چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

گروه ورزشی محمدجواد پاینده: هفته نخست رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا امروز در شرق و غرب قاره کهن با برگزاری 8 مسابقه به پایان خواهد رسید و دو نماینده دیگر فوتبال ایران در این بازی‌ها مقابل رقیبان عربستانی و اماراتی به میدان می‌روند.

سپاهان، صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر امشب از ساعت 20:50 به وقت تهران در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض مقابل الشباب، تیم دوم جدول  لیگ عربستان قرار می‌گیرد. والنتین کوالنکو ازبکستانی قضاوت این بازی را برعهده خواهد داشت. رسانه‌های عرب زبان منطقه با توجه به شرایط دو تیم در لیگ‌های معتبر فوتبال ایران و عربستان و همچنین وضعیت مناسب و آمادگی این دو تیم که به نتایج خوبی در هفته‌های اخیر دست یافته‌اند، این دیدار را فینال گروه سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دانسته‌اند. 

سپاهان البته پیش از این هم بارها سابقه تقابل با الشباب و شکست این تیم حتی در ریاض را داشته است. در مقابل، الشباب عربستان که فصل گذشته با پرسپولیس ایران همگروه بود معمولا نتایج خوبی مقابل تیم‌های ایرانی نگرفته و رقیب قدرتمندی برای صدرنشین مقتدر لیگ برتر فوتبال ایران به شمار نمی‌رود.

 زوج طلایی سپاهان مقابل مدافعان عربستانی

حسن معاذ، احمد عطیف و  مارکو رامیرو کاماچو بازیکن برزیلی بهترین بازیکنان الشباب در مرکز زمین به شمار می‌روند. کاماچو طراح اصلی حملات این تیم است و در خط میانی الشباب نقش زیادی دارد. ولید الجیزانی هم که با 10 گل زده بهترین گلزن الشباب در فصل جاری بوده در کنار  فیصل السلطان زوج خطرناکی را مقابل مدافعان سپاهان تشکیل می‌دهند.

در مقابل، تیم امیر قلعه‌نویی با حضور عماد رضا و ابراهیم توره یکی از خطرناک‌ترین زوج‌های تهاجمی را در فوتبال ایران و آسیا در اختیار دارد. توره فصل گذشته با پیراهن پرسپولیس در رقابت‌های آسیایی حضور داشت و عمادرضا نیز همیشه یکی از بهترین بازیکنان سپاهان در لیگ قهرمانان بوده و مقابل تیم‌های عربی نمایش خوبی داشته است.

این مهاجم عراقی حتی در جام باشگاه‌های جهان هم یکی از گلزنان موفق سپاهان بود. زوج سنگالی- عراقی سپاهان در رقابت‌های این فصل لیگ برتر مجموعا 29 گل به ثمر رسانده و با این معدل قطعا در بازی امشب خط دفاعی الشباب را تحت فشار قرار می‌دهد. سپاهان در خط دفاع هم با حضور عقیلی، بنگر و حسینی قدرتمند و مستحکم به نظر می‌رسد. البته محرم نویدکیا در خط میانی این تیم غایب است؛ بازیکنی که می‌توانست زوج توانای خط حمله را به خوبی تغذیه کند.

تقابل پاچکو و قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی دومین حضور رسمی اش در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند. او البته در استقلال هرگز خاطره خوبی از این رقابت‌ها نداشته است. قلعه‌نویی فصل گذشته در مسابقات آسیایی به همراه استقلال در جدول گروهش چهارم شد و در مقابل حریفان اماراتی، عربستانی و قطری عملکرد ضعیفی داشت اما در این فصل با تیم باتجربه و پرمهره سپاهان امیدوار است تجربیات تلخ گذشته را فراموش کند.

فصل گذشته قلعه‌نویی در گروه سختی قرار گرفته بود اما حالا شرایط بهتری دارد و در این فصل با حریفان آسان‌تری روبه‌رو خواهد شد. اولین رقیب مستقیم قلعه‌نویی، پاچکو سرمربی پرتغالی تیم الشباب است؛ مربی‌ای که بازی امروز را حساس‌ترین مسابقه گروه دانسته و در این خصوص گفته است: «این 3 امتیاز خانگی ارزش زیادی دارد. ما باید برای صدرنشینی در گروه تلاش کنیم و سخت‌ترین بازی را با پیروزی پشت سر بگذاریم.» پاچکو تیمش را با آرایش 2-4-4 به میدان می‌فرستد در حالی که امیر قلعه‌نویی هم برخلاف سال‌های گذشته از همین روش استفاده خواهد کرد.

 تقابل بوناچیچ با مربی بزرگ هلندی

مس کرمان، چهارمین نماینده ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا امروز در خانه پذیرای تیم سرخپوش الاهلی است؛ باشگاه با سابقه و متمول اماراتی که البته برخلاف سال‌های گذشته شرایط خوبی در این فصل ندارد. الاهلی دبی همواره یکی از تیم‌های قدرتمند و مدعی قهرمانی در لیگ امارات بوده اما در این فصل تا پایان هفته پانزدهم جایگاهی بهتر از مکان هفتم به دست نیاورده است.

البته وضعیت باشگاه مس هم به هیچ وجه جالب نیست. این تیم در حالی وارد رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا می‌شود که در لیگ ایران جایگاه شانزدهم را در اختیار دارد و خطر سقوط را جدی‌تر از همیشه احساس می‌کند. بعد از شکست مقابل استقلال مشکلات حاشیه‌ای زیادی در باشگاه مس ایجاد شد. درگیری و اختلاف بازیکنان با مربیان و حتی هواداران مسائلی را به‌وجود آورد اما در نهایت روز گذشته با تشکیل جلسه ویژه‌ای اختلافات اخیر حل شد و اعضای باشگاه اعلام کردند با اتحاد و همدلی برای حضور در رقابت‌های آسیایی آماده می‌شوند.

شاید این اتفاق حداقل از نظر روحی تیم مس را در موقعیت بهتری قرار بدهد.زوج خطرناک خط حمله الاهلی می‌تواند مشکلات زیادی برای میزبان کرمانی ایجاد کند. باری، مهاجم برزیلی در کنار حسنی عبدربه بازیکنان خطرناک الاهلی هستند که گل‌های زیادی در این فصل به ثمر رسانده‌اند. مهرزاد معدنچی هم امروز در ترکیب الاهلی مقابل یکی از تیم‌های هموطن خودش قرار می‌گیرد و حضور این بازیکن در سمت راست خط دفاعی مس مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

لوکا بوناچیچ هم به تجربه و توان بازیکنانی همچون مهدی رجب‌زاده، پیروز قربانی، علی سامره و فرزاد آشوبی امیدوار است؛ خصوصا رجب‌زاده و سامره که سابقه تقابل با الاهلی در لیگ امارات را داشته‌اند. رقیب امروز لوکا بوناچیچ روی نیمکت الاهلی یک مربی باسابقه و سرشناس است. هنک تن کاته هلندی سرمربی این تیم است که سابقه حضور در کادر فنی تیم‌های بارسلونا، چلسی و آژاکس را به عنوان مربی در کارنامه دارد و دستیار موفق رایکارد در بارسلونا بوده است. البته مربی کروات باشگاه مس هم به همراه سپاهان سابقه نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را داشته است.

در دیگر بازی‌های روز چهارشنبه در غرب آسیا السد قطر در گروه یک میزبان الهلال عربستان است. العین هم در امارات مقابل پاختاکور قرار می‌گیرد. در شرق آسیا آدلاید استرالیا میزبان پوهانگ کره‌جنوبی است، هیروشیمای ژاپن با شاندونگ چین بازی می‌کند، هینان جیان چین برابر تیم ارتش سنگاپور قرار می‌گیرد و در حساس‌ترین مسابقه سامسونگ کره‌جنوبی میزبان گامبا اوزاکای ژاپن خواهد بود.

کد خبر 102229

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز