سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که توریسم درمانی در بسیاری از کشورها نقش مهمی در ارزآوری دارد و هر ساله 40 تا 50 میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق توریسم درمانی عاید کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود، اما در ایران این صنعت هنوز جایگاه خودش را بازنیافته و گام‌های نخستین را طی می‌کند.

کنکاش در وضعیت توریسم درمانی در ایران، محور گزارشی است که در ذیل از نظرتان می‌گذرد. در این گزارش که به اهتمام خبرگزاری فارس تهیه شده، توریسم درمانی با توجه به نقش سازمان‌های مختلفی که در این صنعت دخیل هستند بررسی شده است.

زمان توجه به توریسم درمانی در ایران

در سال 82 برای نخستین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت؛ اما آنچه در این میان برای وزارت بهداشت مورد توجه بود اشتغالزایی دانش‌آموختگان پزشکی بود نه رونق توریسم درمانی.

بر این اساس می‌توان گفت ایجاد توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران در سال 83 و درست پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی به پیشنهاد رئیس وقت این سازمان مطرح شد.

تأمین 30 درصد از نیازهای درمانی کشور از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی

در کشور ایران دولت براساس برنامه‌ریزی‌های خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه 30 درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند.

کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، استان فارس را پیشقراول توریسم درمانی در کشور اعلام کرده و معتقد است، برای ساماندهی توریسم درمانی در کشور مؤسساتی که بیماران خارجی را پذیرش می‌کنند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند تا با ارائه خدمات بی کیفیت آبروی کشور را در زمینه خدمات درمانی مخدوش نکنند.

وی درباره توریسم درمانی می‌گوید: آبرو و اعتباری که برخی مراکز پزشکی در زمینه خدمات درمانی به دست آورده‌اند محصول بیش از 50 سال زحمت است بنابراین کسی حق ندارد با راه انداختن بازار کاذب و ارائه خدمات سطح پایین این اعتبار جهانی را مخدوش کند.

مسئولان ایران برای توریسم درمانی چه کرده‌اند؟

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت را با عضویت نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت رفاه، مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری، دبیر ستاد گردشگری سلامت (توریسم درمانی)، رئیس بازاریابی و تبلیغات و مدیرکل تجهیز منابع و بودجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه تشکیل داده است که رئیس آن معاون گردشگری این سازمان است.

تهیه طرح جامع گردشگری سلامت از جمله اقدامات انجام شده در مجموعه ستاد گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.
حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور به‌خصوص در کشورهای حوزه خلیج‌فارس از دیگر اقدامات سازمان بوده است.

ستاد گردشگری سلامت طرح جامع «ایمنی پزشکی توریسم» که بر اساس قطعنامه نهمین اجلاس سازمان جهانی توریسم تدوین شده است را نیز در دستور کار خود دارد.
انجام مطالعات درباره مراکز آب درمانی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری برای ساخت این مراکز، از دیگر برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، مشخصات آب‌های درمانی نیز در حال جمع آوری است که قرار است در قالب کتابی تدوین شود.

وزارت بهداشت برای توسعه توریسم درمانی تهیه طرح جامع توریسم درمانی کشور را در نظر دارد که یکی از این برنامه‌هایی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و بخشی از مقررات این طرح در معاونت سلامت وزارت بهداشت قابل تصویب است و بخشی دیگر که مستلزم تکالیف قانونی است باید به تصویب هیأت دولت برسد.

از جمله موارد مورد تاکید در این طرح، تلاش برای جذب بیمار، فراهم شدن مقدمات ورود بیمار به ایران، نظارت بر مراکز درمانی و جمع‌آوری آمار بیماران است و بر اساس این طرح بیمارستان‌ها و مؤسسات درمانی فعال در بحث توریسم درمانی، باید در زمره بیمارستان‌های درجه یک باشند و مجموعه‌ای از سرویس‌های مناسب درمانی را نیز ارائه دهند.

یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام در وزارت بهداشت، صدور ویزای درمانی بوده است که در صورت موافقت وزارت امورخارجه با صدور آن، امتیازاتی برای افراد دریافت‌کننده این ویزا در نظر گرفته می‌شود، صدور سریعتر ویزا از جمله امتیازات این ویزاست.

حدیدی، مشاور مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران نیز در زمینه توریسم درمانی از نهایی شدن قرارداد احداث شهر تندرستی «مهتاب» در مجموعه شهر آفتاب متعلق به آستان حرم مطهر امام خمینی(ره) می‌گوید.

به گفته وی این شهرک در سطح بالاترین استانداردهای سازمان جهانی بهداشت تعریف و احداث می‌شود. به اعتقاد وی توریسم درمانی می‌تواند به اندازه فروش نفت برای کشور درآمد داشته باشد.

شاهرخ ظهیری، خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران و عضو کمیسیون گردشگری این اتاق نیز با اشاره به علاقه‌مندی مردم کشور بحرین و عمان برای ورود به ایران و دیدن جاذبه‌های گردشگری کشورمان گفت: توریست‌های این دو کشور به سه گروه زیارتی، درمانی و گردشگری فرهنگی و طبیعی تبدیل می‌شوند، که برای توریسم درمانی قراردادی با یکی از این دو کشور امضا شده و دیگری در شرف امضاست.

توریسم درمانی موقعیتی جدید برای توسعه گردشگری ایران است که هم می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های صحیحی که در سازمانها و وزارتخانه‌های مختلف کشور برای گسترش جذب این نوع توریست صورت می‌گیرد به رشد و شکوفایی برسد و هم می‌تواند مانند بسیاری از موضوعات در کشور فقط در حد تشکیل کمیته‌ها و جلسات متعدد و بدون هیچ نتیجه عملی بماند که امیدواریم پیش بینی اول به تحقق رسد.

کد خبر 10222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز