یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

ترجمه - امیر نوری زاده: گرچه در دنیای انیمیشن استودیوهای وارنر، دیزنی و دریم ورکز حرف اول را می‌زنند و می‌توانند در سال چندین محصول پرخرج را با تبلیغات کافی به اکران در آورند.

 اما گاهی اوقات انیمیشن‌های مستقلی هم به بازار می‌آید که به‌رغم محتوای متفاوت و ارزشمندشان امکان رقابت با غول‌های انیمیشن را ندارند و در اکرانی کوتاه مدت تنها می‌توانند به جمع اندکی از علاقه‌مندان معرفی شوند.

انیمیشن 9 یکی از این دسته فیلم هاست که شاید تنها دلیل ساخته شدن آن حضور تیم برتون به‌عنوان تهیه‌کننده آن باشد و در غیراین صورت ایده آن هرگز شانس حضور بر پرده را نمی‌یافت. شین‌اکر، کارگردان خوش ذوق این انیمیشن است. این فیلم درباره شخصیتی به نام 9 است که در دنیایی بدون حضور انسان‌ها در آینده به دنیا می‌آید و باید که برای بقا در مقابل ماشین‌های هراس‌آور بجنگد. با وجود معذوریت‌های مالی، صداپیشگان خوبی از جمله الیا‌وود، جان ریلی، جنیفر کانلی و مارتین لاندو در این فیلم حضور دارند.در این گفت‌وگو تیم برتون و شین‌اکر توضیحات بیشتری در مورد این فیلم داده‌اند که با هم می‌خوانیم.

  •  دلیل حضور شما در این فیلم چه بود‌؟

برتون: من کارهای کوتاه شین را دیده بودم و واقعا تحت‌تأثیر قرار گرفتم. بعد از تمام مشکلاتی که برای ساخته شدن فیلم‌‌هایم در سال‌های قبل داشتم و سؤالات تهیه‌کنندگان از شین که می‌پرسیدند چرا قهرمان فیلم چشم ندارد‌؟ در نهایت تصمیم گرفتم شرایطی را ایجاد کنم که شین بتواند با حضور این شخصیت فیلمش را بسازد.

  • به‌عنوان کارگردان فیلم شرایط تولید فیلمی  مستقل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همه چیز ابتدا منفی بود و شرکت فوکوس فیوچرز پس از شنیدن شایعات در مورد این فیلمنامه خواهان بازگشت سرمایه بود آن هم در شرایطی که نمی‌خواستیم آنها در روند ساخت فیلم دخالتی داشته باشند. بنابراین ما کار را با بودجه حداقل تمام کردیم تا بتوانیم به شکل دلخواهمان کار را پیش ببریم و دست به ریسک بزنیم.

  •  چطور امکان دارد یک انیمیشن بلند را با بودجه کم ساخت‌؟

شین اکر: ما تیمی خلاق را در اختیار داشتیم و تصمیمات درستی گرفتیم. این افراد کاملا در خدمت فیلم بودند و البته ما برای کاهش هزینه گاراژ منزلم را به‌عنوان دفتر کار انتخاب کردیم. ما به استودیویی مثل پیکسار نیازی نداریم و می‌توانیم با استفاده از نرم افزار مناسب و انتخاب یک تیم خوب کار کنیم. ساخت فیلم به این شکل جذاب است چون در شرایط فعلی دیگر مسئله تکنولوژی برتر مطرح نیست بلکه این قصه خوب است که می‌تواند تماشاگر را به سینما بکشاند.

  • سوژه فیلم چگونه به ذهن شما رسید؟

این کار من الهامی از کار کارگردانان استاپ موشن بین‌المللی از اروپای شرقی و یان اسوانک مایر تا خود تیم برتون بود.من این فضا و حرکاتی که کاراکترها دارند می‌پسندم و زمانی که کار  روی انیمیشن‌های کوتاه را آغاز کردم با وجود اینکه کارهای خوبی از کار در‌آمدند اما نتیجه کار این طور که می‌خواستم نبود و از این‌رو کار با استاپ موشن را آغاز کردم و با امکاناتی که در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای در اختیارم بود توانستم به تکنیک‌های فیلمبرداری و قصه گویی بصری دست پیدا کنم.

  •  تیم، آیا تا به حال از کار روی پروژه‌ای پشیمان شده‌ای‌؟

برتون: من کلا کار روی انیمیشن را ترک کردم چون رسما دیگر نمی‌توانم کار انیمیشن انجام دهم. من دیگر صبر و تحمل لازم برای این کار را ندارم و به نوعی یک انیماتور مغموم بودم. وقتی در دیزنی کار می‌کردم نیمی از روز را می‌خوابیدم. شاید به همین دلیل باشد که کار شین را ستایش می‌کنم چون خودم هرگز حوصله آن را ندارم.

  • اگر قرار باشد تا فیلمی را با حداقل دخالت خارجی بسازید ترجیح می‌دهید به شکل مستقل کار کنید؟

به عقیده من ساخت فیلم به‌خودی خود چالشی با اهمیت است و من از حضور در روند ساخت این فیلم لذت بردم.

  • از اینکه نقش ناجی را برای شین ایفا کردید خوشحال هستید؟

‌من اصلا به جریان به این شکل نگاه نمی‌کنم و برای من این کار یک همکاری ارزشمند بود و ما تنها از او حمایت کردیم تا ایده‌اش را روی پرده منتقل کند .

  • با توجه به اینکه سال‌ها مشغول کار روی فیلم‌های کوتاه بودید چه شد که تصمیم به ساخت فیلم بلند گرفتید؟

شین اکر: خب همیشه ایده ساخت فیلمی بلند براساس ایده فیلم‌های کوتاه برای هر کارگردانی وجود دارد. اینکه مردم به ساخت فیلم کوتاه رو می‌آورند گذشته از بحث هزینه برای این است که می‌توانند بخشی از یک داستان بلند را ارائه کنند و به نوعی ایده‌هایشان را معرفی کرده باشند. برای من ساختن فیلم بلند این امکان را می‌داد تا بتوانم تمامی شخصیت‌های مورد نظرم را در فیلم داشته باشم. در فیلم‌های کوتاه تنها شخصیت‌های
 5 و 9 حاضر بودند اما در این فیلم بلند هر 9 شخصیت را دیدیم و می‌شد درباره زندگی و گذشته آنها و اتفاقاتی که برای انسان‌ها رخ داد بیشتر صحبت کرد.

  • آیا به فکر دنباله‌ای برای فیلمتان هستید؟

 بله و نام 10 را برای آن انتخاب کرده‌ام.

  •  روند انتخاب صداپیشگان برای فیلمتان چگونه بود؟

 نکته‌ای که همیشه برای انیمیشن‌ها وجود دارد این است که یک روند کاملا مشخص بایستی برای تمامی بخش‌ها اجرا شود از جمله انتخاب صداپیشگان. شما باید توافق صداپیشگان مورد نظرتان را جلب کنید و بعد آنها روی بخشی از فیلم کار می‌کنند و شما باید این بخش را در لابراتوار مرور کنید و باید کار را به شکل جدی آغاز کنید.

ما از همه آنها خواسته بودیم که خیلی عادی به‌جای شخصیت‌ها صحبت کنند و کار همانند برخی از انیمیشن‌ها نباشد که گویش خاصی را از هنرپیشه‌ها طلب می‌کند.

  • چرا تصور می‌کنید این انیمیشن از کارهای مشابه در سال‌های اخیر متفاوت است؟

برتون:  این ایده شخصی من است و شاید دلیل آن علاقه‌ای است که به انیمیشن دارم. من سعی کرده‌ام ایده‌هایم را در این فیلم مطرح کنم و مطمئن هستم اگر فیلم با استقبال مواجه شود می‌توانیم در آینده کارهای بهتری را داشته باشیم. این انیمیشن کاری شخصی است و این روزها کمتر کسی دست به ساخت فیلم و یا انیمیشن شخصی می‌زند.

منبع: امپایر

کد خبر 101972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز