یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

سرانجام پس از چانه‌زنی‌های بسیار، تعرفه واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید امسال 30درصد تعیین شد.

این تعرفه در حالی مصوب شده است که پیش از این رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از قصد این کمیسیون برای اعمال تعرفه‌ای نزدیک به تعرفه واردات خودرو برای ورود محصولات کشاورزی خبر داده و برخی مسئولان وزارت بازرگانی صفر شدن تعرفه واردات سیب و مرکبات را دنبال می‌کردند. معاون وزیر بازرگانی با بیان تصویب تعرفه 30درصدی واردات میوه وعده داده است که با توجه به حجم تولیدات داخلی، این تعرفه باعث گرانی میوه در ایام پایانی سال نخواهد شد.

محمدصادق مفتح با بیان اینکه امسال به‌دلیل حجم مطلوب تولیدات داخلی میوه و مرکبات برای حمایت از تولیدات کشاورزان، تعرفه واردات میوه‌های پرتقاضا (سیب و پرتقال) صفر نشد و براساس بررسی‌های کارشناسی این تعرفه 30 درصد در نظر گرفته شده است، افزود: کمیته کارشناسی که برای تعیین تعرفه واردات میوه در سال‌جاری تشکیل شده بود، نیازی به صفر کردن تعرفه واردات نمی‌دید و بر این اساس، تعرفه 30درصدی را در نظر گرفت.

وی با تأکید بر اینکه تعرفه 30درصدی واردات میوه تا پانزدهم اردیبهشت 89 ادامه خواهد یافت از ذخیره‌سازی میزان قابل توجهی سیب و پرتقال توسط تشکل‌ها، خبر داده و افزود: توزیع گسترده میوه و مرکبات از روزهای ابتدایی اسفند ماه جاری آغاز خواهد شد و جای نگرانی بابت گران شدن سیب و پرتقال وجود نداشته و قیمت مرکبات منطقی و ثابت باقی خواهد ماند.

بنابر این گزارش، دولت هر سال به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار ایام پایانی سال، تعرفه واردات میوه را از 15 بهمن ماه تا 15اردیبهشت ماه سال بعد، به صفر می‌رساند.

کد خبر 101989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز