همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی با واداشتن افراد مبتلا به سکته مغزی به بیان کلمات با آواز به جای بیان معمولی آنها توانسته‌اند به بازیابی توانایی گفتار آنها کمک کنند.

استادیار عصب‌شناسی از دانشکده پزشکی هاروارد ویدئویی از یک بیمار مبتلا به ضایعه سکته مغزی در بخش چپ مغز نشان داد که از او خواسته بود کلمات ترانه تولدت مبارک را به یاد آورد.

 بیمار نمی‌توانست این کار را انجام دهد و تنها حرف‌های  N و O را تکرار می‌کرد.

اما هنگامی شلوگ از بیمار خواست این ترانه را به آواز بخواند، و در همان حال فردی دست چپ بیمار را گرفته بود و به طور ریتمیک روی آن ضربه می‌زد، بیمار توانست کلمات "تولدت مبارک" را به روشنی بیان کند.

شلوگ به گزارشگران در اجلاس سالانه انجمن پیشرفت علوم آمریکا (AAAS) گفت: "این بیمار هنگامی از او می‌خواستیم کلمات را بیان می‌کند،‌ حرف‌های نامفهومی می‌زد، اما هنگامی از او خواستیم آنها را به آواز بخواند، می‌توانست کلمات را بیان کند."

‌به یک بیمار تعلیم داده شد که به آواز بگوید: "من تشنه هستم."، در حالیکه یک فرد دیگری که در یک ضایعه بزرگ در طرف چپ مغز رنج می‌برد و درمان‌‌های متعددی به طور ناموفق در طول سال‌ها بر روی او امتحان شده بود، توانست با همین شیوه قدرت گفتار پیدا کند و آدرسش را بیان کند.

به گفته شلوگ تصاویر مغزهای بیمارانی با ضایعات سکته مغزی در سمت چپ مغز - که معمولا بیشتر برای صحبت کردن به کار می‌رود- نشان داد که پس از این درمان با آوازخوانی که "موسیقی درمانی با آواز" (MIT)  نام دارد، "تغییرات کارکردی و ساختاری"  در سمت راست مغز رخ می‌دهد.

گرچه نوشته‌های پزشکی این پدیده را ثبت کرده است که افرادی که قدرت صحبت نداشته‌اند،‌ توانسته‌اند هنگام آواز خواندن کلمات را بیان کنند،‌ تحقیق شلوگ اولین کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده در مورد این شیوه درمانی است، با این هدف که این شیوه در حوزه پزشکی پذیرفته شود.

کد خبر 102035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز