همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت: برای ادامه مذاکرات با ‌١+5 همچنان آماده بررسی و مذاکره درباره بسته پیشنهادی کشورمان هستیم.

رامین مهمان‌پرست در گفت‌و گو با ایسنا با بیان این خبر افزود: منتظر پاسخ طرف مقابل‌ایم. آخرین بار که این مذاکرات در ژنو انجام شد بحث بسته پیشنهادی ایران در دستورکار بود و ما منتظر ادامه مذاکرات از سوی کشورهای ‌١+5 درمورد بسته پیشنهادی کشورمان هستیم.

مهمان‌پرست همچنین تاکید کرد: برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران آمادگی معاوضه سوخت و خرید آن را داریم، به شرط اینکه شرایط مورد نظر ما تامین شود و اصولا غنی‌سازی اورانیوم را درسطح‌٢٠ درصد درداخل کشور در تعارض با معاوضه یا خرید سوخت از خارج از کشور نمی‌دانیم.

سخنگوی وزرات امور خارجه با بیان اینکه فشارهای سیاسی که توسط برخی از کشورهای خاص برای محروم کردن ما از حقوق‌مان وارد می شود را رویکرد منطقی و حقوقی نمی‌دانیم، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ضمن به رسمیت شناختن حقوق هسته‌‌ای صلح آمیز کشورمان، نیازهای ما را در این زمینه تامین کند. ایران کشوری است که تاکنون بیشترین همکاری را با آژانس داشته است و بیشترین بازرسی را آنها از کشور ما انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌‌ای ما کاملا شفاف است و با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. این موضوعی است که ما بارها اعلام کرده‌ایم و گزارش‌های آژانس نیز مکررا بر آن تاکید می‌کرد. فعالیت هسته‌‌ای ما تحت نظارت بازرسان آژانس و زیر نظر دوربین‌های بیست‌وچهار ساعته آژانس است و به عنوان یک عضو آژانس حق کشورمان است که از چرخه سوخت و فعالیت‌های صلح‌آمیز برخوردار باشیم.

مهمان‌پرست گفت: باید برنامه ریزی جامعی برای رشد و توسعه کشور و نیاز بخش‌های مختلف در زمینه‌های انرژی هسته‌‌ای، برق هسته‌‌ای و پزشکی و کشاورزی انجام دهیم تا نیازهایمان را تامین کنیم و باید برای تامین سوخت این طرح‌های مختلف برنامه‌ریزی کرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه همچنین در مورد تاکید مدیرکل آژانس بر اجرای کد ‌١/٣ از سوی ایران گفت: نسبت به تعهداتمان به آژانس به عنوان عضوی که بیشترین همکاری را تاکنون داشته است، کوتاهی نکرده‌ایم و همچنان کلیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌‌ای کشورمان را با همکاری آژانس و زیر نظر بازرسین آژانس انجام خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد بخش‌هایی از گزارش مدیرکل آژانس مبنی بر ازسرگیری اجرای کد ‌١/٣ گفت: فعالیت‌های ما برمبنای حقوقی است که در چارچوب عضویت در آژانس برایمان تعریف شده است. روند کارمان کاملا طبیعی است و هیچگونه انحرافی از اهداف صلح‌آمیز نداشته‌ایم؛ بنابراین فشارهای سیاسی که توسط برخی از کشورهای خاص وارد می‌شد تا ما را از حقوق خود محروم کند، را رویکرد منطقی و بر مبنای چارچوب حقوقی نمی‌دانیم و معتقدیم آژانس باید ضمن به رسمیت شناختن حقوق هسته‌یی صلح آمیز کشورمان، نیازهای ما را در این زمینه تامین کند.

وی تاکید کرد: معتقدیم آژانس باید به طور جدی به مساله از بین بردن سلاح‌های هسته‌‌ای و خلع سلاح بپردازد. این موضوع مهمترین تهدید جامعه جهانی است. باید آژانس با جدیت این موضوع را در اولویت خود قرار دهد تا بتوانیم به جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح هسته‌‌ای دسترسی پیدا کنیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: عموما کشورهایی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌‌ای ما را نگران کننده اعلام می‌کنند و انتقاداتی به این شکل نسبت به کشور ما ابراز می‌کنند که خود دارای سلاح‌های هسته‌‌ای هستند و در بین آنها کشورهایی وجود دارد که قبلا از این سلاح‌ها علیه مردم بی‌گناه استفاده کرده‌اند. این کشورها برای رسیدن به اهداف‌شان ملت‌ها را تهدید به استفاده از این سلاح‌ها می‌کنند.

وی در ادامه در مورد خواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد فضایی از سوی ایران برای ادامه گفت‌وگوها تاکید کرد: بیشترین همکاری را تاکنون ایران با آژانس داشته است و بیشترین بازرسی را آنها از کشور ما انجام داده‌اند و تاکنون نیز هیچ مدرک و نشانه‌ای مبنی بر اینکه ما از فعالیت‌های صلح‌آمیز انحرافی داشته‌ایم مشاهده نشده و گزارش نشده است.

کد خبر 102006

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز