همشهری آنلاین: رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه نوید بهتر شدن همدلی را در کشور می‌دهد، حضور گسترده و معنادار مردم در راهپیمایی 22 بهمن است.

 به گزارش واحد مرکزی خبر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم گشایش هفتمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری،گفت: درفاصله دو اجلاس اخیر حوادث ناگواری در کشور اتفاق افتاد که بی سابقه بود و باعث اختلاف و احیاناً کینه توزی و مسائلی شد که دل هیچ مسلمانی نمی‌تواند از اینها راضی باشد.

وی افزود: در این میان آسیب هایی به خانواده‌ها، ماموران دولت و هم مردمی که برای اعتراض آمده بودند رسید که امیدواریم ترمیم شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: علایمی که در جامعه به چشم می‌خورد نشان دهنده حرکت به سمت وفاق و همدلی است که این وفاق و همدلی سرمایه عظیم ما در انقلاب بوده است و دور از دسترس هم نیست.

وی افزود: آنچه نوید بهتر شدن همدلی را در کشور می‌دهد حضور گسترده و معنادار مردم در راهپیمایی 22 بهمن است که انصافاً نمایش خوبی از وفاداری و هوشیاری مردم انقلابی به انقلابشان است که بیشترین نقش را نیز خود مردم داشتند.

رئیس مجلس خبرگان گفت: البته امام راحل و شاگردان ایشان هم دست اندرکار بودند اما آنچه بیشتر از همه نقش داشته حضور مردم بوده است.

وی تصریح کرد: آنچه تا امروز به انقلاب مصونیت داده همین حضور مردم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: با وجود تبلیغات سنگین دشمن، مردم در راهپیمایی 22 بهمن حضور گسترده‌ای داشتند که این سرمایه عظیمی برای کشور و نظام است.

وی افزود: مردم می‌دانند در انقلاب چه چیزی را به دست آورده‌اند به همین خاطر در حفظ و اعتلای آن تلاش می‌کنند و ان شاء‌ الله ما هم کمک کنیم اینچنین شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: کسی غیر از رهبری نمی‌تواند محور وحدت و همدلی در کشور باشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از مهم ترین و مفیدترین کارهایی که اکنون        می‌توانیم انجام دهیم این است که همدلی و وحدت را میان مردم تقویت کنیم.

وی افزود: این حرف به این معنا نیست که همدلی در اکثریت مردم وجود ندارد بلکه به این معناست که باید میان وفاداران به انقلاب و کسانی که به قانون اساسی و اصل ولایت اعتقاد دارند با آنان که قلباً با این انقلاب آشتی نکرده‌اند و با اصل انقلاب مشکل دارند، مرز مشخصی تعریف شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وفاداران انقلاب اصل انقلاب، اسلام و مکتب ولایی اهل بیت (ع) را قبول دارند و این مکتب ولایی اهل بیت (ع) مهم‌ترین دستاوردی است که به ما رسیده است و توانسته‌ایم بعد از 1400 سال این مکتب را در ایران مستقر و قانون اساسی و سازوکارهای حکومت را بر اساس این محور تنظیم کنیم.

وی افزود: ممکن است برخی این مکتب را قبول نداشته باشند اما اکثریت جامعه ما این گونه نیستند؛ باید سعی کنیم این مجموعه را در صحنه نگه داریم و با مسائل خرد کاری نکنیم که این تیرها به سمت رهبری برود و ایشان هدف قرار گیرد.

رئیس مجلس خبرگان گفت: همه شاهد بوده‌ایم که رهبری از ابتدا مراقب بودند که صحنه خیلی داغ نشود و بعد از داستان کهریزک که عده زیادی هم از زندان آزاد شدند، ایشان از اوضاع مراقبت کردند.

وی افزود: الان هم وضع همین طور است و باید بدانیم که بین وفاداران انقلاب و ساختارشکنانی که می‌خواهند در برابر رهبری بایستند مرز وجود دارد و نباید این مرز مخدوش شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: ما خبرگان باید برای وحدت بکوشیم و از افراط و تفریط جلوگیری و به رأفت اسلامی، حکمت اسلامی و قاطعیت اسلامی عمل کنیم.

وی بار دیگر تأکید کرد: بارها گفته‌ام کسی غیر از رهبری نیست که بتواند محور این وحدت باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: البته همه مؤثرند اما اگر ایشان این راه را به عهده بگیرند و گرفته‌اند و دیگران هم همراهی کنند زودتر به هدفمان خواهیم رسید.

وی افزود: امیدواریم با راهنمایی‌های ایشان از این به بعد به سمت وحدت مورد نیاز جامعه حرکت کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: نمایندگان خبرگان نفوذ زیادی در میان مردم دارند و مردم حتماً به اظهارات آنان توجه می‌کنند بنابراین جا دارد که ما اعضا نیز در این مسیر حرکت کنیم.


رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنانش گفت: مردم 22 بهمن امسال در شرایطی این حضور گسترده را به نمایش گذاشت که انقلاب و کشور بیش از گذشته به این حضور نیاز داشت.

وی افزود: همه قبول داریم که نقش اساسی در حفاظت از انقلاب را مردم بر عهده دارند و تا مردم از انقلاب راضی و به آینده آن امیدوار باشند خود از درون این حضور را حفظ خواهند کرد که نمونه‌های این حضور را در طول تاریخ بسیار دیده‌ایم و آخرین آن را به چشم مشاهده کردیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در شرایطی که موج سنگین تهاجم به جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت بسیار بالا بود و آمریکایی‌ها حضور کم سابقه‌ای در منطقه برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران داشتند و حرف‌هایی زده می‌شد، مانند اینکه ایران به سوی دیکتاتوری نظامی پیش می‌رود، اگر حضور مردم با آن وسعت در همه کشور وجود نداشت ممکن بود برخی از افراد ساده این تبلیغات نادرست را باور کنند.

وی افزود: درست در چنین شرایط سختی که دشمنان قسم خورده مردم ایران و در راس آنها استکبار جهانی به شکل غیرتصادفی برنامه ریزی کرده‌اند، گزارش تلخ و منفی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ما قبلا از آقای البرادعی گله مند بودیم که چرا حقیقت را فاش نمی‌گوید اما این آقا آنچه را ادعاهای غرب و آمریکا بود در گزارش خودش آورد و صریحاً اعلام کرد نمی‌توانیم از صلح آمیز بودن فناوری هسته‌ای ایران مطمئن باشیم.

وی افزود: نکته جالب توجه ماجرا این است که بلافاصله بعد از اینکه گزارش محرمانه مدیرکل آژانس به دست اعضا رسید دولت‌های غربی از آن استقبال کردند و در حین این استقبال نیاتشان را نشان دادند و ایران را به تحریم‌های فلج کننده که سیاسیون به خوبی معنای آن را می‌فهمند تهدید کردند.

رئیس مجلس خبرگان گفت: در این فضاحت تبلیغاتی که هیچ وقت این چنین نبود موج حضور مردم موجب شد این جریان فروکش کند اما نمی‌توان مطمئن بود این آرامش قبل از طوفان نباشد.

وی با اشاره به سیاست دوگانه اتحادیه اروپا و اختلاف میان اعضای آن افزود: آنها گزینه مذاکره را مطرح می‌کنند در حالی که مذاکره از نظر آنها این است که ایران دو سوم موجودی اورانیوم خود را تحویل آنها دهد که آنها شاید بعدا 40 کیلو اورانیوم 20 درصد به ایران تحویل دهند که این مذاکره به نوعی تسلیم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اکنون با وجود این شرایط و شرارت‌های موجود باید فکر کنیم که چه باید کرد.

وی افزود: ما در آستانه تصمیم بزرگ هدفمندی یارانه ها هستیم که قرار است از اول سال نو اجرا شود و این به معنای یک جراحی بزرگ است که عوارضی نیز خواهد داشت و برای کاهش این عوارض باید با احتیاط عمل کنیم، هر چند این عوارض کوتاه مدت خواهد بود و مردم پس از اجرای آن متوجه خواهند شد که این تصمیم درستی بوده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین با تبریک ساخت ناوشکن جماران به دست متخصصان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این طرح بسیار مهمی است که از بیست سال پیش روی آن کار شده است.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده بتوانیم ناو و ناوشکن‌های دیگری تولید کنیم و در پهنه آب‌ها داشته باشیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: قرار بود دومین ناوشکن ما زودتر از اینها در دریای خزر به آب انداخته شود زیرا در آنجا دستمان خالی بود.

وی افزود: در آنجا نیز صنعتگران نیروی دریایی ارتش مشغول کار هستند که باید از همه آنان و مدیران این بخش‌ها تشکر کرد و امیدواریم از این گونه توفیقات زیاد داشته باشیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به شکل گذرا اوضاع منطقه و جهان را مرور کرد و گفت: در عراق، افغانستان، یمن، ‌غزه و لبنان کارهایی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها       می‌خواستند انجام دهند ناکام ماند.

وی افزود: آنها تلاش کردند در عراق به مجلس فشار بیاورند تا بعثی‌ها وارد مجلس شوند اما با پایداری مردم عراق و به خصوص اکثریت شیعه این تلاش‌ها نتیجه نداد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: هنوز باید در عراق با هوشیاری، دستاوردهای مردم این کشور اعم از تدوین قانون اساسی خوب، پارلمان خوب و اقتدار پارلمان حفظ شود.

وی افزود: در غزه و لبنان سرشان به سنگ خورد و همچنان سایه جنایات جنگی و گزارش گلدستون بالای سر آنان است و به سختی گیر افتاده‌اند و به دنبال راهی هستند که بتوانند این مشکلات را خنثی کنند.

رئیس مجلس خبرگان گفت: در لبنان یک حزب جنجالی مسیحی در مقابل اظهارات سیدحسن نصرالله که حرف دل مردم لبنان را می‌زند موضع گیری می‌کند.

وی افزود: سیدحسن نصرالله برای دفاع از حقوق مردم در برابر اسرائیل و تهدیداتش ایستادگی می‌کند اما متاسفانه یک حزب در داخل لبنان این طور مواضعی را درقبال اظهارات سیدحسن نصرالله اتخاذ می‌کند که البته بی اثر است اما به هر حال شرایط کنونی این کشور را نشان می‌دهد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در افغانستان آمریکایی ها و نیروهای ائتلاف تعداد زیادی از مردم را کشتند و بخشی از هلمند را تسخیر کردند اما ناکامی آنها در این کشور هم آغاز و مقاومت‌هایی ازجانب لایه حاکمیت افغانستان شروع شد و رئیس مجلس سنا اعلام کرد با این وضع نمی‌تواند خدمت کند.

وی همچنین به اوضاع یمن اشاره کرد و افزود: با وجود همه بمب‌ها که بر سر این مردم ریختند در نهایت ناچار شدند با خواهش با جبهه مقاومت قرارداد آتش بس ببندند و تاکنون در این کشور ناموفق مانده‌اند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: می‌خواهند ناکامی‌های خود را به نام ایران تمام و این گونه اعلام کنند که ایران است که نمی‌گذارد هزینه‌ها و تلاش‌های آنها برای مبارزه با تروریزم به جایی برسد.

وی افزود: این در حالی است که ایران از اول قربانی تروریزم بوده و عالی‌ترین مقامات خود را بر اثر فعالیت‌های تروریستی از دست داده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: آنها مقاومت برحق نیروهایی مانند نیروهای لبنان را تروریزم می‌خوانند و از سوی دیگر به گروه‌هایی مانند منافقین با سوابق تاریک تروریستی میدان می‌دهند و از آنان حمایت می‌کنند.

وی افزود: آنچه آنها نمی‌توانند درک کنند حضور به موقع و خوب ملت ایران است، حضوری که مردم خودشان برای حفظ انقلاب آن را به صورت گسترده انجام می‌دهند.

رئیس مجلس خبرگان تصریح کرد: مردم ما هوشیار و آماده هستند و با قدرت پاسخ تبلیغات منفی را که علیه این ملت و کشور در جریان است می‌دهند.

کد خبر 102175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز