دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هرچند جشنواره موسیقی فجر در 2 سال گذشته با اضافه کردن بخش پاپ به اندازه کافی خود را در بوق و کرنا کرده است، اما امسال علاوه بر این، حضور خوان مارتین، نوازنده مطرح گیتار فلامنکو، وجه خبری این جشنواره را پررنگ‌تر می‌کند

خوان مارتین البته نوازنده بزرگی نیست، اما نامش در ایران و البته بسیاری کشورهای دیگر با آموزش این شیوه از نوازندگی گیتار، کاملا همراه است. او یکی از بزرگ‌ترین استادان گیتار فلامنکوست و نقش مؤثری در فراگیری این سبک در دنیا داشته است.

از او در ایران کتاب «شیوه گیتارنوازی فلامنکو» یکی از کتاب‌های پرکاربرد آموزش گیتار است. به علاوه کتاب «42 قطعه از خوان مارتین» از کتاب‌های پرکاربرد است.  اما گذشته از اینها و از همه مهم‌تر، کنسرت 3 روزه اوست در حدود 6-5 سال پیش. خوان مارتین سال‌83 به ایران آمده بود و در کاخ نیاوران کنسرت هم داده بود و کلی هم از استقبال شگفت‌انگیز ایرانیان موسیقی‌دوست، شگفت‌زده شده بود.

بنابراین آوردن دوباره او از اسپانیا به ایران، البته کار سختی نبوده است هرچند که مدیرعامل انجمن موسیقی حضور او را در ایران، از مهم‌ترین رخدادهای جشنواره موسیقی امسال می‌داند.

مارتین 3اسفند وارد ایران شد و هنوز نیامده، یعنی ظهر همان3اسفند در کنفرانس خبری شرکت کرد. او قرار است 7 اسفند در نخستین روز جشنواره 25 در تالار وزارت کشور به روی صحنه برود. با این همه و با وجود آنکه به اعتقاد برگزارکنندگان جشنواره، وی برگ برنده امسال محسوب می‌شود، نامش در جدول برنامه‌های جشنواره نیست.

چرا؟ آنطور که بابک رضایی می‌گوید، چون « اجرای خوان مارتین جزو برنامه‌های پیش‌بینی‌شده جشنواره موسیقی بود، اما به‌دلیل آنکه اطمینان کامل نداشتیم، در جدول اولیه برنامه‌های جشنواره نام آن اعلام نشد».

رضایی در نشست خبری 3اسفند البته به حضور چند سال پیش مارتین هم اشاره کرد و گفت: دفعه پیش خوان مارتین توسط شرکت پخش گلچین به ایران دعوت شده بود و این‌بار با همکاری این شرکت و انجمن موسیقی از او برای حضور در جشنواره موسیقی دعوت به‌عمل آمد. اما مارتین که از کنسرت کاخ نیاوران خاطره‌ای بس خوش و به یاد ماندنی دارد، این را خوب می‌داند که اینجا  مردم حتی برای دیدن تکنوازی گیتار فلامنکو هم به درها هجوم می‌آورند.

اجرایی که در تمام دنیا طرفدار زیادی ندارد، در کاخ نیاوران هر شب در مقابل چیزی در حدود 2500 نفر انجام می‌شد. بنابراین او آنقدر هوشمند هست که برای محبوبیت هر چه بیشتر نزد ایرانی‌ها هم فکری بکند. این فکر قطعه‌ای است با نام «تهران فلامنکو بلوز»؛ همان چیزی که به مذاق ایرانی‌ها بسیار خوش می‌نشیند.

مارتین می‌داند که فلامنکو آن هم به‌صورت غیرملودیک و صرفا برای تکنیک‌نمایی، برای عامه مردم جالب نیست، بنابراین فلامنکو را با بلوز ترکیب کرده و تهران را هم به آن اضافه کرده است. حالا غذای مخصوص ایرانی آماده است: معجونی کاملا دوست‌داشتنی.

سایت پیش‌فروش بلیت هم راه افتاد

سایت پیش‌فروش بلیت بیست‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با آدرس www.t-nay.ir سرانجام 3اسفند آغاز به کار کرد. قرار بود دوشنبه این سایت برای پیش‌فروش بلیت کارش را آغاز کند، اما به‌دلیل برقرار نشدن ارتباط با سایت، فروش بلیت ممکن نشد. حالا می‌توانید با ورود به این سایت، بلیت را  خریداری کنید.

کد خبر 102123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز