علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید مدیر آژانس گفت:

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب فعالیت‌ها و تعهدات آژانس و «ان پی تی» پاسخگوست و اگر قرار باشد پاسخگویی در مواردی غیر از اینها هم انجام شود، بدعتی خواهد بود که آژانس انرژی اتمی پا را فراتر از تعهدات خود بگذارد.

وی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمانو، مدیرکل آژانس انرژی هسته‌ای نیز همچون البرادعی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

کپی‌برداری آمانو از گزارش‌های البرادعی

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخستین گزارش خود درباره ایران را در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد.

اولین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شد که با نظارت آژانس، غنی‌سازی اورانیوم 20درصدی در دهه فجر آغاز شده و تا‌کنون نکته مبهمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران پس از پاسخگویی به مدالیته باقی نمانده است.

یوکیا آمانو روز پنجشنبه در گزارش خود مدعی شد که برخی اطلاعات، نگرانی‌هایی را درباره‌ وجود احتمالی فعالیت‌های اعلام نشده‌ گذشته یا فعلی در ایران به‌وجود می‌آورد.در این گزارش به‌طور تلویحی ادعاهایی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، براساس روال کار آژانس، گزارش محرمانه مدیرکل 10 تا 14 روز پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام در وین در اختیار 35 عضو این نهاد قرار می‌گیرد.

نشست آتی شورای حکام در اول ماه مارس (10اسفندماه) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود. گزارش یوکیا آمانو در 10 صفحه و 51 بند منتشر شده است و وی در این گزارش همانند محمد البرادعی، مباحث تکراری همچون عدم‌تعلیق و عدم‌اجرای پروتکل الحاقی را مورد اشاره قرار داده است. آمانو همچنین در این گزارش به موضوع غنی‌سازی 20 درصدی از سوی ایران و نیز ساخت 10 سایت جدید غنی‌سازی پرداخته است.

نگرانی‌های تکراری

فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که بعد از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی مستمری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد شده است.

وی گفت که آمریکا دلیل ممانعت ایران از نشستن سر میز مذاکره سازنده درباره برنامه هسته‌ای خود را درک نمی‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران به‌طور کامل ماهیت اهداف فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نکرده است.

واکنش محتاطانه مسکو

روسیه30بهمن از ایران خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری فعالانه تری داشته باشد. آندری نسترنکو سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ایران جامعه جهانی را نسبت به صلح آمیز بودن ماهیت برنامه‌های هسته‌ای خود قانع کند. وی افزود: ایران باید فعالانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و این همکاری‌ها را توسعه بخشد.

کد خبر 101856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز