدز، توجه به سلامت مردان در سراسر محلات، مساجد، مدارس، فرهنگسراها و کانون‌های مرتبط از یک اسفند تا شش اسفند برگزار می‌شود.

کد خبر 102272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز